Nej det funkar såklart inte för alla att "stålsätta sig", beror ju också på vilken nivå fobin ligger på så att säga. Däremot tror jag att det är en förutsättning att man är motiverad. Man måste vilja bli bättre. Så är det ju med allt egentligenAtt bara bestämma sig fungerar ju inte för vissa, de svimmar bara de ser sprutan, utan att hinna varva upp... varit med om att hästägare svimmat när hästarna vaccinerats/tagit blodprov i stallet....
Man måste inte använda bilder! Jag har som sagt kommit över min nålfobi men det var en hjälp för mig i början att inte titta. Det triggar mig mer om jag ser själva förloppet. Trots att jag nu varit "frisk" från min fobi i ja.. över två år tror jag? så har jag aldrig tittat igen då det varit ett vinnande koncept hittills.Jag har också haft nålfobi efter en traumatisk upplevelse på BVC när jag var barn. Blev fasthållen av en och fick spruta av en annan vid ett tillfälle när jag var rädd och grät på BVC innan jag skulle få spruta för något och de tyckte de tog för lång tid. Tycker inte det är konstigt att en sån upplevelse ger en oerhört negativ upplevelse som man bär med sig.
Jag avskyr fortfarande hela situationen men lyckades ta vaccinet idag. Blodprov däremot tycker jag är vidrigt och undviker helst men måste snart göra det. Borde tagit för några år sen och nu går det snart inte att skjuta upp längre. Men mår illa vid bara tanken på det. Vet inte egentligen varför det är så att blodprov är värre men det är det av någon ologisk anledning.
Och nej mig har det inte heller hjälpt ett dugg att bli matad med bilder på sprutor, folk som tar sprutor m.m.
Olika metoder fungerar bäst för olika personer, det gäller att hitta sin egen väg hur man tycker det är lättast att hantera. Vissa vill säkert se för att de liksom vill ha lite mer kontroll och inte bli överraskade kanske? Det finns inga fel sätt