Några frågor om E-körkort

Sv: Några frågor om E-körkort

Men mitt tillstånd gick på drygt tusenlappen och nu när sambon ordnade sitt så kostade det dryga 200...

När skaffade du ditt?

Mitt första, för hmm tio år sedan kostade 1600 tror jag och då var det inkl allt.

Sen när det gick ut så fick jag tillbaka ganska mycket av de pengarna (minns inte exakt hur mkt).

Och när jag sedan skaffade nästa så kostade det 220kr eller något sådant, så även det jag försöker få nu (tungt).

Tror att det är cirka 2 år sedan. Måste leta fram det så att jag inte sitter här och ljuger. När jag börjar fundera så kanske det var mitt b-illstånd som kostyade så. och det är ju jätte länge sedan.

Nuvarande priser enligt en av de två (?) trafikskolor i Hstd som erbjuder BE-utbildning:

Uppskrivning - 220 kr
Uppkörning - 1500 kr
Körkortstillstånd - 220 kr
Körkortstillverkning - 120 kr
Foto vid teoriprovet - 80 kr (Vad är detta?!)

Utöver detta så måste man väl göra en synundersökning för att få körkortstillståndet? Är det inte så?

Senast ändrad:

1500 är bara för uppkörningen. Ekipage osv måste du betala extra för eller fixa på annat håll. Jag hyrde av körskolan, kostade 700kr.

Foto vid teoriprovet är alltså att du ska vara på teoriprovet ca 30 min innan du ska skriva. Så tar du 4 kort digitalt i en fotoautomat på Vägverket. Sedan går du till receptionen, skriver på en digital pad din underskrift. Först efter det får du skriva provet. Detta eftersom om du klarar körkortet så får du det hem automatiskt. Göra snabbare kedja helt enkelt.

Synundersökning måste göras. Har du glasögon tex så kan man be sin vanliga optiker skriva i och då brukar de ta typ 50kr för det. Har man ingen optiker (som jag) så gick jag bara in och visade vad jag ville. De kollade lite snabbt, tog 5 min typ, och skrev i. Det kostade 100kr.

Ni som har kört med eget ekipage: I vad har ni förankrat lasten? Vårt släp har inga ringar under mattan eller dyligt.

Foto vid teoriprovet är alltså att du ska vara på teoriprovet ca 30 min innan du ska skriva. Så tar du 4 kort digitalt i en fotoautomat på Vägverket. Sedan går du till receptionen, skriver på en digital pad din underskrift. Först efter det får du skriva provet. Detta eftersom om du klarar körkortet så får du det hem automatiskt. Göra snabbare kedja helt enkelt.

Så kortet man tar då är alltså det som hamnar på körkortet?! Det var ju onekligen fiffigt - bortsett från att jag ytterst sällan blir lyckad på kort, särskilt inte de tagna under press.. jaja, man ska ju bara se det varje gång man öppnar plånboken i, var är det, 10 år sen.. :p

Ringde de bägge körskolor som har möjlighet att ge BE-lektioner idag.
Den ena hade inte möjligheter att ge lektioner förrän en bit in i september medan den andre hade lediga tider om tre veckor. Receptionisten på det första stället lät positiv till att man bara tar en lektion, medan hon på det andra stället sa att de helst gav dubbellektioner (2 h för 1400 kr) och då helst två sådana pass.. Ifall man bara tar en dubbellektion trots läraren tycker att man ska ta fler så 'får man köra upp privat istället' - vilket jag tolkade som att man inte får lov att hyra ekpiaget av dem?!

Glömde fråga ställe 1 om möjlighet att köpa teoriprov att köra hemma på datorn, men på ställe 2 kunde man köpa ett paket om 20 engångskoder för 290 kr. På CD-skivan (299 kr) jag länkade till ovan så kunde man köra proven hur många ggr som helst och det passar ju bra eftersom vi är två..

Jag fick inte börja köra förrän jag klarat teoriprovet, det kanska kan vara vits att tänka på. Kunskap som färskvara och det där...

Håller på att undersöka möjligheterna att skaffa E-körkort utan att köpa trafiskskolans paket och ha några frågor:

• Vilka krav måste den bil och det släp man har på uppkörningen uppfylla?
  • Vet att jag ngnstns på nätet har sett en karta över den bana man ska backa. Någon som vet var jag kan hitta den?
  • Som jag har fattat det så består litteraturen av den vanliga boken för B-körkort + ett häfte för E-delen. Stämmer det? Har ni tips på var på nätet man kan leta efter begagnad teorilitteratur?
  • Kan man köpa ett program med frågor till sin hemdator för att kunna öva på samma sätt som man gör på trafikskolorna? Varifrån i så fall?

Tacksam för svar!

I nedanstående länkar kan du få svar på många av dina frågor!

Här finns omfattande instruktioner om hela BE-provet går till, bla manöverprovsbanan på sidan 8 och instruktioner hur man kör den på sidan 5!!! http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2005nr109.pdf

MYCKET mer ingående information ang. bla säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning http://www.vv.se/filer/7618/pm_for_be_2005.pdf

Mer info http://www.vv.se/filer/7618/Bilagor BE.pdf om sånt man ska kunna.

Ni som har kört med eget ekipage: I vad har ni förankrat lasten? Vårt släp har inga ringar under mattan eller dyligt.

Det beror på vad du har för last - om den behövs förankras.
Jag packade mitt släp med spånbalar, och packade då så tight att de inte kunde förskjutas. Nu var min uppkörningskontrollant inte intresserad av vad/hur jag hade lastat, bara att det var tillräckligt tungt.

Vet en som borrade i ringar i hästsläpet, men vad jag förstår så ska det inte vara nödvändigt i en sluten lådkonstruktion, om man packar så att det ligger stadigt och inte kan förskjutas. Vet flera andra som kört upp som jag (eller med halm/hö balar) utan att få nedslag på "lastsäkringen".

Mitt inlägg på sidan 2:
Lastningen av mitt släp fick jag också hjälp av en nybliven BE-innehavare. Han använde betongplattor, sådana kvadratiska som man har till gångar i trädgården, i släpet. De väger runt 15-18 kg/st och släpet hade en maxlast på ca 750 kg, så det behövdes inte så värst många (ett lager).
Satte en tvärribbaframtill så att de inte kunde glida framåt. Kontrollvägde kulhandsken mot en våg för rätt kultryck - baggis!

:laugh:
Var nära att kugga uppkörningen faktiskt. Trodde jag kunde allt som står på regbeviset som ett rinnande vatten, men nej...
På släpets regbevis finns det en rad för "Garanterad axelbelastning, kg". Där står det t ex: "150 + 1990". Vad betyder 150???
Det kunde inte jag. Trodde jag visste, men ack vad fel. Det står för hur mycket av vikten som får ligga på draghandsken i alla fall.
Detta stod inte någonstans i någon av körkortsböckerna faktiskt - svagt tycker jag. Lusläste när jag kom hem.

Så nu kan ni alla den punkten i alla fall! :)

Precis samma fråga fick jag - och jag kunde heller inte svara på den, eftersom det inte står någonstans i böckerna! Jag visste att det inte stod någonstans i böckerna, så det sa jag till uppkörningsförättaren. Dessutom fick jag frågan om vad det absolut lägsta kultrycket är, som man måste ha. Det står inte heller någonstans i böckerna, suck. Men jag fick lära mig att det är 25 kg. Jag klarade mig också, trots detta! :laugh:

Jag lastade ett lager torvbalar, kloss åt alla håll så de inte kunde flytta sig.

Min man kuggade på säkerhetskontrollen, han gjorde på släpet, men inte på bilen. Det var ju för tungt släp provet var, så han tänkte inte på det.

Jag körde upp som privatist, det brukar inte vara så svårt att inventera bekantskapskretsen och hitta ett BE-ekipage.

Använde som sagt förstängning som lastsäkring som de flesta här, krafft grund i säck :D Säkrade fram med sommardäcken (tre) så att det inte blev för tungt fram. Men jag behövde bara öppna skötardörren och säga vilken metod jag hade använt samt vilka de andra två var.

Körskolelektionerna är bra för man får lära sig ordningen på säkerhetskontrollen etc så man kan den (inte så svårt men bra att ha ordningen "fast" så man inte glömmer något), glöm inte att be kontrollanten om hjälp med bromsljusen och blinkers (minns inte om man behövde göra blinkers).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka