Några knep? :D *Onödit kanske? Iaf. all tips behövs* :D

Sv: Några knep? :D *Onödit kanske? Iaf. all tips behövs* :D

Mina föräldrar är varken hästkunniga eller intresserade och jag fick glatt vänta till jag var 15-16 innan jag fick egen häst.
Tills dess klarade jag mig på att rida på ridskola och eftersom att man var mycket i stallet, kände mycket folk och ändå var ganska duktig så fick man rida mycket privathästar.
Jag är jätteglad att de trots allt ville lägga ner så pass mycket pengar i månaden på min häst, något som de själva inte har minsta intresse i.
Man får faktiskt tänka på att de jobbar för sina pengar och har då också rätt att bestämma vad de vill lägga pengarna på.
Jag tycker att det är mycket oförskämt och omoget att tänka som du gör.

Jag fick min första egna häst när jag var 15. Jag hade tur som kunde ha honom hemma på gården eftersom jag då slapp stallhyran och foderkostnader (eget jordbruk). Han gick barfota och jag red bara i skogen för skojs skull (d.v.s. inget krav på fina ridkläder, benskydd, sadlar och sånt. Givetvis hade vi passande utrustning ändå).
Nu, flertalet år senare, har jag en helt egen häst och flertalet hästar som ägs av min sambo.
Vi har eget stall och jordbruk, så jag slipper fortfarande kostnader för stallhyra, strö och ensilage. Däremot går han på pelleterat kraftfoder och betfor som kostar ca 300 kr per månad. Han har även skor och skos varannan månad för 800 kr.
Utrustning som går sönder och måste ersättas ca 300 kr (minst!), den delen glömmer många. Men det händer ju faktiskt att täcken går sönder, hästen trampar av tyglarna m.m. För att inte glömma den dyra kostnaden som uppkommer när hästen växer ur sin sadel.
Träningskostnader: jag tränar för instruktör två gånger i veckan á 200 kr. Det blir 800 kr i månaden.
Tävlingskostnader beror visserligen lite på säsong, men vi kan helt klart säga att det blir 400 kr per månad.
Ridhuskort för 3000 kr per år (blir 250kr per månad)

Kalkyl för kostnaderna på min häst

300 (foder)
400 (hovslagare, 800 kr var åttonde vecka = 400 kr per månad)
300+ (utrustning som ska ersättas)
800 (träning)
400 (tävling)
250 (ridhus)
---------
2450 kr

Du kan tyvärr inte räkna engångskostnader som resor och datorer med vad en häst kostar.

Min häst lyckades i våras trampa sig lite i karleden, vet. kom ut och fick sy 4 stygn. Exakt 1 månad senare så går hon omkull i hagen och slår i knät, hon får penicilin.
2 små fjuttiga skador och de kostade mig ca 8.000:- då utöver vad min häst kostar i stallhyra, foder och hovslagare osv osv.

När jag var 13 år så blev vi erbjudna första ponnyn (min mamma och syster rider) alltså vi letade inte någon ponny till mig men vår instruktör tyckte vi skulle satsa på en egen tävlingsponny istället.
Jag fortsatte på ridskolan, slutade när jag var 18. Min syster och mamma rider där fortfarande och instruktören har fortfarande inte lyckats övertala dem om att skaffa häst ;)

Jag red 2 ggr i veckan, i vanlig grupp och i en hopp special och åkte och tävlade massor. Sen gick jag hästhållning på gymnasiet och sen när jag fick ett fast jobb (4.960:- i veckan) tog jag ett lån och köpte min första häst.

Min häst kostar mig 1.300:- i lån, 560:- i försäkring, 920:- i skoning var 6e vecka, 1.675:- i stallhyra och ca 800:- i foder. Sen tillkommer ju träningar, tävlingar och utrustning.
Summa: 5.255:-

Jag har en medryttare som rider 2 dagar/vecka för då jobbar jag så sent. Bensin till stallet ca 11,50kr milen. 3 mil om dagen, 5 dagar i veckan ca 700:- i månaden.

Då är vi uppe i 6.000:- ungefär. Och då har jag inte vart på någon träning, har inte behövt ta ut någon veterinär, inte köpt någon utrustning till mig eller hästen och inte ridit i ridhuset!

Jag har dessutom inte handlar mat till mig själv, betalat för bilens försäkring, betalat hyra, el och telefon osv osv.

Det billigaste är att köpa häst, det är sen allt annat som kostar.

Jag har ridit sedan jag var 8 år gammal och köpte också min första häst när jag var äldre (lika gammal som jag är idag, 22 år på ett ungefär... varit hästägare i 6 månader snart). Kostnaderna är stora som tidigare redovisats, och jag hade aldrig klarat det utan att ha stödet av mina föräldrar bakom mig (jag betalar allt själv såklart men om hon blir sjuk eller något oförutsätt händer så är de villiga att låna mig pengar..)

Det jag gjorde från 15 års ålder fram till att jag var 21 var att rida på andras hästar och lära mig av dem, vilket var väldigt lärorikt det med, men mindre dyrt! Det är jättebra att börja med om ekonomin inte räcker till att köpa en egen...

jag fick en egen häst när jag skulle börja 7:an .Men det började att torgnu min låtsaspappa skaffade delad häst inom trav och han hade haft hästar flörut för typ 10 års sen så han tyckte jag skulle ha en om jag lovade sköta om den ordentligt och sköta skolan.Då hade jag ridit sen jag var 5 och ett halvt på halvgalna hästar innan jag kunde rida ordentligt.Så ge inte upp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka