Några frågor. Skulle behöva lite hjälp.

A

agnes_90

Hej. Jag har några frågor.

1. min häst går jätte fint i skritten. Trampar under sig. Och i traven också men i galoppen är det omöjligt. Han går med huvudet jätte högt uppe. Jag har funderat på någon hjälptygel (men jag vill helst rida utan) eller longera honom med inspänningstyglar. Han har inte så jätte mkt ryggmuskler än men han tycker det är jätte roligt att jobba och han försöker verkligen. Vad tycker ni? Jag har martingal på honom nu. Men jag funderar om jag ska longera honom med inspänningstyglar eller hur jag ska göra? kanske en liten stund om dagen eller nått?

2. Han är snett byggd. (Han var så när jag fick honom) Hur ska jag rätta till det. Jag jobbar mera i höger varv, för han har mer muskler i vänster sida.

3. Sen har han lite svårt men byten. Han drar efteråt och man måste svänga kraftigt och verkligen leda för att han ska byta. Hur ska jag lära honom det.

4. Sen är han inte så bra på framdelsvändningar och skenkelvikningar. Bakdelsvändningar kan han inte ens. Några tips?

Sv: Några frågor. Skulle behöva lite hjälp.

Vad det gäller galoppen så är det väl helt enkelt så att han inte har muskler för att gå i form. Du skriver själv att han är dåligt musklad över ryggen. Se till att han får muskler där innan du börjar kräva riktigt form av honom.

Min personliga åsikt är att hjälptyglar är skit men det beror på att jag själv anser mig för dålig för att klara av att rida med dem på rätt sätt. Så jag beundrar dem som verkligen fixar att använda dem rätt vilket inte är många.

Drar han upp huvudet dirket när du fattar galopp? OM han inte gör dte så börja galoppera kanske bara 3-4 steg och beröm jättemycket när han håller formen. Galoppfattningar i sig är bra för att stärka och muskla.

Den sneda muskelbyggnade är lite klurigt. Jag personligen skulle helt struntat i att rida i paddock eller så och ta ut honom i skogen mycket. Över stock och sten. Det bygger ryggmuskler som du själv säger att han behöver och där ute tvingas han belasta kroppen lite mer jämnlikt.

Vad är det för byten du tänker på? Galoppbyten eller? Dem ska du helt strunta i tror att du måste gå back to basic när det gäller galoppen och förmodligen resten också.

När jag lärde min ridtravare framdelsvändningar så började jag på marken. SEdan när det satt med tryck av handen där skänkel ligger så satt jag upp och började göra halva framdelsvändningar. När de satt klockrent då gjorde jag min första hela utan problem.

Skänkelvikningar och bakdelsvändningar har jag inga tips om. Fast jag tror att du ska lugna dig lite med sådant och jobba på att muskla rätt hästen och fixa så han går trevligt i alla gångarter innan du ger dig på bakdelsvändningar.

Hjälptygel gör så att hästen böjer på halsen, inte att den går i form.

Jag skulle nog tagit ut en equiterapeut då tror jag allt kommer falla på plats, det är ganska dyrt och det tar några behandlingar men jag har hört om flera här på Buke som har väldigt positiva upplevelser av dem.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 961
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 683
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat