Några frågor om E-körkort

Sv: Några frågor om E-körkort

Tusen tack allihop för länkar, info och tålmodiga svar!

Vad skönt att man inte behöver förtöja lasten med spännband - att packa spån- eller höbalar så att de ligger fast låter ju helt klart gångbart och väl värt 1700 kr (ekipagehyra på 850 kr x 2)!

Nu ska jag kolla upp ifall vårt eget släp är brett nog (tveksamt, det är ett Ifor 1,5-hästars) - för det kör vi med B-körkort på ena bilen medan man behöver BE för att kunna dra det med den andra! Annars är det nog inga problem att låna av ngn kompis.

Har gjort som så att jag har beställt BE-CD-skivan från http://www.korkortsteori.se för 299 kr och i väntan på den så värmer jag upp med gratis frågor på http://korkortonline.se/teoritest/

Sen ska jag fundera på vilken ordning vi ska ta saker och ting och vilken körskola som ska kontaktas..
 
Sv: Några frågor om E-körkort

Gör klart teoriprovet först, sedan är det nerförsbacke.

Jag fick faktiskt redogöra för andra typer av lastsäkring än den jag valt, hur mycket olika spännband klarar och liknande. Så det gäller att ha läst på ordentligt...
 
Sv: Några frågor om E-körkort

Gör klart teoriprovet först, sedan är det nerförsbacke.

Jag fick faktiskt redogöra för andra typer av lastsäkring än den jag valt, hur mycket olika spännband klarar och liknande. Så det gäller att ha läst på ordentligt...

Tackar för tips! :)

Nu har jag kollat bredden på lillbilen (1690 mm) och släpet (1740 mm) - haha! Gött! Släpet ska enligt VV vara lika brett eller bredare än bilen, så det räcker ju! Övriga vikter på släp och bil stämmer också med kraven *belåten*
 
Sv: Några frågor om E-körkort

..och plötsligt slog det mig att en kollega har ett förflutet som körskollärare - hon hjälpte mig gärna med lite avdammning av B-kunskaperna och har dessutom E-kompetens! Nu jäklar ska här trimmas!
 
Sv: Några frågor om E-körkort

Jag gick till en körskola o bad att få göra ett test.
Läste om det som jag felade på.

Lastade släpet med blöta torvbalar.

Körningen är enklare nu som jag har förstått. tog år 2000

Det var inte många frågor på E-delen.
Körningen var lätt- om man är en van förare.

Lycka till:)
 
Sv: Några frågor om E-körkort

Vad skönt att man inte behöver förtöja lasten med spännband - att packa spån- eller höbalar så att de ligger fast låter ju helt klart gångbart och väl värt 1700 kr (ekipagehyra på 850 kr x 2)!

Tänk bara på att alla släp får inte rätt kultryck om du lägger jämn last på hela släpets golv (det bör inte vara så eftersom hästen står mer baktill), så det är troligt att du behöver skapa ett tomrum framtill på något sätt!
Min Boj och kompisens Ifor behövde båda tomrum framtill för rätt kultryck. Båda utan sadelkammare.

Undra om någon ovetandes om reglerna att man inte får, har försökt köra upp med hästen i släpet - någon som hört?
Man slipper ju all lastsäkring... :angel:
 
Sv: Några frågor om E-körkort

OM man nu hade fått köra med levande last så TROR jag det är förstängning som gäller = stor häst i litet släp = inga problem ;)
 
Sv: Några frågor om E-körkort

Tänk bara på att alla släp får inte rätt kultryck om du lägger jämn last på hela släpets golv (det bör inte vara så eftersom hästen står mer baktill), så det är troligt att du behöver skapa ett tomrum framtill på något sätt!
Min Boj och kompisens Ifor behövde båda tomrum framtill för rätt kultryck. Båda utan sadelkammare.

Undra om någon ovetandes om reglerna att man inte får, har försökt köra upp med hästen i släpet - någon som hört?
Man slipper ju all lastsäkring... :angel:

OK, dum fråga (får ursäkta mig med att jag inte har börjat läsa ännu): Hur vet man om man har ett korrekt kultryck? Väger på en badrumsvåg eller?!
 
Sv: Några frågor om E-körkort

Körningen är enklare nu som jag har förstått. tog år 2000

Ja, hur har era uppkörningar sett ut? Vad har ni blivit testade på och i vilka miljöer? Åker man alltid på att göra säkerhetskontroll t ex (för det minns jag när jag körde upp för B att inte alla gjorde).
 
Sv: Några frågor om E-körkort

T ex ja.

Vad man får inte får göra är ju svårt att veta i förväg.

Bil och släp ska inte vara ihopkopplade när man börjar utan man ska visa hur man kopplar på (och backar till). Sen gjorde jag säkerhetskontrollen och efter det så kollade vi lasten, redogjorde för hur den var säkrad och vilka andra metoder som fanns.

Min funktionsbeskrivning var om jag inte minns fel påskjutsbromsen, gjorde test av den också. Fick även förklara med hjälp av regbevisen varför ekipaget VAR ett BE-ekipage.

Sen åkte vi ner till manöverbanan och körde den (svårt för det blåste nästan storm den dagen, senare på kvällen var det sånt oväder och så mkt snö att en del av ridskolans elever fick sova övar :rofl:). Klarade manöverbanan på utsatt tid och sen körde vi runt tot 20min på allmän väg inkl rondeller, gupp etc.

Åkte tillbaka och så fick jag min lilla lapp :D
 
Sv: Några frågor om E-körkort

Det var mer konkörning förr.
fasen man såg dem ju inte:crazy:

Fick oxå redogöra för hur påskjutsbromsen fungerar samt kolla att alla ljus funkade.
 
Sv: Några frågor om E-körkort

OK, dum fråga (får ursäkta mig med att jag inte har börjat läsa ännu): Hur vet man om man har ett korrekt kultryck? Väger på en badrumsvåg eller?!

Ja, inte alltid helt enkelt. Olika bilar "ska" ha olika kultryck egentligen. Då bilen jag lånade inte hade något skrivet i sin instruktionsbok så ringde jag Sverigekontoret för det märket. Efter lite letande fick de fram att den bilen skulle ligga runt 80 kg.

Normalt har man väl inte koll, utan bara lastar sin häst och räknar med att kultrycket blir rätt pga att släpets konstruktion är gjort så att med last på förevisad plats (spiltorna) så blir kultrycket optimalt för de flesta bilar (60-80 kg?).

När du kollar kultrycket vid lastningen inför provet så tar du en badrumsvåg och en pinne som ihop med vågen är lika hög som kroken på bilen och väger.
Åtminstone min kontrollant frågade vilket kultryck ekipaget hade. Dock var han totalt ointresserad av min last och hur jag hade säkrat den...
 
Senast ändrad:
Sv: Några frågor om E-körkort

OM man nu hade fått köra med levande last så TROR jag det är förstängning som gäller = stor häst i litet släp = inga problem ;)

Det är ju precis därför det hade varit lite smidigt att lasta en häst istället för att hålla på att krångla en massa med att hitta en bra last som ska säkras på korrekt sätt. Om man nu har en resvillig häst! :D
Men jag förstår att det hade blivit lite fel i dessa sammanhang.
 
Sv: Några frågor om E-körkort

Jag fick funktionskolla hela bilen och släpet. Kolla lasten och det betydde verkligen kolla och förklara varför jag kollade som jag gjorde. Sedan testa broms, förklara hur den fungerade. Samt förklara hur andra sorters bromsar kunde fungera även om de är ovanliga.

Sedan var det banan, där han jag körde upp för förklarade att om han såg att jag bara kollade på insidan och inte utsidan också så skulle han underkänna mig. (förstår du vad in/utsida är?)

Sedan fick jag köra i 40 min, det var så länge man var tvungen att vara ute. En koll på trånga vägar mellan hus där man inte ser långt fram, koll på 70väg, koll på vanlig stadstrafik, extra koll med enkelriktat och filkörning samt start i backe. Sedan koll på 90väg att man inte körde för fort samt att man planerade avfar/korsningar bra med tanke på tungt släp.

Pust! Samtidigt som jag fick frågor om varför jag gjorde som jag gjorde då givetvis.

Men kan man förklara att jag saktade ner här trots jag hade bil bakom för att det var en cyklist där som såg ut och kunna svänga ut på cykelvägen där framme så jag var beredd så var allt OK och man planderade bra. Hade man svarat att jo jag var osäker på vart släpet var hade det inte varit så bra...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp