Några knep? :D *Onödit kanske? Iaf. all tips behövs* :D

S

Sarah94

Vad gjorde ni äldre människor *eller ni i min ålder som fått häst, som inte har hästvana föräldrar som inte rider* för att få en häst? *Ni som inte hade hästvana föräldrar* Jag är 13år och ridit sedan jag var 7år gammal :smirk: Njaa.. om cirka 5månader är jag 14år, 7.3 alltså :crazy: Jag tävlar inte så ofta för jag inte har någon lämplig häst att tävla med, jag sköter om en gammal härlig valack som är 17år nu .. Jag har alltid drömmt om en egen häst *som alla som inte har egen häst gör*, lärt mej mycket genom åren hur hästar tänker/beter sig och så, nu plötsligt känner jag mig redo för att ta ansvar för en häst. :D Jag har försökt med allt... städa hela huset och allt annat, men inget ting funkar :eek: Där jag rider är dom dressyrinriktade och jag är inte så värst förtjust i dressyr, mest i hoppning.. nåjaa.. jag ska börja snart tävla i stora hopptävlingar, jag har bara tävlat i små hopptävlingar .. jag har hållit på med hoppning nu i 2år, förr var man inte så hoppintresserad :d Haha...

Haha ... jätte dummt, jag skulle fått hyra en häst sommaren 07 men sedan började mamma gnälla till pappa att jag inte skulle få, "för att vi inte har råd" annars köper han appeldator *bärbar*, dvdspelare osv och min syster fick åka till nåå maiorca hela sommaren! >:( orättvist å hon ödade över 30.000:- .. "VI ÄR SÅÅ FATTIGA ATT VI HA RÅD MED APPEL DATOR, MAIORCA RESOR TILL MIN SYSTER, DVDSPELARE, RESOR TILL TYSKLAND" osv. HAHAHA xP de där var lite överdrivet onödit... men jag får något fel på hjärnan snart :/

Alla möjliga tips behövs! :D

Sv: Några knep? :D *Onödit kanske? Iaf. all tips behövs* :D

Jag tror att du glatt får vänta tills du är 18 och har egen ekonomi för att köpa dig en häst. Och de kunskaper du behöver har du förhoppningsvis lyckats att skaffa dig då.

Att ha en häst utan hästkunniga föräldrar när man bara är i din ålder är tyvärr ingen bra idé.

Försök att hitta en häst du kan hjälpa tillmed istället som du inte behöver ha ansvaret för.

Inte de råd du ville ha kanske...

En häst kostar ju mycket mer än 30.000:- om man räknar inköp, stallhyra, utrustning, skoning, vet. kost. o.dyl. vet ju inte var du bor men låt säga att du har en stallhyra på minst 1500:-, lågt räknat så ser du ju bara vad det kostar per år och sedan tillkommer ju ovasnstående.

Köpte min första häst då jag var 16 år och utan hästkunniga föräldrar, hade egna sparade pengar samt att mina föräldrar sköt till en del. Hade ridit på ridskola i flera år sedan jag var 7 och privat därefter. Hade hästen i det stall som min instruktör ägde. Jobbade mycket i stallet och fick på så vis nästan ingen hyra, vilket gjorde det lättare ekonomiskt.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Vad gjorde ni äldre människor *eller ni i min ålder som fått häst, som inte har hästvana föräldrar som inte rider* för att få en häst? *Ni som inte hade hästvana föräldrar* Jag är 13år och ridit sedan jag var 7år gammal :smirk: Njaa.. om cirka 5månader är jag 14år, 7.3 alltså :crazy: Jag tävlar inte så ofta för jag inte har någon lämplig häst att tävla med, jag sköter om en gammal härlig valack som är 17år nu .. Jag har alltid drömmt om en egen häst *som alla som inte har egen häst gör*, lärt mej mycket genom åren hur hästar tänker/beter sig och så, nu plötsligt känner jag mig redo för att ta ansvar för en häst. :D Jag har försökt med allt... städa hela huset och allt annat, men inget ting funkar :eek: Där jag rider är dom dressyrinriktade och jag är inte så värst förtjust i dressyr, mest i hoppning.. nåjaa.. jag ska börja snart tävla i stora hopptävlingar, jag har bara tävlat i små hopptävlingar .. jag har hållit på med hoppning nu i 2år, förr var man inte så hoppintresserad :d Haha...

Haha ... jätte dummt, jag skulle fått hyra en häst sommaren 07 men sedan började mamma gnälla till pappa att jag inte skulle få, "för att vi inte har råd" annars köper han appeldator *bärbar*, dvdspelare osv och min syster fick åka till nåå maiorca hela sommaren! >:( orättvist å hon ödade över 30.000:- .. "VI ÄR SÅÅ FATTIGA ATT VI HA RÅD MED APPEL DATOR, MAIORCA RESOR TILL MIN SYSTER, DVDSPELARE, RESOR TILL TYSKLAND" osv. HAHAHA xP de där var lite överdrivet onödit... men jag får något fel på hjärnan snart :/

Alla möjliga tips behövs! :D

En sån dator kostar runt 20 000 att köpa & kostar inget att underhålla, en häst är levande, den kostar att hålla förutom inköpspriset, & det är detta dina föräldrar fattar.de vill helt enkelt inte ta på sig ett ansvar de inte är redo för & det tycker jag är klokt.

Denn sommaren jag fyllde tretton år, arbetade jag i köket på en resturang som hjälp reda. Ifrån första lediga dagen på sommar lovet till dagen före skolstarten. Den sommaren tjänade jag så pass mycket pengar att jag kunde köpa min första stora häst, som var ett halvblodsto. Året var 1976.
Alla sommar loven efter detta så har jag arbetat, även under längre lov.

Jag tror att du får göra detsamma, om du vill ha häst. Så tjata inte, utan gör något i stället.

cirkus
Nåjaa.. inte precis.. Haha :) Fast jag har ju min ridlärare som kan ge goda råd och andra äldra hästkunniga hästmänniskor som kan hjälpa mig lite. :smirk:

Invinciblestables
Jag är ju varje dag på en ridskola och hjälper till där.. så jag borde nog få billigare, när jag mockar, sköter, tvättar utrustning, sadlar hästarna och hjälper folk där.. :D Stallhyran där kostar ju nått på 3600:- .. de ingår väl box, foder, hö+ få rida på ridbanan :P

chrysler
Nåjaa, du har rätt :) nåjaa.. tror de inte tänker på de precis, mest på ekonomin, skulle ha fått hyra en häst sommaren 07, men de tyckte 800:- för en vecka... stallhyra, foder & annat.. ingår.. jag tycker 800:- är rätt billigt *de var rätt bra häst* fast nu ska jag inte byta samtals ämne :D

wolken fee
Tjatandet går ju inte till något och jag funderat på att ta ett jobb..
min vän jobbar på en pizzaria på kvällarna och hon får rätt bra lön där... *räknat ut* hon sa nånting om 5000:- per vecka.. de tar typ fyra månader tills man samlat ihop 80.000:- ... usch.. de räcker långt, pappa hjälper säkert lite till.. för såg världens härligaste häst.. en halvblods valack ... som kostar 84.000:- ;)

min vän jobbar på en pizzaria på kvällarna och hon får rätt bra lön där... *räknat ut* hon sa nånting om 5000:- per vecka.. de tar typ fyra månader tills man samlat ihop 80.000:- ... usch.. de räcker långt, pappa hjälper säkert lite till.. för såg världens härligaste häst.. en halvblods valack ... som kostar 84.000:-

Du skrev att du är 13, antar då att din kompis är i din ålder, är man under 18 får man inte jobba kvällar, och att hon skulle tjäna 5000 per vecka tror jag inte ett dugg på, min mamma som är 37 har jobbat tvåskift i ca 20 år på en träindustri tjänar 4000 i veckan efter skatt.

jag tycker allt du ska vänta med att skaffa dig en häst förrens du har en fast egen ekonomi, och fått all den kunskap som behövs för att ta hand om en häst 365 dagar om året.

Du skrev att du är 13, antar då att din kompis är i din ålder, är man under 18 får man inte jobba kvällar, och att hon skulle tjäna 5000 per vecka tror jag inte ett dugg på, min mamma som är 37 har jobbat tvåskift i ca 20 år på en träindustri tjänar 4000 i veckan efter skatt.

jag tycker allt du ska vänta med att skaffa dig en häst förrens du har en fast egen ekonomi, och fått all den kunskap som behövs för att ta hand om en häst 365 dagar om året.

hennes pappa äger det ställe... å de e 5000kr och om man tar de som euro så blir de 500€ och de är 5€ i timmen :d jag vet de där.. haha.. ;) men de är ju inga farliga jobb... de är bara att städa lite undan saker, försöka göra pizza å de e allt :D

För det första -

tror jag inte att du kan räkna med att ha hästen billgare i stallet du hjälper till i nu om du inte redan har en skälig lön.

För det andra -
du går i skolan, hur skall du hinna med att ha häst, jobba och dessutom klara av skolan ?

För det tredje -
KUNSKAPER igen. Du kan inte räkna med att nån annan skall kunna allt åt dig och ta ANSVARET.

Det är DYRT och tar en massa tid.

Passa på att lära dig så mycket du kan NU, så kanske du är mogen och har pengar när du är äldre.

jag har ridit sen jag var sju och har varje år önskat mej en egen pålle!! jag tränade och tävlade (lite iaf) flitigt på ridskolans ponnyer och när jag var 14 så började jag med att vara medryttare.. jag tyckte jag hade kunskapen att ta hand om en egen häst då med..

nu äntligen för två månader sen fick jag hem min älsklingsgubbe!! nu är jag 21 och har sparat ihop pengarna för att köpa honom och har även koll på att jag verkligen har råd att hålla honom "vid liv" och alla eventuella extra kostnader så som vet räkningar..

nu är jag faktiskt ganska glad över att jag inte fick en häst att ta ansvaret för när jag fortfarande gick i skolan, hade nog (kan jag säga nu i efter hand) inte orkat med det ansvaret.. jag ville ju ändå hinna vara med mina vänner och även kunna bli lite vuxen..:angel: om du förstår vad jag menar..:)

så det bästa är att du väntar tills du blir vuxen och själv kan ansvara för kostnaderna för din häst!

(måste ju oxå tillägga att mina föräldrar inte heller kunnde/kan ett skvatt om hästar)

detta blev visst lite långt men som sagt rid på ridskolan eller bli medryttare så lär du dej rida många olika hästar. och om det är tävling som lockar så kan du ju säkert låna en ridskole häst som du trivs med!!

lycka till;)

Du bör nog vänta tills du blir äldre och vet att ansvaret är väldigt stort med egen häst.

Jag tjatade oxå på mina föräldrar, men tillslut gav jag mig eftersom jag har sköthäst nu och den tar ganska mycket av min tid och skulle då inte orka med en egen som är beroende av mig varje dag. Och eftersom dina föräldrar inte var hästvana så är det bättre att du väntar. :crazy:, tyvärr...

Men man kan ju alltid bli medryttare och då oxå tävla den :D

Lycka till!!

jag tycker som andra och säger att du inte borde köpa häst ännu. Har du räknat ut vad kostnaderna blir under ett Helt år? Det kan bli väldigt mycket, själv har jag ingen häst (är 15) men du kan ju fråga några på buke och se hur mkt dom "betalar" per år. Mitt råd till dig är att bli medryttare eller kanske halvfodervärd!! Då får du erfarenhet och du kanske märker att du orkar eller inte alls orkar. eller hyr någon månad för dina EGNA pengar.:smirk:

en sak till.. varför just köpa en sån dyr häst?:crazy: köp hellre en billigare häst/ponny och tävla med den istället. Så sparar du pengar. alla "billiga" hästar är inte mindre bra än dyra.

min vän jobbar på en pizzaria på kvällarna och hon får rätt bra lön där... *räknat ut* hon sa nånting om 5000:- per vecka.. de tar typ fyra månader tills man samlat ihop 80.000:-

5000 kronor per vecka? :eek: Vad sysslar de med på den pizzerian förutom att baka pizzor? Något kriminellt måste det då vara!

Det är inte så många "vanliga" människor i Sverige som kommer upp i 20 000 (efter skatt) per månad....

Immer

Jag tycker du ska försöka hitta en trevlig medryttarhäst till att börja med. Om du tar väl hand om den i ca 1år sköter dina tider i stallet, mockar noga tar stort ansvar osv kanske din aföräldrar ser att du är riktigt ansvarsfull när det väl gäller?

Sedan tycker jag du kan lägga fram ett förslag om foderhäst för dina föräldrar, tjata inte utan sätt dig i lungn och ro med dom och säg att dom ska vara tysta tills du pratat klart(hatar folt som avbryter)förklara då att dom flesta foderhästar (om man hyrar från privatperson) inte kostar ett öre att hyra.
du sa att stallplatsen kostade 3600kr/mån så då gör vi en kalkyl:

kostnad/mån
3600 stallplats/strö/grovfoder
300 spec foder till din häst
50 avmaskning(går ju inte säga så exakt efterssom det beror på)
400 skoning (ca pris) delvis 800kr var 8:onde vecka
200 försäkring (om inte ägaren betalar det)
-----------------------------------------------------------
+4550kr/mån

försök sedan räkna ut hur mycket av dessa pengar du skulle kunna tjäna ihop:
tex

400 sälja tidningar/dela ut reklam 2dagar/veckan (detta är vad jag tjänade när jag gjorde detta)
4000 jobba på sommaren (delas sedan på 12mån)
------------------------------------------------------------------
tidning blir ca 400kr/mån
om du delar upp sommarjobbs pengarna blir det ca 400kr/mån
+800

4550-800=3750
Slutsumma: ca 4000/mån
kostnad år: 48 000/år

Sedan tillkommer ju kostnader Om utrusting osv men med mån avgiften vägs det nog upp eftersom det är billugare att ha häst på sommaren.
Tänk på att du kan jobba på lov också, räkna med att inte få några födelse/julklappar från föräldrarna och önska dig pengar av resten av släkten.
Börja redan nu att inte slösa, spara så mycket du kan.
*köp inget godis
*om du tex ska någonstans, gå istället för bussen osv osv

men varje gång du ska gör ngt som kostar pengar tex åka buss och bestämmer dig för att cykla istället, ta då dom pengarna och lägg i en burk så att du VET hur mycket du sparar per/mån så kan du lägga in det i kalkylen också.

Gå in på er tidnings hemsida och där garanterar jag dig att du kan få sälja deras tidningar på tex söndagar (dock måste det vara en större tidning som trycks på söndagar/lördagar.

men kom ihåg att om du skaffar dig en foderhäst är det J*vligt mycket arbete,
tro mig, det är inte så roligt att gå ut när det är -15grader mocka en box fylla mat/hö när man har vintrkräksjukan.(har erfarenheter!!!!!)
OCH du måste mocka, göra mat visitera, rida el motioner på annat vis din häst VARJE DAG!!! detta betyder ingen semester och inga läger el övernattningar hos kompisar el med skolan!!

Lyck till och fråga gärna om du vill ha råd!

Senast ändrad av en moderator:

å de e 5000kr och om man tar de som euro så blir de 500€ och de är 5€ i timmen :d jag vet de där.. haha.. ;)

Jag tror du har räknat lite fel här. Din kompis jobbar väl inte 100 timmar per vecka (det finns inte ens så mycket kvällstid på en vecka)

Immer

Det är inte bara inköpet av hästen det handlar om. Du kommer att ha en stallhyra som ska betalas varje månad, om inte foder ingår måste du åka och köpa det själv. Sen tillkommer kostnader som hovslagare (räkna 500 kronor per månad), vaccinationer, försäkring osv. Och om hästen blir sjuk är det oftast stora siffror på veterinärräkningen.

När jag var i din ålder ville jag också gärna ha en egen häst. Men mina föräldrar var inte rika och de pengar de tjänade gick till familjens dagliga uppehälle. Jag insåg ganska snabbt att någon egen häst skulle jag aldrig få, och därför såg jag till att få sköta och rida andras hästar istället.
Sen blev jag vuxen och skaffade familj och då tyckte jag det var ganska skönt att inte ha någon egen häst. Men att åka till ridskolan en eller ett par gånger i veckan var kul, likaså att rida ut i skogen med någons privathäst ibland.

Jag hade fyllt 45 när jag köpte min första egna häst - för mina egna pengar.

Immer

Jag var 14 år när jag fick min häst. Då hade jag hängt i stallet varje dag sedan jag var 10. Jag hade haft hästrelaterat extra arbeta på helgerna sedan jag var 12 och hade en medryttar häst som jag skötte som "min". Mina föräldrar köpte hästen och sedan arbetade jag helger och skollov för att tjäna ihop pengar till hästens uppehälle. Jag visade mina föräldrar att jag kunde ta ansvar och att jag var väldigt seriös i mitt häst intresse.

Mina föräldrar hade ingen kunskap och inget intresse - MEN jag hade mycket kompetent hjälp att tillgå från annat håll.

Min pappa har nu i efterhand sagt att dom 20.000:- han lade på hästen var en av hans livs bästa investeringar. För dom pengarna fick han en (i hans ögon) mogen och ansvarstagande dotter. (Och inte sprang jag ute om helgerna heller!) :smirk:

Jag tror inte på att tjata - BEVISA att du klarar det och lycka till!

Jag tror inte heller på att tjata.

Jag fick en häst när jag fyllde 13. Men det var en överraskning och jag hade aldrig ens sagt att jag ville ha en häst. Jag var ganska nöjd med att rida på ridskola, ha två sköthästar... jag var i stallet nästan varje dag.

På min trettonårsdag stod en häst på vår gräsmatta. Och pappa sade att den var min. Jag fattade ingenting, men blev jätteglad såklart!

Mina föräldrar är definitivt inga hästmänniskor, vi hade ett stall nära dock där hästen stod.

Till saken hör att jag tröttnade efter ett år. Det blev för mkt 7 dagar i veckan, med fulla ansvaret, när jag var så ung.

Idag klarar jag det, men så är jag äldre också.

Visst, OM du skulle få 30.000:- till en häst, men tänk på att den kostar ett par tusen i månaden åxå.
Har du råd att lägga ut dom pengarna?

Den häst som jag räknar som min alldeles egna, som jag tävlade och tränade fick jag när jag var 11. Mina föräldrar är inte hästkunniga, men jag hade en hästkunnig storasyster som hjälpte mig massor + en tränare som kom tre dagar i veckan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka