Några tips mot illamående?

S

saltahajen

Finns säkert trådar sedan tidigar om detta men nu är jag desperat!

Är gravid igen (har en som på nyss fyllda 1år), mår konstant illa. Inte som när jag gick med sonen då mådde jag illa-kräktes och så var allt bra... nu mår jag illa hela dagarna och kan inte kräkas! Dessutom skall jag nu också ta hand om sonen! Det är tugnt!

Fick utskrivet Lergigan (tror det heter så) men det blev jag jätte yr av och sov en hel dag så den tar jag aldrig mer!

Har ni några tips? Snälla hjälp... :bow:

Sv: Några tips mot illamående?

Tyvärr var Lergigan Forte det enda som hjälpte mig och jo jag sov typ dygnet runt :crazy:

Jag åt citrusfrukter i mängde och såg till att jag aldrig var hungrig. Men bra blev det aldrig och jag kräktes inte heller...

Åksjukeband hjälpte mig! Finns på apoteket.

Usch, stackare. Jag har precis kommit ur mitt illamående och mår nu tipptopp, men jag vet hur hemskt deppigt och jobbigt det är, framförallt när man har en liten vild ettåring att ta hand om dessutom!

För mig var Lergigan comp det enda som hjälpte, vilken var det du fick utskriven? Preparan finns väl också att testa?

Ät lite och ofta, satsumas hjälpte för mig, och försök vila så mycket det bara går. Jag mådde oftast lite bättre de dagar jag fått sovmorgon och något att knapra på i sängen innan jag gick upp.

//Julia

Finns det olika sorter av Lergigan? Skillnad?

Det där med surt vågar jag inte mig riktigt på då jag med förra graviditeten fick gallstensbesvär av bla citrusfrukter :(

Ingefära. Det finns ingefäragodis i asiatiska butiker och de brukar kunna gå ner även fast man mår illa. Lättare än ingefärate och liknande iaf.

Primperan funkar bra mot illamående för mig, vet dock inte om man kan ta det när man är gravid? Jag är nämligen inte gravid utan mår illa av andra orsaker.

Primperan funkar bra mot illamående för mig, vet dock inte om man kan ta det när man är gravid? Jag är nämligen inte gravid utan mår illa av andra orsaker.

Jag fick primperan utskrivet vid min andra graviditet och tack vare dem små vita pillren så överlevde jag;).

Primperan är väl egentligen inte heeelt lämpad att ta under graviditet, men de skriver ut den ändå om det verkligen behövs...

Primperan är väl egentligen inte heeelt lämpad att ta under graviditet, men de skriver ut den ändå om det verkligen behövs...

Jo det är helt ok i början jag åt faktiskt både Lergigan Forte och Primperan, den sista både som storpilla och tablett beroende på när

Finns det olika sorter av Lergigan? Skillnad?

Det där med surt vågar jag inte mig riktigt på då jag med förra graviditeten fick gallstensbesvär av bla citrusfrukter :(

Ja det finns Forte och Comp, där comp är med koffein för att man inte skall bli lika trött som man blir av forte. Dock fungerade inte comp på mig utan jag blev ännu mer illamående :crazy:

Forte var det enda som fungerade på mig vilket resulterade i att jag var konstant trött

Så hade jag det vid alla tre graviditeter, och jag fann aldrig något som funkade, då, är några år sen, skrevs det inte ut några mediciner heller.
Det värsta var att inte få kräkas utan att bara vara sekunden innan hela tiden.
Det enda jag kunde göra var att försöka ligga ner innan, under och efter att jag åt.
Vore det nu skulle jag nog be om medicin och fungerade inte den första skulle jag fråga efter en annan.
Jag blev sjukskriven så syskonen kunde vara på dagis, men att bli sjukskriven nu är väl inte att tänka på?

När jag väntade min sista (fjärde) så mådde jag illa konstant. Men när jag började äta nåt innan jag ens stigit upp ur sängen så blev det mycket bättre. Min man la en banan eller ett par kex bredvid sängen med ett glas juice när han åkte till jobbet så det var färdigt när jag vaknade.

Har du provat postafen? Vanliga åksjuketabletter, det var det enda som hjälpte mej lite grann. Annars är primperan jättebra men frågan är ju hur bra det är att ta det vid graviditet.

Det ska finnas en akupunktur punkt som man kan trycka på själv också men jag vet inte exakt var den sitter men någonstans på handleden är den iallafall.

Vanliga magkatarr medel kan också fungera, har du provat det?

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 135
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 512
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 078
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar