Några frågor om E-körkort

Sv: Några frågor om E-körkort

Jag var snål och tog inga lektioner, det gick bra ändå.
MEN, jag pratade med flera som just tagit BE-kort och fick massor av tips av dem som jag hade stor nytta av. Plus alla tips härifrån förstås.

Lånade böckerna av bekanta och fick även låna en CD med B-kortfrågorna så jag kunde öva lite.

Lastningen av mitt släp fick jag också hjälp av en nybliven BE-innehavare. Han använde betongplattor, sådana kvadratiska som man har till gångar i trädgården, i släpet. De väger runt 15-18 kg/st och släpet hade en maxlast på ca 750 kg, så det behövdes inte så värst många (ett lager).
Satte en tvärribbaframtill så att de inte kunde glida framåt. Kontrollvägde kulhandsken mot en våg för rätt kultryck - baggis!

Var nära att kugga uppkörningen faktiskt. Trodde jag kunde allt som står på regbeviset som ett rinnande vatten, men nej...
På släpets regbevis finns det en rad för "Garanterad axelbelastning, kg". Där står det t ex: "150 + 1990". Vad betyder 150???
Det kunde inte jag. Trodde jag visste, men ack vad fel. Det står för hur mycket av vikten som får ligga på draghandsken i alla fall.
Detta stod inte någonstans i någon av körkortsböckerna faktiskt - svagt tycker jag. Lusläste när jag kom hem.

Så nu kan ni alla den punkten i alla fall! :)

åhå, tackar för tipsen!

80min, vi hann tom köra lite i trafik ;)

Korvstoppning eller inte beror ju på hur lätt man har för att lära sig och vad man kan när man kommer vi dit.

Vi kopplade på släpet, gick igenom regbevis, säkerhetskontrollen, funktionsbeskrivningen, backade igenom konbanan ett par gånger.

Jag körde med krafft-säckar i släpet, lätt att räkna ut hur många som behövdes samt sommardäcken i en triangel i fram för att förstänga lasten (lastsäkra).

Om man kan är det smart att kunna öva med det ekipage man ska köra upp med. Det har inte jag gjort, lektionen på bilskolan var t ex med enkelaxlat och det var det jag körde mest hemma vid tillfället. Körde sen upp med mitt nyinköpta tvåaxlade. Det gick det också, tog lite längre tid i konbanan än planerat bara. (Brorsan körde dit släpet åt mig men hann sen inte vänta kvar så det var hemskt skönt att jag klarade av det!)

Senast ändrad:

ska du inte gå teorin utan läsa på själv hemma och bara göra provet eller?
jag har fått ett paket pris med två körlektioner, teorin, böcker och frågorna på cd rom för 2000:-. tyckte jag var ganska bra, så det funderar jag på!

någon körlektion känner jag kan vara bra, få lite tips och påminnelse om allt man lagt av med.

Ja, det var ju ett bra pris låter det som!
Men jag vill inte gå på några teorilektioner - been there, done that, har inte tiden och tror att jag fixar det ändå.

Någon här som har köpt frågor från det här stället http://www.korkortsteori.se/ ?
Bra?
Är det billigare att köpa motsvarande direkt från körskola?

Det finns fyra olika inriktningar plus en del där det är hela provet. Dvs man har hundratals olika prov som jag förstod det. Men har man problem med situationsfrågor tar man ett par prov till på den inriktningen.

Jag tog två lektioner varje lektion var 70min lång och kostade 700kr.

Jag skrev in mig på körskolan- kostade 600 inkl böcker tror jag. Pluggade på deras dator två gånger o läste häftet. Gjorde lastbilsteorin samtidigt- eller en timme efter...
Sedan kostade lämp 250:- och lektionen ca 650?:- uppkörningen 800 max... Så ok 2500:- inkl allt...

*kl*

Hur mkt b-teori måste man kunna?

Kag har e-teori boken, men måste jag kanske leta reda på min b-korts bok oxå då?

Är så bortskämd med att kunna dra mkt med b-kort på våran bil, men nus ka det köpas ny bil så det är bara att ta tag i e-korts delen nu!

På teoriprovet för BE är det både B-kortsfrågor och släpfrågor, så man ska kunna båda!

är det så olika vad uppkörning kostar i landet?? jösses, va ju stor skillnad på 800 och 1500:-

Ytterligare en fråga (tack till alla som tålmodigt svarar!): Man måste väl inte köra halkbanan igen bara för att man läser om B-behörigheten?!

Det var 800kr för BE uppkörning innan nyår 2007/2008. Nu är det 1500kr. Så de har höjt!

Det är bara 5 frågor på teoriprovet som är BE frågor, resten är B frågor.

ja för dom 1500 är väl utan hyra deras ekipage? tyckte det stod 1100 för hyra deras bil och släp..

*kl*

Jag har haft mitt tillstån ganska länge och jag har för mig att uppkörningen ingår i det beloppet jag betalade när jag löste den. eller??

Nej :) Du visar bara att du kan hantera släpet vid påkoppling, konbana (manöverbana tror jag de kallar det) och i trafik (man kör en sväng).

Nej det gjorde det förut, för längesedan. När mitt första lämp gick ut så fick jag tillbaka pengarna för uppkörningen (som jag inte hade gjort) :)

Nej, alla avgifter är (sedan länge) för sig. D v s man betalar efterhand. För lämpet, för teoriprovet, för uppkörningen. Och separat till körskolan om man lånar bil och/eller släp av dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka