Jag ha mer eller mindre avbrutit det en gång. Då var jag dock inlagd. De ville sätta en nål "ifall att jag skulle få ep-anfall". Jag är svårstucken pga jag tycker det är så jäkla obehagligt. De fick ett försök på sig, kärlen försvann och ptjau, det blev inga fler försök just då. Svettades floder. Kan jag säga. Det kändes rätt ok ändå att ha den möjligheten.Efter att ha blivit fasthållen av personal och given en injektion utan mitt medgivande under en panikattack hos tandläkaren i tonåren så är hela situationen och inte bara nålen en enda stor fobi för mig. Det spelar ingen roll hur ofta jag utsätts eller hur bra det går vid dessa tillfällen – bedövad eller ej – jag är livrädd ändå. I år har jag blivit stucken cirka 35 gånger (!) och jag mår lika förjävla dåligt varje gång.
Min psykolog tror att min rädsla har att göra med att jag inte känner att jag är i kontroll över situationen, utan måste lita på att sjuksköterskan/den som ger sprutan behandlar mig väl. Hade det inte varit ett sådant resursslöseri hade han velat att jag skulle försöka avbryta en provtagning (”Ursäkta, jag klarar inte av det här just nu, kan jag få återkomma?") för att se att det naturliga förloppet inte är att bli fasthållen och tvingad.
Medias användande av bilder på nålar under covid-19 har varit jobbigt, minst sagt. Jag upplever inte att exponering eller att faktiskt ta sprutor gör min tolerans större.
Du skulle ju egentligen kunna göra en sån grej på drop in. Sätta dig i väntrummet och göra det en liten stund senare. Då borde det ju inte vara slöseri tänker jag?