Några "skumma" påståenden

Sv: Några "skumma" påståenden

Då måste mitt sto tagit en hingstroll i hagen för hon driver på och undan de´andra hästarna i parti och minut.

jo ston kan göra så också :) har själv en "hingstwannabe" där hemma i hagen :D
jag tror (observera tror ;)) att ett sto ofta tar på sig den rollen när det inte finns en hingst i flocken..
ser man på "riktiga" hästflockar typ ute i det vilda, där de har en ledarhingst och ett ledarsto, så är det hingsten som cirkulerar runt och håller ihop flocken medan stoet går först och bestämmer vart de ska gå

Men jag tror ändå att det är för små skillnader för att det ska påverka om en häst blir piggare eller inte av havre. Men det är mina egna funderingar.

Som du vet sedan tidigare inlägg är det inte hästar som är mitt specialområde utan människor, men hos människor skiljer sig upptag och hastighet på metabolism så mycket att det blir skillnader. Dock är de tydligaste skillnaderna beroende på ålder. En vuxen och ett barn som äter sig mätta reagerar som välbekant väldigt olika, barnet blir hyperaktivt och den vuxna somnar....
Så min hypotes är att det gör skillnad, hästar skiljer sig ju så mycket mer på individnivå än människor gör, men det är ju självklart bara en hypotes.

Jag tror att vi egentligen menar samma sak. Det jag menade med små skillnader var när det gäller förmågan att smälta havren. Sedan tror jag också att skillnaden i metabolismen är större.

Nej det stämmer inte det heller.
känner flera stycken :D

Jag träffade på en valack, som betäckt till han var 15, kastrerats som 16 och nu som 17 år var han inte ett dugg hingstig och gick ihop med ston utan att hingsta sig övh. Helt ointresserad. :)

Så de behöver inte bli mer hingstiga för att de fått betäcka, men gissar att de kan bli det.

Jaha, då förstår jag vad du menar. Att jag tar med metabolismen är ju för att energin inte kommer hästen tillgodo innan den är överförd i ATP eller andra energirika kemiska föreningar. Men nu föstår jag att vi säger samma sak, bara att vi stannat på olika steg i kedjan :D

Nej, det var lite ihopblandat.

Position 1 (framför mulen): Största dominansen.
Position 2 (mellan mulen och bakre delen av bogen): Minst inflytande över hästen.
Position 3 (bakom bogen och bakåt): Medelstark dominans

Sidan 66-67 i Dansa med hästar av K.F. Hempfling

Oj, såg det nu... :o :p
Tog från minnet och extrakollade inte i boken... Tack för rättelsen! :)

2. (Detta verkar väldigt hm... udda:confused:?) De skriver: En häst som följer efter sin ägare är inte "following their leader" (följer sin ledare) utan ägaren "is being bossed around" - kommer inte på nån bra översättning så här nu på kvällen, men ni fattar säkert. Och de menar inte att hästen går bakom och hotar med blottade tänder eller nåt sånt.
De skriver att en häst följer inte efter sin ledare, det gör hundar och människor, men ej hästar. I hagen driver ju ledarhästen flocken framför sig osv.

Man börjar ju oftast med det förstnämnda, att få hästen att följa. Men att skicka hästen före är ju helt klart en ledarskapsövning! Att kunna kontrollera sin häst då den befinner sig framför med löst grimskaft är ju helt klart svårare - och jättenyttig träning!
Man kan träna på att skicka hästen före då du ska över ett dike.. skicka hästen över pressenning.. skicka hästen före på en rak väg och få den att gå rakt fram(utan att dra iväg med dig) det är svårt, men kul!
Då vi jobbar med cirkling(longering) befinner vi oss ju vid hästens bakdel och "skickar den före", vi skickar dem över hinder ibland också.. och icke att förglömma så skickas ju hästen in i transporten..
Tror vi skickar våra hästar före mer än vad vi tänker på - kanske bara är dags att göra det till en mer medvetenövning ;)

Jag håller med påståendet, men därmed inte sagt att vi ständigt och i alla situationer bör skicka våra hästar i förväg, det skulle nog bli lite rörigt ibland :D

Senast ändrad:

Blev lite blandat innehåll i denna tråden, men tyckte den passade bäst på Hästhantering iaf.

