Några valpfrågor.

P

Ponnytokig

Hej!

Har en cairnterrier valp på 13 veckor och har några frågor angående dennas skötsel m.m.

Hur många gånger per dag ska man utfodra sin valp och hur lång tid ska det gå mellan varje måltid? Har förstått att det ska vara runt 4 gånger per dag och med en 4-5 timmars mellanrum? När ska den senast utfodras på kvällen? Vi lägger oss runt 22-23.00... Hur länge ska man utfodra dessa antal gånger dvs. när minskar man antalet utfodringar och till vad?

Hennes avföring är mycket mörk, kan det bero på det mörka fodret eller kan det vara något annat?

Hon har även börjat äta sitt bajs för någon vecka sedan. Varför?

Upptäckte att hon har en vit knöl innanför sina framtänder: normalt?

Hur korta ska klorna vara?

Hur ska man veta vad en valp ska väga vid en viss ålder?
Hon är bara 13 veckor men väger ändå redan ungefär halva sin idealvikt
för rasen.

Tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Några valpfrågor.

Hur många gånger per dag ska man utfodra sin valp och hur lång tid ska det gå mellan varje måltid? Har förstått att det ska vara runt 4 gånger per dag och med en 4-5 timmars mellanrum? När ska den senast utfodras på kvällen? Vi lägger oss runt 22-23.00... Hur länge ska man utfodra dessa antal gånger dvs. när minskar man antalet utfodringar och till vad?
4ggr om dagen till ca 4 månader, därfter kan du minska till tre och sen snart till två. Lite olika hur lång tid det behövs beroende på valp.

Hennes avföring är mycket mörk, kan det bero på det mörka fodret eller kan det vara något annat?
Beror säkert på maten, det brukar bli ungefär den färg fodret har.

Hon har även börjat äta sitt bajs för någon vecka sedan. Varför?
Antingen näringsbrist eller en fix idé. Vilket foder äter valpen nu?

Upptäckte att hon har en vit knöl innanför sina framtänder: normalt?
Det är inte en tand du känner?

Mitt mål är att ha dem så korta att det knappt hörs när hunden går på golvet. Ju kortare desto bättre!

Hon är bara 13 veckor men väger ändå redan ungefär halva sin idealviktför rasen.
Det där med idealvikt ska tas med en nypa salt. Förmodligen är det kvar sen gammalt. Min ras ska enligt standarden väga 5-7kg, min lilla tik som är liten väger strax över 7, normalstora tiken 8 kg och de flesta hanar runt 9 kg. Ta inte fasta på vikten utan hullet.

Sv: Några valpfrågor.

4ggr om dagen till ca 4 månader, därfter kan du minska till tre och sen snart till två. Lite olika hur lång tid det behövs beroende på valp.

Beror säkert på maten, det brukar bli ungefär den färg fodret har.

Vilket foder äter valpen nu?

Eukanuba puppy.

Det är inte en tand du känner?

Nej, denna knöl är lite längre bak

Mitt mål är att ha dem så korta att det knappt hörs när hunden går på golvet. Ju kortare desto bättre!

Hon är bara 13 veckor men väger ändå redan ungefär halva sin idealviktför rasen.
Det där med idealvikt ska tas med en nypa salt. Förmodligen är det kvar sen gammalt. Min ras ska enligt standarden väga 5-7kg, min lilla tik som är liten väger strax över 7, normalstora tiken 8 kg och de flesta hanar runt 9 kg. Ta inte fasta på vikten utan hullet.

tiioooo....................

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 930
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka