några bra övningar?

salladfinger

Trådstartare
har ett sexårigt varmblod (ridtravare) som jag haft ungefär ett år nu, hon har blivit riden ungefär 1,5 år. vi kan grunderna, framåt, halt, flytta förskänkel, ställa igenom, pass trav och galopp, tränar nu för ridlärare med halvhalter och samling, någon som har någon bra övning att tipsa om?känns som min fantasi börjar ta slut och hästen är bokstavligt talat livrädd för bommar.
 
Sv: några bra övningar?

om den e livrädd för bommar så har du ju redan en övning, att träna hästen för att acceptera bommar. börja försiktigt med typ naturfärjade så kanske de går:p
om du kan använda bommar så finns de ju hur många övningar som helst :)
 
Sv: några bra övningar?

Precis! börja med att visa att bommar inte alls är farligt! :)
 
Sv: några bra övningar?

det är inga problem med natur färgade hinder, hon älskar banken och vattengraven, men det är just färgade bommar, hon bara stenvägrar, har hon en bra dag kan hon äta på dom, gå mellan dom och springa runt dom men när hon ska över så blir hon ett nervvrak och kastar sig hejvilt, samma problem vid löshoppning.
 
Sv: några bra övningar?

Haha jag hade precis samma problem med en travare angående bommarna! :D naturhinder gick hur bra som helst, men blev det för tillgjort på ridbanan t ex höll han alltid på att larva sig innan han gick över (kunde ibland ta 10-15 minuter att få honom över en bom, så fort han kom nära dom skyggade han :p ) och skulle jag hoppa varjag tvungen att ha så låga hinder att han kunde skritta över först en gång så han fick "larva sig" för när han väl hade gått över en eller två gånger gick det bra att hoppa. (Inte lika kul när dom tvärstannar eller kastar sig åt sida i obalanserad trav som i skritt :crazy: ) undrar om det kan komma från travet, att dom är van att det INTE ska ligga saker på marken eftersom vagnen inte kommer över? Fast han var iofs fjantig med vattenpölar och sånt också, och det är den enda travare jag ridit som varit såå kinkig med saker på marken..


Du skriver vad hästen kan, men HUR kan den det? Söker den sig ordentligt framåt/nedåt, är "jämn" dvs går ganska rakriktat, går den i bra form och att samla? Går den öht i bra balans? Är den avspänd?

Du säger att ni börjat med samling, kanske dags att rida lite skolor i skritt då? Det är ju en mycket bra väg till samling eftersom hästen stärker sig själv och brukar börja samla sig automatiskt när den fattar vad det går ut på och har blivit starkare.
När hästen väl kan skolorna kan man köra "fyrkanter" dvs att man rider på en fyrkant och växlar mellan öppna/sluta varje gång man passerar ett hörn av fyrkanten. Fast det kräver ju en del styrka från hästen och att den förstår öppna och sluta, så att träna på rörelserna i sig först är ju att rekommendera :p

Galoppfattningar kan man aldrig träna för mycket på - testa att göra dom ur alla möjliga olika lägen. "Vanlig" trav, samlad trav, skänkelvikning, sluta, skritt, ryggning, stillastående... Osv. Kan den inte rörelserna kanske man ska undvika galoppfattningar ur dom dock ;)

Om hästen inte har någon/några av grunderna som jag frågade om tidigare i inlägget skulle jag satsa på det först och främst. Framförallt sökningen framåt/nedåt eftersom det är ett viktigt ugångsläge för att få någonsomhelst vettig form.
Sen MASSOR med övergångar, tempoväxlingar, halvhalter... Tänk att du "släpper upp" hästens rygg i övergångarna och att du använder så små hjälper du kan för att ändå få resultat.
 
Sv: några bra övningar?

Du skriver vad hästen kan, men HUR kan den det? Söker den sig ordentligt framåt/nedåt, är "jämn" dvs går ganska rakriktat, går den i bra form och att samla? Går den öht i bra balans? Är den avspänd?
.

Grejen är att hon är/var väldigt spänd i "långa halsmuskeln" eller vad den nu heter, men ju mer jag rider destu mindre spänner hon sig, hon söker sig bra framåt nedåt när hon är uppvärmd och möter bettet bra när hon fått "bråka av sig" (spänner upp huvudet, går bakom hand, hoppar iväg) , hon går relativt jämt, hon har en väldigt stark och en väldigt "mjuk" sida, men vi jobbar på det, ställa igenom,skänkelvikningar, viker mankam, hon har dock lätt att tappa framåtbjudning när hon arbetar i form, hon har lätt att brusa upp när hon inte förstår vad man vill, behöver enkla övningstips, och gärna bomövningar på rad (3-4 st), det klarar hon med ordentlig övertalning :)
 
Sv: några bra övningar?

Jag skulle försöka jobba en del på volter och verkligen lirka lös nacken (bara en tygel i taget, helst innertygeln dvs inget "sågande") och överdriv framåt/nedåtkänsla i din egen kropp. Tänk LÅÅÅNG HÄST! :)
När hästen då väl söker sig framåt/nedåt kommer den förmodligen börja vingla lite på volten. Kolla då vilka kroppsdelar som felar - vrider hästen höfterna fel? (alltså skjuter den ut/in rumpan från voltspåret? vinklar den ut bakbenen istället för att spåra? =typiskt travtränade hästar) trycker den in eller ut med bogen på spåret?

När du uppmärksammat VAD hästen gör - bra! Lite för tidigt stadie för dig att börja jobba på, men ha det i åtanke för att så snabbt som möjligt komma till svaga skolor. Slutor kan göra undervärk för travare, men även att man håller koll på bogarna så hästen bär lika mycket med bägge ben. En tydlig halvhalt på innertygeln och lite innerskänkel brukar räcka för att få in bogen, själv brukar jag även ta hjälp av slutorna.

Men steg 1 - se till att hästen har låång överlinje och söker sig framåt/nedåt. Alltid! Pallar inte hästen det ett helt ridpass bör du rida lite kortare pass. Kan hästen inte hålla det när du ber om något nytt - gå tillbaka till att inte kräva något igen! Om det behövs - gå bredvid hästen på marken med grimma på hästen och lär den sänka huvudet (m hj av tryck underifrån med grimman och eftergifter när den sänker) och jobba bara på den biten tills hästen tycker det är mer bekvämt.
Om du tycker att hästen är sämst när den inte är uppvärmd kan det såklart vara bra att inte kräva för mycket i det stadiet. Men det är då koner/tunnor är till jättebra hjälp för att få hästen framåt/nedåt så tidigt av ridpasset som möjligt.
Skogsridning i dålig terräng är ännu bättre förutsatt att man inte bara låter hästen flänga iväg men samtidigt inte låser hästen med korta tyglar.

Jag skulle inte tolerera att hästen går och spänner ihop överlinjen, det sliter jättemycket på hästen och den blir bara svårare att "rätta till" för den som behandlar om man rider hästen så. Ta gärna hjälp av koner och tunnor att rida runt så hästen får något att titta på samtidigt som den böjer sig, då söker de sig ofta mer framåt/nedåt av sig själva.

Totola /som haft två hästar med samma problem som din och vet hur viktig träningen är för en sån häst...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp