Sv: Nakenkatt?
Jag har nyligen fått hem en liten nakenkatt, en Sphynx, han är änsålänge bara 4 månader så jag har inte direkt stenkoll på rasen som sådan utan kan bara svara för honom
Han är extremt aktiv, alltså, jag läste på innan och förväntade mig en aktiv och social katt, men han är verkligen högt och lågt hela tiden, full fart tills han slocknar, inget mellanläge alls! Kombinera detta med att han är nyfiken, smart och lär sig otroligt snabbt, även utav vår äldre katt (en 8 årig bondkatt), phew! Vi har haft en hel del sömnlösa nätter!
Men han är samtidigt otroligt charmig och orädd, vill leka med allt och alla och sover gärna hos den som är närmast och varmast! Att sitta still och kela när han är är vaken finns inte, men han sitter gärna på axlarna och håller koll på vad man gör.
Angående hudvård så rekommenderas inte längre att man badar dom en gång i veckan, för precis som vi människor så får katten torrare hud ju mer man tvättar. Min katt är röd, dvs skinn-rosa i huden, så när han producerar hudoljan fastnar lätt damm i huden och han blir lite smutsgrå/randig i hudvecken, men han känns aldrig ofräsch, och hade han varit mörkare hade man inte sett det.
Jag har badat honom några gånger mest för att vänja honom, och för att han hade lite magproblem i början och ehrm.. blev lite bajsig.. men det går otroligt smidigt, han har en egen mjuk badsvamp och ett väldigt milt ekologiskt kattschampo, och sen torkar han på bara några minuter! Vi har smörjt in honom med ren aloe vera när det känts nödvändigt. (han fick hudplitor i samband med magproblemen = fel foder)
Man får torka ur öronen också, vid behov.
Angående HCM så är båda hans föräldrar scannade, och scannas regelbundet, så även flera av hans syskon. Min uppfödare rekommenderade oss att scanna honom om ett par, tre år om vi ville känna oss tryggare, samt att hon såklart gärna vill se att hennes katter lämnar friska ungar.
Just HCM var ingenting vi oroade oss för alls när vi valde ras, det är ett såpass välkänt problem, och vår uppfödare berättade otroligt mycket om deras arbete emot det så vi kände oss väldigt trygga, men jag skulle aldrig köpa en "papperslös".
Har du fler frågor så svarar jag gärna, vi är otroligt glada över vår lilla skrynkla, även fast han var lite mer jobb än vi väntade oss, när han gosar ner sig mellan våra kuddar och pussar och tvättar oss kurrande tills han själv somnar glömmer man så lätt
Bjuder på en bild också