Jag köpte en engelsk hästtidning för ett tag sedan och där hade de ett kapitel där de "tog död" på ett antal populära myter.
Begrundade detta över jul och kom fram till att jag bara måste ta reda på vad ni andra tycker:p. Själv tycker jag en del är lite underligt, annat helknasigt...

1. En häst som kastreras sent blir INTE hingstigare än en som kastreras tidigt, skriver tidningen.
Jag har alltid fattat det som att om man kastrerar en hingst sent så har den ofta kvar fler hingstbeteenden. Alla hingstiga valacker som jag träffat har kastrerats sent. Är det bara en slump, eller brukar det vara så generellt sett?

2. (Detta verkar väldigt hm... udda:confused:?) De skriver: En häst som följer efter sin ägare är inte "following their leader" (följer sin ledare) utan ägaren "is being bossed around" - kommer inte på nån bra översättning så här nu på kvällen, men ni fattar säkert. Och de menar inte att hästen går bakom och hotar med blottade tänder eller nåt sånt.
De skriver att en häst följer inte efter sin ledare, det gör hundar och människor, men ej hästar. I hagen driver ju ledarhästen flocken framför sig osv.
Tycker detta låter skumt. Om jag är ute och går med min häst (och jag ej håller i henne) så följer hon ju efter mig, samma om hon är lös i paddocken när jag bygger hinder t ex. Stannar när jag stannar och försöker inte gå över mig eller nåt. (Man kan lämna henne och få henne att stå kvar också.) Har väldigt svårt att tro att hon gör det för att hon försöker styra och ställa med mig.
De skriver att om man vill ha en bra relation med sin häst ska man låta den gå framför sig/driva den framför sig.
I min värld låter detta mer än konstigt:eek:, men man börjar ju fundera när det är veterinärer och olika andra hästkunniga som uttalat sig.

Så, är tidningen helt ute och cyklar eller kan jag ha missförstått nåt?

3. Sen skriver de även att havre INTE gör hästar piggare eller vad man säger, men det hör väl mer hemma på Foder... Och att krossad havre INTE är mer lättsmält än hel havre (det senare vet jag inget om, men vore ju bra att veta om det stämmer eller ej.)

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag tycker det ligger mycket i alla tre påståendena jag.

Ja, det stämmer i stort sett om du frågar mej.

Hästar går inte i hasorna på ledaren däremot följer flocken med till det ställe av hagen där ledaren väljer att vara vilket är nåt helt annat.
Hästar som går i hasorna är osäkra eller vill ha kompisens hjälp att vifta flugor:angel:

Det beror på ledarfunktion om de driver flocken framför sej hingstarna gör det har jag för mej .

Ang. ledarens position.
Tror det är Hempfling som skriver om detta. Ledarhästen går framförallt i höjd med den ranglägre hästens flank, när de går fritt i hagen. Detta är den mest ranghöga positionen.

Sen tror jag att en ledare ska kunna positionera sig vart som helst och fortfarande vara ledare. Det är inte positionen i sig som är viktigast, det är inte där du vinner ditt ledarskap.

Och t ex när man löslongerar märker man ganska fort vad olika positioner betyder. Att befinna sig bakom hästen är drivande, i höjd med dess huvud får den att stanna, framför att vända och i nivå med hästens flank är naturalt.

Senast ändrad:

1 Hingstigt beteende tar jag som att de vill betäcka ston eller blir till sig i närheten av dem och ska visa upp sig. Börja bråka med andra om "sina" ston. Där har jag sett både och, så inget som säger att det blir mer hingstiga än valacker tagna tidigt.

2 Positionen, jag vet inte, men kan bara utgå från mig själv, när man går bakom hästen så känns det inte särskilt "ledande", utan mer som fösande. Ledande är ju när han följer mig och gör det jag kräver av honom, men inget säger att jag inte ska kunna skicka honom framför mig.

3 Vad jag har lärt mig, det som är det svåra med hästar är att alla har en teori, och alla verkar lika bra, oftast! Havre är det sädeslag som hästar kan uppta lättast, det passar hästen fodersmältning, men däremot så reagerar olika hästar på stärkelsen. Har för mig att det är något sådant, borde kunna kolla upp det. Matilda havren ska var genmanipulerad och kunna användas på hästar som uppfattas att de blir "knäppa". Kan tilläga att min egen inte tål havre, vilket jag märkte då han såg spöken överallt mitt på ljusa dagen. Inte särskilt kul.

!. "hingstig" i hantering = ouppfostrad. däremot hingstig i hagen tillsammans med ston kan finnas kvar hos sent tagna hingstar om de haft tillfälle till frierier innan kastrering, även om det mattas av något.

2. hästar är vänliga och artiga djur så de kollar sin omgivning med små saker. en väldigt dominant och ranghög häst använder små, små signaler.
till att börja med kanske bara en antydan till att öka på trycket på den andre med bog hovar osv... när den väl ser "arg "ut har det gått långt . '
att kunna flytta på en kroppsdel på någon eller att tom få den andre att tänka vilja flytta sin kroppdel är dominant. så det går alltså inte säga att en häst som går bakom är dominant eller tvärtom. det beror på vem som avgör riktning. i en flock så går ju ledaren först i en för denne säker situation tex matdags i hagen . i otrygga situationer skickas ofta en ranglägre häst före medan ledaren ofta stnnar i mitten dvs den tryggaste positionen i krissituation.

3. många hästar blir "stissiga" eller "höga" av havre. pigg eller inte. den blir till en slags energi som sitter högt ovanför skallen och kan förvrida huvudet på den snällaste häst.

3. många hästar blir "stissiga" eller "höga" av havre. pigg eller inte. den blir till en slags energi som sitter högt ovanför skallen och kan förvrida huvudet på den snällaste häst.

Och mycket fler ryttare är livrädda för att dom tror att det är så..:rofl:

Det finns några som mår bättre av annan mat, en del ponnyer tex. Men det är ett fåtal. De flesta kan äta havre mycekt bra. Havre är bra mat för hästar.

Energi finns visserligen i olika former (värme, lägesenergi, rörelseenergi, bundet i kemiska föreningar mm), men den energi som kommer hästen tillgodo vid födointag är ju alltid densamma. Det finns ingen energi som "sitter högt ovanför skallen". Hur hästen reagerar på föda beror på hur mycket den tar upp, och hur snabbt föda sedan kan metaboliseras. Att vissa hästar reagerar mer på havre beror på att de snabbare metaboliserar havre än andra fodermedel och därmed får ut mycket energi snabbt.

Vet inte om du menar att havre skulle innehålla någon form av centralstimulerande (centralstimulerande=stimulerar hjärnans aktivitet, t.ex. koffein), men det har jag aldrig hört. Men i så fall har det inget med energi att göra, utan är ren receptorstimulering.

det där med ledarskapen.. jag har jobbat med kor och där är det precis så som du skrev.. men man kan säga att nr 1 är ledaren och 2 är efter ledaren och 3 efter 2 i rang om ni förstår:angel: korna går då i ordningen 2-1-3 in i stallet igen vid tex mjölkning.. men med hästar så tror jag det är olika som många skrivit redan i en stoor flock kan det vara så som jag beskrev men oftast så är det nog 1-2-3 ordning i en häst hage när de är på väg till maten..

blev visst lite rörigt men men... nån kanske förstår..;)

Har märkt med vår ouppfostrade hund, att det betyder otroligt mycket för mitt ledarskap, att jag ser till att "flytta" henne ibland. Alltid se till så jag går först ut genom dörren etc.
Tror inte att det funkar riktigt så med hästar, men nog betyder de små grejerna i vardagen väldigt mycket...
Tar igen upp Mark Rashid; Passive Leadership. Det var Skorpan här på Buke som rekommenderade den, och jag tycker att det skulle vara nyttigt för många här att läsa den...

Jag håller med dig.
Jag tror att det mkt väl kan vara en anledning till att vissa hästar kanske speciellt fullblod "får mer energi" av havre.

Hmm. Fast från början hade jag inga som helst fördomar mot havre, utan såg det snarare som standard (fast å andra sida gick hästen inte så hårt så den fick bara ett par nävar per mål). När jag sen gav annat ett tag och märkte att hästen blev mycket mindre tittig så började man ju ana ugglor i mossen :p Och när hästen sen började kasta sig åt sidan, bränna iväg för minsta lilla läskigt (inte skena, men explodera iväg 3-6 galoppsprång innan man hunnit reagera) från att ha varit lugn och cool innan vi började med havre igen, ja då gjorde man såklart kopplingen till havre. Det enda som hade ändrats såvitt jag minns.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 025
Senast: Efwa
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: incognito
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 067
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar