några frågor...

CoopervsJimmy

Trådstartare
1. får man ha hunden lös om man har full kobtroll på den?

2. hur ofta om dagen ska man rasta en 5 månaders valp/ alltså promenera med den.
3.när hunden är unghund hur gör man igenkligen för att få den att lyssna? ska man vara sträng, strunta i honom, ge mer uppmäksamhet

Sv: några frågor...

1. får man ha hunden lös om man har full kontroll på den?
Ja, med undantag där det faktiskt Är koppeltvång-då ska hunden vara kopplad oavsett.

2. hur ofta om dagen ska man rasta en 5 månaders valp/ alltså promenera med den. Beror lite på ras, men Jag rastar/går ut med min 5 månaders schäfervalp allt som allt ca 4-5 ggr/dag och promenerar en lite 'längre' sväng gör jag väl en 1-2ggr vid något av dessa tillfällen.

3.när hunden är unghund hur gör man igenkligen för att få den att lyssna? ska man vara sträng, strunta i honom, ge mer uppmäksamhet.
Jag tränar lite smått varje gång jag går ut med honom-min valp alltså, belönar Inte förens han gör rätt. Jag tycker att man ska vara väldigt konsekvent med en unghund, man får ingenting gratis!

Senast ändrad:

3.när hunden är unghund hur gör man igenkligen för att få den att lyssna? ska man vara sträng, strunta i honom, ge mer uppmäksamhet

Man är en trygg, konsekvent och lugn ledare för hunden. Och man ser till att motivera den så den vill lyssna.

rastningen beror väl på om hund till hund?min unghund går jag ut med 2-4 gånger om dagen bara (helger) annars är han ute hela dagarna. är hunden rumsren säger den väl till så det borde märkas:P?vår var vi väl ute med ungefär mellan varannan/var tredje timme vid 5 månader. jag är mkt bestämd mot min unghund då det behövs. (han är rätt lydig)men morrar han eller tuggar saker eller annat han lärt sig att inte göra får han en ordentlig utskällning och får sitta i "skämskorgen" haha. då får han inte vara med när vi andra leker:P

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21