Några frågor!

Trasdockan

Trådstartare
Är lite ny på det här med hästars sårrengöring och skulle behöva lite hjälp...

När behövs elastisk binda och kompresser i sårsammanhang? Ska man lägga på kompressen och linda runt?
När behövs sånna här självhäftande lindor? Hur vet man om man behöver lägga ett bandage runt ett sår?

Blåspray är ju uttorkande, är det bra eller dåligt?

tacksam för svar..

Sv: Några frågor!

Med elastisk binda antar jag att du menar engångsvarianten och de ska man använda med massvis bomull under! Kompress över såret för att hindra att bomullen fastnar, sedan bomull sen vetflex (självhäftande bindor). Och detta bildar ett regelrätt bandage. Det är svårt när de är elastiska för det är lätt och dra för hårt.

Jag brukar alltid tänka på min egen kropp vid bandageomläggning, småsår behöver inget bandage och stora brukar man ta ut veterinären till för att sy = vidare info från denne. Svårbandagerade ställen, allt övanför has och framknä brukar man strunta i. Men jag anser att man inte behöver bandagera ofta. Undantag är om det är rötmånad och mycket insekter...

Jag tycker inte om blåspray, vet inte varför man ska behöva det! Sår tvättar man med natrumklorid och för att fäkta bort insekter finns det något som heter tar-plaster (plåsterspray med tjära i)

Får hästarna sår på sommaren är socatylsalvan outstanding. Torkar upp såret och ligger som vit lera kvar på såret. Är receptbelagt. Tycker att man själv blir mer blå än hästen av blåspray.
Vid infekterade sår - utspädd jodopax. Vid vanlig sårrengöring såpa eller lactacyd. Jodopaxen kan reta såret mer än vad det gör nytta och på så vis förlänga läkningen.
Vill man ha ett bandage som sitter stadigt och inte korvar ihop sig är klisterbandagen jättebra.

Tack för era svar!

Men under klisterlindorna, ska man alltså ha en kompress närmast såret, sen massor av bomull, och sen klisterlinda?

sår som är ytliga och inte blöder låter jag luftas fria. Är det flugor så skyddar jag såret med någon fet hästkräm. Är det på benet nära hoven brukar jag ha boots så det inte blir smutsigt. Samma princip alltid i stort sätt.
Blöder det men inte är djupt nog att sys eller veterinären kan göra något åt det så lägger jag kompress och sedan klisterlinda runt om. Ev. tar jag bomull indränkt i jodpax och låter den ligga närmst

Japp. Och då ska det vara den typen av kompress som är lite "hal" som inte fastnar i såret. Är ingen expert på det här men så skulle jag gjort iaf. Har gjort det på ungarna ett antal ggr (även på hästarna) och sår på barn och häst kan säkert behandlas snarlikt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 179
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 072
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka