Naken Havre?

Rox

Trådstartare
Har någon här erfarenhet av "Naken havre" (det ska vara som vanlig havre men utan skal, och med högre näringsvärden), :d som foder till hästar? Jag har blivit erbjuden av en kravbonde där jag bor att köpa sån havre till mina hästar (halvblod), men jag har aldrig hört talas om sån havre tidigare... :confused: Har någon här fodrat med det? Och i så fall hur mycket...? Om man ger ett kilo "vanlig havre" hur mycket skulle det då motsvara i naken havre...:bow:

Sv: Naken Havre?

jag trodde att mkt av näringen satt just i skalet:confused: har aldrig hört talas om naken havre
jumanji

Sv: Naken Havre?

Jag sökte lite på nätet och där står att "nakenhavre innehåller mer näring och energi än vanlig havre. :d Den har högkvalitativt protein och är rik på nyttiga fettsyror och vattenlösliga fibrer". Den ska tydligen komma från bergsområdena i Kina och Mongoliet,från början.

Jag tror säkert att den är ok att ge hästarna, och att dom tycker om den... Men det skulle vara intressant att höra om någon annan har fodrat med det... Man undrar ju hur mycket man skulle våga ge, mina hästar är pigga nog ändå... ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 434
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Hästvård Hej. Jag har en fråga som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med. Det är så här att vi har alltid haft halm i våra hus till...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Delfinarie
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka