Några små frågor

Widerberg

Trådstartare
Ska hämta hamsterbebbe nästa vecka! :bump: Äntligen!
Några små frågor som jag gärna skulle vilja veta svaret på:
Hur stor/liten ska matskålen helst vara?
Hur ofta ska man mata?Och hur mycket?
Vad kan man ha i buren mer än hjulet som den kan busa med?
Ska/kan man ge den någon frukt eller annat att mumsa i sig?
Hamsterblanding kan inte vara så kul att leva på...

/M.

Sv: Några små frågor

åhh vad kul att du ska bli mamma!
var på utställning igår med min hane. åkte dit med 1 men kom hem med 2, en liten flicka till vart det vid namn Drottning Ami. silver grå!så söt! värsta lurven! :love:

köp en vanlig hasmtermatskå, de brukar kosta runt 50 lappen.

varje dag, min har tillgång till mat hela tiden.

Vad kan man ha i buren mer än hjulet som den kan busa med?
den vill ha ett bo, min hamster älskar en trähängmatta som jag har, toarullar, bajslåda, sandbad, och grenar sedan finns det ju massor av leksaker som skor, men köpr inte dem, om du inte ska ha en dvärghamster, hålen är för små för guldisarna. :cool:

Ska/kan man ge den någon frukt eller annat att mumsa i sig?
de kan äta allt utom AVOKADO ge aldrig någon hamster det!inte så kul om den lilla blir sjuk :( livsfarligt! sedan ska de inte heller äta förkryddig mat. de ska ha rått kött 1 gång i veckan.

Hamsterblanding kan inte vara så kul att leva på...
det finns massa hamster/gangar godis i djuraffärerna, mina älskar det!

om du köper av en uppfödare så kan du ju fråga massa där när du hämtar bebben, men det är bara att fråga här så försöker jag svara på allt som jag kan!
vem köper du av förresten?

//Kram Jessica, Beach-Bug och Drottning Ami :banana:

Senast ändrad:

Okej tack för svaren! Ja, det ska bli kanonskoj med en liten hamster :)
Ehm, jadu, hon heter Kamilla någonting. Bor i Tomelilla.

När jag hade hamstrar så gav jag dem ibland torrfoder för katt som godis....det älskade de... :)

Att folk inte lär sig att läsa på innan man skaffar. Herregud, du har ju inte ens tagit reda på vad de ska äta och hur ofta :eek:
Som exempel så nej, de ska inte leva på fröblandning. De ska ha färskmat också. Inte bara nån frukt då och då utan det är mer än så.
Grenar, rör, massa grejer. Bara fantasin som sätter stopp.

Själv är jag ju mot hjul helt och hållet så jag tycker ju att du ska ha en stor bur på minst 100*50 med mycket aktivering utan hjul eftersom de ska röra på sig så pass mycket och kräver mycket aktivering för att må bra. Men ska du prompt ha hjul så skaffa ett rejält stort i plast med förtäckt springyta utan ekrar. Finns fall där hamstrar har fastnat och kvävts ihjäl i ekrar och springor på springytan innebär stor risk för brutna ben. För litet hjul och ryggen kan bli deformerad. Hamstern ska kunna springa rakt, som när den springer på golvet.

Menmen. Några länktips iaf:
http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/hamster.htm
http://www.geocities.com/Heartland/Ridge/1865/meny1.html
http://www.smadjursvanner.com/
http://w1.520.telia.com/~u52021537/

Kan ju tipsa om hundkex när jag är i farten, det var mäkta populärt bland mina gamla hamstrar. Har inte provat själv men kanske kan de precis som råttor uppskatta godis gömt i en toarulle med invikta kanter, så de får kämpa lite för gottgottet och blir stimulerade.
Skit i skålen ibland och ha mat överallt i spånet, så får de aktivering och får bete sig naturligt i matletandet, se bara till så maten inte tar slut.

Senast ändrad:

gul_zebra skrev:
Att folk inte lär sig att läsa på innan man skaffar. Herregud, du har ju inte ens tagit reda på vad de ska äta och hur ofta :eek:

Har plöjt igenom åtskilliga sidor på internet, men har inte hittat
hur ofta de ska äta, eller så har jag med misstag missat det. :smirk:
Det är väl bättre att jag frågar här än tar hem hamstern utan att
veta alls?

Mentan skrev:
Har plöjt igenom åtskilliga sidor på internet, men har inte hittat
hur ofta de ska äta, eller så har jag med misstag missat det. :smirk:
Det är väl bättre att jag frågar här än tar hem hamstern utan att
veta alls?

Jo, du har ju inte fått den än, så du har ju en hel vecka på dej att förbereda och läsa på! Är det en guldhamster? Det är ett såpass vanligt husdjur, så det finns en del böcker i djuraffären och även på bibblan!

Japp, en guldhamster. :)
Hade tänkt gå till biblioteket denna helgen och se om de har någon bra
bok, så det ska säkert gå bra.

Vad roligt att du ska skaffa hamster! Har själv två st guldhamstrar, båda hanar men bor inte i samma bur. Det är ett gulligt och roligt djur tycker jag.
Svar på dina frågor:

- Den ska vara lite "tyngre" så att inte hamstern kan välta omkull den. Finns att köpa speciella matskålar.. Min hamsters matskål är (mätte med linjal ;)) ca 13.5 cm i diametern.

- 1 msk fröblandning om dagen (dom äter inte så mkt, gör mest matföråd) + frukt och grönsaker som tex kokt potatis, gurka, banan, äpple, morot m.m. Du kan också ge en halv tsk keso två ggr i veckan eller nått.. En liiten bit nötkött ca 1 gång i veckan kan man också ge.
Vad kan man ha i buren mer än hjulet som den kan busa med? -Ha inte ett hjul med "galler", ha en som är av plast och som sitter fast i väggen av buren, annars finns det risk att hamstern klämmer sig när den går ut. Du kan även ha hus med olika våningar, toalettrullar , rör m.m.
Ska/kan man ge den någon frukt eller annat att mumsa i sig? -Se på tidigare fråga. Du kan även ge vindruvor.. Kom ihåg att inte ge citrus frukter som tex. citron, apelsin.. det är för surt för hamsterns lilla mage.

Lycka till med hamstern!! :)

Senast ändrad av en moderator:

hamstrar sk aha hjul.tänk på hur mycket de springer på natten. kan en hamster springa flera km på natten i en bur runt runt? enligt mig och alla uppfödare ska hamstrar ha hjul.

bra detdär med mat löst det glömde jag.min aälskar det!:)

Det vet jag faktiskt inte, men jag har för mig att de som jobbade där
jag köpte buren sa det.

Det har jag läst om att man inte ska ha hjul med "galler", det som följde med
buren är helt i plast som man sätter fast i burgallret.
Man vill ju inte att lille hamstern ska skada sig.

Ahaa, tänkte döpa den till Ebba Grön :p om jag ska ha en hona,
Twiggy om det blir en hane.

okej, men en har väl stamtavle namn.när skulle du få hem den? då vet du väl vad det blir för kön?
gulliga namn iaf:)

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 627
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka