Några frågor...

P

Pepson2

En fråga som dök upp i en diskussion under rubriken Ridning: Får handikappklassade ryttare tävla i "vanliga" tävlingar? En bekant till mig påstår att handikapp- ryttare inte får tävla sina egna hästar vid tävlingar, att de alltid måste tävla på lånehästar. Är det sant?

din bekant behöver se lite fler tävlingar o träffa lite fler folk.Vi tävlar vanliga tävlingar ochh många av oss har egna hästar

Thina

Handikappade kan tävla sina egna hästar. Men det stämmer att vi kan läna hästar på tävlingsplatserna. Dock måste de som rider i landslaget ha egna hästar. När man kommer ut på en tävlingsplats och rider "lånad häst" har man cirka 20 minuter på sig att lära känna hästen innan man ska rida dressyrprogrammet inne på banan. Men det finns altså inte något "krav" på att man ska låna hästar nu mera på en tävlingsplats som funktionshindrad, de reglerna är ändrade.

Ursäkta en dum en som aldrig varit på en sån tävling....

Men är inte detta jättesvårt`??!!! Att sätta sig och rida en NY häst på tävlning! Varför hade de detta krav??

Vad var meningen med det??

Ursäkta dum fråga, men det närmaste handikappridande människor jag kommit var det som de på ridskolan kallade HK-ridning, där de ledde runt tre hästar på volt med barn med cp-skada på hästarna, de hade lektionen efter mig då jag red på ridskolan. Ungarna tyckte det var jättekul, och det var roligt o se hur de lös upp när de satt på hästarna!!!

Men...min bekant är aktiv handikappryttare...med egen häst, som hon var jättedeppig över att hon inte kunde tävla i HK-tävlingar :confused: När hon tävlar internationellt är det alltid på lånade hästar. Jag måste nog ringa henne och fråga hur hon egentligen menade... Tack för alla svar!

Jo det är verkligen jättesvårt...
Så handikappryttarna gör större saker än man tror...
Ursprungligen-tror-jag anledningen varatt det finsn så få HK tävlingar,kanske 10 per år att vi me degenb häst tyckerd et är jobbigtatt resa runt till dessa.jag tror också attdet länge ansågs att handikappad e inte kan ha egen häst....

men som sagt,nu är dte ändrat,man kan ha med egen häst,ävenjag som har hingstar,och dte är trevligt.jag -vågar-nämligen inet rida främmande hästar.

Thina

.jag -vågar-nämligen inet rida främmande hästar.

Thina

Men Thina då, skulle du inte ens vilja prova Tor? Han som e världens mest snälla och älskliga häst i världen ju! Tom min ytterst krickiga farsa har ridit honom utan blodvite...

/KT

det har jag FULL förståelse för.
Jag är skeptiskt till främmande hästar jag med, man sätter ju rätt mycket på spel. Jag kan rida främmande hästar om någon som känner hästen kan intyga att den är snäll..... jag är egentligen ganska feg av mig. Särskilt efter olyckan, och det var ändå med min egen häst.

Jag är skeptiskt till främmande hästar jag med, man sätter ju rätt mycket på spel. Jag kan rida främmande hästar om någon som känner hästen kan intyga att den är snäll..... jag är egentligen ganska feg av mig. Särskilt efter olyckan, och det var ändå med min egen häst.

Alla hästar är väl olika med olika ryttare? Min häst är jättesnäll med mig på ryggen, men andra ryttare måste han testa... Jag skulle aldrig kunna "intyga" att min häst skulle vara snäll med dig... även om han är "handikapptränad"... Men det kanske beror på hästen? Han har en mycket stark egen vilja och är kanske därför mindre lämpad som HK- häst?

Jo, det är klart. Det som ´jag tänkte på nu var bekanta hästar som jag inte suttit på förr. Om min vän säger att den här hästen kan man sätta upp små barn på, han gör ingenting..... då vågar jag rida. Eller om hon säger att hennes kompis barn ridit en häst, och de travade o galopperade förra veckan, och han var så snäll... då vågar jag.

Jag kräver ingenting av hästen i detta skedet. Jag är glad att få sitta i en sadel igen, och bara skritta. Mer kan jag inte göra. Det är inte snack om att jobba hästen eller nåt sånt, för jag klarar inte det med ryggen. Det är snack om att skritta ut i skogen o så.

Jag skulle nog inte våga sätta mig på en häst jag aldrig sett förut, som ingen kan säga nåt om.... om man frågar hur han är o rida tex, och man får till svar: Ja vet inte.... som alla andra hästar...
Då vågar jag inte. Ifall hästen får ett ryck, och ska testa eller nåt, och jag sitter där med min rygg, och kanske åker av och gör skadan värre.....

Jag är så himla dålig på att förklara.......

Hoppas du förstår vad jag menar. :crazy:

Jo, jag fattar, tror jag. Jag menar att bara för att en häst är snäll, så är den inte ofarlig- just på grund av att den är häst, med allt vad det innebär :)

Nä, det vet jag ju. Den kan ju bli rädd och allt annat som en levande varelse..
Men just det att man vet att det är en häst som inte har som sport att bocka av den som sitter på ryggen varje gång den blir riden........

Jo, fast ryttare som ryttare... Jag kan ju lika gärna åka av, och du bli den som håller sig kvar...

alltså tack för erbjudandet,men jag står över.har jublivit erbjuden att rida liten katatoniker också,men där lutar halsen åt fel håll,o det trots att han är ganarterat handikappsäker;)

jag tycker andra hästar är otäcka..

Thina

I "vanliga" tävlingar, ska alla, dvs även HK-ryttare rida egen häst. Vissa disp kan man ha fått från RsFB Dressyrkommitté, ang speciella hjälpmedel som normalt inte är tillåtna på Dressyrtävling, men disp är hårt ransonerade även om de är styrkta medicinskt. Ibland får man känslan att Dressyrkommittén eller ev andra ryttare inte vill ha oss med.

Som ryttare med HK måste man även ha ett sk Medicinskt id-kort, där det framgår vilken HK-klass och grad man efter utredning bedöms tillhöra.

På HK-tävlingar ska alltid lånehäst erbjudas, med den minimala framridnings och "lära-känna-tid" som nämdes. Men vi får från o med förra året tävla på egna hästar, TACK!

Det är minst sagt svårt, inte omöjligt eftesom många ju klarar det, men mkt svårt att göra sig själv eller hästen rättvisa under såna premisser. Ändå väljer många HK-ryttare att fortsätta tävla på lånade hästar trots att de har egna hemma, nåt jag inte förstår.

Regeln kom ursprungligen till för att man ansåg att en HK person inte kunde klara av att ha egen häst, och om då någon hade det och fick hjälp att sköta denna egna så var det orättvist mot andra.

Idag har ju nästan alla tävlingsryttare, både friska och HK egen häst så därför har man tagit bort tvånget att låna häst.

Tänk er Helena Lundbäck, Malin Bayard eller Jan Brink tävlandes på utlottade låne-hästar. Det skulle bli ett ramaskri om hur omöjligt det är. Att det är häst och ryttare tillsammans som utför prestationen. Det gäller ju oss oxå, även om vi inte har alla aramar o ben i behåll, eller nåt annat funktionshinder.

/Lori

*lånar knapp*

Så... om jag nu fattat detta rätt....
HK ryttare får tävla på "vanliga" tävlingar?!
Men hur sker bedömningen på en HK ryttare på en tävling för "friska" är det någon skillnad i själva bedömningen?
Är det ok för en HK ryttare på en tävling för "friska" att använda sina speciella hjälpmedel?
Vem gör bedömningen om och vilket hjälpmedel som är ok att ha för en HK ryttare?
Kan ni se någon direkt för eller nackdel som HK ryttare på tävlingar för friska?

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar