Blev lite blandat innehåll i denna tråden, men tyckte den passade bäst på Hästhantering iaf.
Jag köpte en engelsk hästtidning för ett tag sedan och där hade de ett kapitel där de "tog död" på ett antal populära myter.
Begrundade detta över jul och kom fram till att jag bara måste ta reda på vad ni andra tycker
. Själv tycker jag en del är lite underligt, annat helknasigt...
1. En häst som kastreras sent blir INTE hingstigare än en som kastreras tidigt, skriver tidningen.
Jag har alltid fattat det som att om man kastrerar en hingst sent så har den ofta kvar fler hingstbeteenden. Alla hingstiga valacker som jag träffat har kastrerats sent. Är det bara en slump, eller brukar det vara så generellt sett?
2. (Detta verkar väldigt hm... udda
?) De skriver: En häst som följer efter sin ägare är inte "following their leader" (följer sin ledare) utan ägaren "is being bossed around" - kommer inte på nån bra översättning så här nu på kvällen, men ni fattar säkert. Och de menar inte att hästen går bakom och hotar med blottade tänder eller nåt sånt.
De skriver att en häst följer inte efter sin ledare, det gör hundar och människor, men ej hästar. I hagen driver ju ledarhästen flocken framför sig osv.
Tycker detta låter skumt. Om jag är ute och går med min häst (och jag ej håller i henne) så följer hon ju efter mig, samma om hon är lös i paddocken när jag bygger hinder t ex. Stannar när jag stannar och försöker inte gå över mig eller nåt. (Man kan lämna henne och få henne att stå kvar också.) Har väldigt svårt att tro att hon gör det för att hon försöker styra och ställa med mig.
De skriver att om man vill ha en bra relation med sin häst ska man låta den gå framför sig/driva den framför sig.
I min värld låter detta mer än konstigt
, men man börjar ju fundera när det är veterinärer och olika andra hästkunniga som uttalat sig.
Så, är tidningen helt ute och cyklar eller kan jag ha missförstått nåt?
3. Sen skriver de även att havre INTE gör hästar piggare eller vad man säger, men det hör väl mer hemma på Foder... Och att krossad havre INTE är mer lättsmält än hel havre (det senare vet jag inget om, men vore ju bra att veta om det stämmer eller ej.)