några frågor?

H

hegg

hur undviker man att det blir svallkött i sår?
vad händer med obehandlat svallkött?
hur många använder potatismjöl på sår?
om hästen har rinnande ögon vad tvättar ni med?

Sv: några frågor?

hur undviker man att det blir svallkött i sår?

genom att hålla såret rent och fritt från flugor.

vad händer med obehandlat svallkött?

vet faktiskt inte, men vävnaden dör ju (blir svallkött) så bra är det inte. är såret infekterat så brukar det hjälpa med jodopax tvätt, är det redan svallkött så är lotagen bra.

hur många använder potatismjöl på sår?

har jag aldrig gjort och tänker inte pröva. på vilket sätt skulle det vara bra ?

om hästen har rinnande ögon vad tvättar ni med?

koksalt

potatismjöl funkar som sårpuder,håller såret torrt och skyddar lite mot flugor

ok. mkt har jag hört men inte det :crazy:. det ända vi använt potatismjöl till är pissefläckar ;)

Använd lotagen /nelex på svallköttet så ska det försvinna.
Rinnande ögon brukar bara tvättas med koksaltlösning (natriumklorid)

potatismjöl är antiseptiskt och uttorkande.. (använder det på dotterns rumpa vid blöjbyte bland annat, det enda som har funkat hittils..)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka