Några "skumma" påståenden

Sv: Några "skumma" påståenden

1. Inte insatt.
2. Det finns olika ledarpositioner, framför hästen och bakom och bredvid (den vanligaste). Bakom hästen har man mest dominans och det är den man bör börja med när man tränar ledarskap. Bredvid hästen har man minst inflytande och därför är det lite lustigt att man blir lärd att leda bredvid bogen... :smirk: Framför hästen är mindre inflytelserik/dominant än bakom, men mer än om man går bredvid. (källa: dansa m hästar, k.f. hempfling)
Hästen påverkas ju mycket av drivning och det är lättare att driva en häst bakifrån än framifrån ju!
Så påsåendet stämmer ju halv om halvt.
3. Jag kan inte så jättemycket. Men visst är det så att energi i fodret inte automatiskt innebär att man ger hästen energi?? Alltså att det är skillnad på energi och energi. För mycket energi ger ofta istället en fet häst än en het häst....
*nån som kan mer?*
Hästar har svårt att bryta ner stärkelse, såsom havre; och krossad eller hel kanske inte gör så stor skillnad.

Ang. kastreringen så frågade jag min veterinär om just det här med hingstigheten när man kastrerar sent.

Fick pga. stallplatsbrist -hingstförbud- kastrera min kolugna kallblodstravare vid 10 års ålder.
Var rädd att han skulle tappa sin nacke och sin utstrålning osv.

Min veterinär påstod att det tar ca 2 år för allt testosteron att gå ur kroppen på kallbloden.
Därefter kan man inte avgöra vilka som har varit kastrerade tidigt eller sent!

Ett inlärt beteende så som att gapa och skrika, slå med frambenen osv sitter nog mer i uppfostran -precis som ni har varit inne på- än att en valack skulle ha en massa testosteron kvar flera år efter att testiklarna har tagits bort..

Men visst är det så att energi i fodret inte automatiskt innebär att man ger hästen energi?? Alltså att det är skillnad på energi och energi. För mycket energi ger ofta istället en fet häst än en het häst....
Det som gör skillnaden är snarast upptaget av energin och hur lätt den frigörs. Fett innehåller stora mängder energi, men tar lite mer tid att bryta ner än t.ex. socker. När energin väl är ute i kroppens system, dvs som ATP så spelar det ingen som helst roll varifrån den kom, den ger exakt samma effekt. Så om hästen blir fet elelr het beror på hur lätt den tillgodgör sig energin.

3) Det där med havre, dom menar inte bara piggare, dom menar liksom knäppa och stissiga (tror att dom skrev "fizzy"?). Har inte en aning. Men det finns väl någon anledning varför det är en "gammal sanning" bland hästfolk att havre gör vissa hästar svårridna?[/QUOTE]

Tack, det var det jag menade, kom inte på nån bra översättning bara:p! Jo, man har ju alltid hört att vissa blir hetare/stissigare av havre. Fick även lära mig att korn kan man ge för att hästen ska lugna sig. Vet inte om det stämmer...

2. Ledarskap
Här tycker jag tidningen är ute och cyklar. DIN position är inte det viktigaste - det är dina ledaregenskaper. Sen så har som sagt dessutom positionerna olika betydelser, har ni sett ledarhästen gå bakom flocken på väg till maten?!

Ja. Gammelstoet i vår stoflock gör ofta det. Hon går sist in från hagen också, trots att hon flyttar undan de andra närhelst hon behagar.
Men jag tror precis som du att positionen inte är det viktigaste. En häst som lärt sig att man har olika positioner vid olika tillfällen tror jag inte plötsligt tänker "Aha - nu är jag ledaren!!"

:bow:
du tolkar mig rätt, vilket jag tackar för. Antar att stoet går raskt genom flocken fram till maten när hon är framme där också?

1. Kan stämma. Min valck var kastrerad vid 9 månader och han var jättehingstig. Betäckte, skyddade ston osv.

2. Låter lite märkligt. Tror det går bra att både gå före och efter som ledare.

3. Havre gör inte hästar heta, det stämmer, men dom får ju energi, dock blir dom inte piggare än av Kraft eller annat kraftfoder.

Det som gör skillnaden är snarast upptaget av energin och hur lätt den frigörs. Fett innehåller stora mängder energi, men tar lite mer tid att bryta ner än t.ex. socker. När energin väl är ute i kroppens system, dvs som ATP så spelar det ingen som helst roll varifrån den kom, den ger exakt samma effekt. Så om hästen blir fet elelr het beror på hur lätt den tillgodgör sig energin.

Jag förstår inte hur du menar. Alla hästar bryter väl ner stärkelsen i havre på samma sätt? Om vi nu förutsätter att den klarar av att göra det och stärkelsen inte rinner över till nästa tarm. Vilken har lättast att tillgodogöra sig energin en som blir fet eller en som blir het? Ja vilket är bäst för hästen?

1. Det där beror på individen och vad man räknar som hingstig. Min vallack blev kastrerad som 1½ åring. Nu är han snart 8 år men så fort stona brunstar så vaktar han mycket energiskt på dem och blåser upp sig så man tror han är hingst.

2. Är jag inte riktigt helt insatt i men jag vill minnas att man om man är en bra ledare ska kunna gå exakt där man vill och ändå få hästen dit man vill. Min går oftast bakom utan att vara sur och trivs med det.

3. Det där är nog också lite individ betonat. Faktiskt så blir min vallack mer spökrädd och taktig om han äter havre än om han äter korn. Har hört flera med travare som upplever sina hästar så.

2) Stämmer väl med vad Mark Rashid skriver om i sin bok "Passive leadership". Mycket svårt att uttala sig om utan att se vetenskapligt utförda studier...

2. Det finns olika ledarpositioner, framför hästen och bakom och bredvid (den vanligaste). Bakom hästen har man mest dominans och det är den man bör börja med när man tränar ledarskap. Bredvid hästen har man minst inflytande och därför är det lite lustigt att man blir lärd att leda bredvid bogen... :smirk: Framför hästen är mindre inflytelserik/dominant än bakom, men mer än om man går bredvid. (källa: dansa m hästar, k.f. hempfling)
Hästen påverkas ju mycket av drivning och det är lättare att driva en häst bakifrån än framifrån ju!
Så påsåendet stämmer ju halv om halvt.

Nej, det var lite ihopblandat.

Position 1 (framför mulen): Största dominansen.
Position 2 (mellan mulen och bakre delen av bogen): Minst inflytande över hästen.
Position 3 (bakom bogen och bakåt): Medelstark dominans

Sidan 66-67 i Dansa med hästar av K.F. Hempfling

Jag förstår inte hur du menar. Alla hästar bryter väl ner stärkelsen i havre på samma sätt? Om vi nu förutsätter att den klarar av att göra det och stärkelsen inte rinner över till nästa tarm. Vilken har lättast att tillgodogöra sig energin en som blir fet eller en som blir het? Ja vilket är bäst för hästen?

Mitt svar var egentligen menat som en jämförelse av alla typer av fodermedel man kan tänka sig, inte hur olika hästar bryter ner havre. Det var en replik på Ellyne's anmärkning om olika sorters energi, och vad jag försökte få fram är att energin alltid är densamma, det är bara upptaget som skiljer.

Men visst är det så att 1 kg havre inte ger exakt samma mängd energi hos alla individer. Till att börja med skiljer sig upptaget mellan olika individer, ingen tar upp 100%.

Vilken som egentligen tillgodogör sig energin bäst, den som blir fet eller den som blir het, beror väl egentligen på vad man menar med bäst. Den som blir fet lagrar energin genom att "bygga in den" i fettkedjor, som senare kan brytas ner och användas. Den som blir het använder ju energin omedelbart. Så det var jag som använde fel ord i mitt inlägg, båda tillgodogör sig energin förr eller senare. Vad jag menade var att den som blir het nog har en högre metabolism och därmed frigör energin snabbare, än den som blir fet. När en individ väl har blivit fet krävs dessutom lägre metabolism för att hålla kroppsvärmen, vilket innebär att ännu mer av fodret kan lagras. Samma sak som med människor, vissa kan äta vad som helst utan att gå upp ett gram pga hög metabolism, vissa av oss måste gå på gymmet varje dag för att förbränna vad vi äter.

Nej, det var lite ihopblandat.

Position 1 (framför mulen): Största dominansen.
Position 2 (mellan mulen och bakre delen av bogen): Minst inflytande över hästen.
Position 3 (bakom bogen och bakåt): Medelstark dominans

Sidan 66-67 i Dansa med hästar av K.F. Hempfling

Ja så var det faktiskt.
Position nr. 3 påstogs vara den positionen där hästen måste ta lite egna initiativ om jag kommer ihåg rätt, typ "självförtroende höjjande" hos häst. Eller nått sånt..

*kl*
I det vilda är det väl Ledarstoet som leder flocken och hingsten som går bakom och driver på...Ledarstoet leder väl flocken till mat och vatten medans hingsten skyddar, försvarar och vaktar...+ fixar fölen..

Jag kan inte tänka mig att det är så strikt inramat i det vilda. I vissa lägen kan ledarstoet driva iväg en flockmedlem ju, (hon vill ha mat på ett ställe och den andra drivs undan) medan flera i flocken säkert följer efter hingsten när han betar för att söka trygghet och skydd hos honom. Så en ranghög häst kan driva och leda om det så skulle behövas. Men ja i det vilda så är det ledarstoets position att hitta säkerheten medan hingsten skyddar, men det förutsätter att det finns något att skydda emot också..

Ja så var det faktiskt.
Position nr. 3 påstogs vara den positionen där hästen måste ta lite egna initiativ om jag kommer ihåg rätt, typ "självförtroende höjjande" hos häst. Eller nått sånt..

Japp så står det. Det får möjlighet att "lösa problem" (t.ex. att gå in i en transport) på ett mer självständigt sätt. :)

på fråga nummer 2 vill jag bara påpeka att en ledare gör både och! Alltså den driver och leder sina flockmedlemmar. Säger du åt hästen att gå bakom dig och den lyssnar så leder du den, säger du åt hästen att gå före dig och den lyssnar så leder du den (om vi ska hårddra det hela).

Håller med :) med ett litet tillägg..
ledarhingsten driver medan ledarstoet leder

Tack, det var det jag menade, kom inte på nån bra översättning bara:p! Jo, man har ju alltid hört att vissa blir hetare/stissigare av havre. Fick även lära mig att korn kan man ge för att hästen ska lugna sig. Vet inte om det stämmer...

Fast att dom blir lugnare av korn har jag för mig är för att de har svårare att utnyttja energin? Läste precis en bra motivering på det där, typiskt att man inte kommer ihåg detaljerna! :p Att det var mer svårsmält för hästarna/sämre sammansättning av protein eller hur sjutton det nu var.

Håller med :) med ett litet tillägg..
ledarhingsten driver medan ledarstoet leder

Men ifall jag har ett sto spelar det ju ingen roll om hon ser mig som en ledarhingst eller ett ledarsto. För oavsett om hon är feminist eller inte kommer hon se mig som högre i rang än hon själv :D hihi..

Mitt svar var egentligen menat som en jämförelse av alla typer av fodermedel man kan tänka sig, inte hur olika hästar bryter ner havre. Det var en replik på Ellyne's anmärkning om olika sorters energi, och vad jag försökte få fram är att energin alltid är densamma, det är bara upptaget som skiljer.

Men visst är det så att 1 kg havre inte ger exakt samma mängd energi hos alla individer. Till att börja med skiljer sig upptaget mellan olika individer, ingen tar upp 100%.

Vilken som egentligen tillgodogör sig energin bäst, den som blir fet eller den som blir het, beror väl egentligen på vad man menar med bäst. Den som blir fet lagrar energin genom att "bygga in den" i fettkedjor, som senare kan brytas ner och användas. Den som blir het använder ju energin omedelbart. Så det var jag som använde fel ord i mitt inlägg, båda tillgodogör sig energin förr eller senare. Vad jag menade var att den som blir het nog har en högre metabolism och därmed frigör energin snabbare, än den som blir fet. När en individ väl har blivit fet krävs dessutom lägre metabolism för att hålla kroppsvärmen, vilket innebär att ännu mer av fodret kan lagras. Samma sak som med människor, vissa kan äta vad som helst utan att gå upp ett gram pga hög metabolism, vissa av oss måste gå på gymmet varje dag för att förbränna vad vi äter.

jag utgick från havre eftersom det var det som det handlade om i ts första inlägg. Det är säkert så att olika individer tar upp olika mkt även om jag har läst att smältbarheten för stärkelse är hög. Men jag tror ändå att det är för små skillnader för att det ska påverka om en häst blir piggare eller inte av havre. Men det är mina egna funderingar. Jag tror mer att hästar på ngt sätt fungerar på olika sätt. Min häst påverkades inte av havre när hon fick det. Det gör faktiskt inte vårt fullblod heller. Men det måste ju finnas ngn anledning till att många tycker att deras hästar gör det.
Vilket sätt som är bäst kan man ju diskutera. Jag kan tycka att det egentligen borde bero på vad hästen har behov av (fly eller spara energi).

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 025
Senast: Efwa
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: incognito
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 067
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar