något gick snett här.....galen attack av häst på föl...

Sv: något gick snett här.....galen attack av häst på föl...

OMG:eek: snyft. men naturen har sin gång. så är det ju bara.

förklara detta:

hästflock i hage (20+ hästar) en äldre blir svårt sparkad av en nyare flcokmedlem.. benet av.. flera av resterande flockmedlemmmar attackerar den dödligt skadade valacken med hårda sparkar (4-5 st var på honom samtidigt) istället för att bara stick in i stallet till lunchmaten..

varför stannade dom? varför attackerade dom?

Därför att bli av med den sinkande medlemmen i flocken. Benet var av han kunde inte springa...
Konstigt att instinkter sitter i så länge.

usch usch usch !! :cry: :cry: det kanske inte var hästens föl? en del ston kanske bara gör så för att det inte är deras föl? hur kan man filma en sån grej utan att springa in o rädda fölet? :cry:

förklara detta:

hästflock i hage (20+ hästar) en äldre blir svårt sparkad av en nyare flcokmedlem.. benet av.. flera av resterande flockmedlemmmar attackerar den dödligt skadade valacken med hårda sparkar (4-5 st var på honom samtidigt) istället för att bara stick in i stallet till lunchmaten..

varför stannade dom? varför attackerade dom?

Om du tror de gör det av barmhärtighet är det dags att läsa lite mer etologi.

Om en zebrahingst(a) tar över ett sto från en annan hingst(b) och detta sto har ett föl vid sidan eller är dräktig tar hingsten(a) död på förlet direkt eller så fort det är fött.. varför han(a) tar död på fölet är för att konkurrentens(b) gener inte ska leva vidare utan det ska hans(a) gener göra, och stoet blir fortare mottaglig för hingstens(a) inviter om fölet är borta..

Och detta fenomen kallas infanticid :smirk:

Jag tycker att det är helt logiskt att djur tar bor "dåliga" avkommor och flokmedlemmar. Allting handlar ju om att kunna föröka sig, och på så sätt frs arvet vidare, och för att det ska gå måste man ha en "säker" flock, eller vad man ska säga. Och dessutom så får man mindre missbildade föl om alla sådana tas bort (ifall felet är ärftiligt vs.)

Varför riktar du det där till mig? Lär dig att svara rätt användare!

Jag tror hon bara klickade på "Svara inlägg". Cool down...;) :p

Usch... såg läbbigt. men känndes bättre när man läst förklarningen varför den gjorde så...

Kan bara tänka på vad moder, (anagligen någon sprang runt)kännde när någon annan tar i jävla sin unge :(

Jag hade en fölunge som inte kunde resa sig själv första 12 timmarna. Hade han varit född i det vilda hade han såklart inte överlevt. Han växte upp till en pigg o glad häst så det finns ju möjlighet att även detta fölet hade klarat sig om han fått lite hjälp. Tycker det var hemskt att ingen ryckte in och hjälpte fölet.

men hur skulle dom kunna det? hästen var ju inte tam vd jag fatta det som... vilda hästar o hingstar är inget att leka med. sen skulle fölet dö åndå ju..:cry: tyvärr...

kl

Varför tror ni att det heter: Endast den starke överlever?

Det är inte meningen att kollin ska överleva, varken djur eller människor.

Det finns helt enkelt inte i djurens värld att ta hand om de sjuka/svaga/utvecklingsstörda m.m. såsom vi människor gör. Det är bara vi människor som är så sjukt överdrivna när det gäller våra egna "felartade"...*oj nu sa jag för mkt*

Vilken förbannat onödig mening! Hur tror du det där känns för oss som har utvecklingsstörda eller handikappade barn? Det sved i mig i alla fall! " oj nu sa jag för mkt" - men gå in och redigera ditt inlägg vet jag, och be om ursäkt! :mad:

usch vad hemst det såg ut:crazy:

Naturen är grym

Egentligen inte-det är ju så det Ska vara...De svaga/sjuka överlever ju aldirg till slut,och det är som sagt ett fel i naturens lag. Det finns helt enkelt inte i djurens värld att ta hand om de sjuka/svaga/utvecklingsstörda m.m. såsom vi människor gör. Det är bara vi människor som är så sjukt överdrivna när det gäller våra egna "felartade"...*oj nu sa jag för mkt*:angel:

Det kanske är det som skiljer oss från djuren och gör vårat liv något sånär uthärligt? Det som så fint kallas för empati och medmänsklighet och allas lika värde.

Mvh

Tora

Det kanske är det som skiljer oss från djuren och gör vårat liv något sånär uthärligt? Det som så fint kallas för empati och medmänsklighet och allas lika värde.

Mvh

Tora

Vilken förbannat onödig mening! Hur tror du det där känns för oss som har utvecklingsstörda eller handikappade barn? Det sved i mig i alla fall! " oj nu sa jag för mkt" - men gå in och redigera ditt inlägg vet jag, och be om ursäkt! :mad:

Svarar båda.

Det är ingen disskution jag tänker starta (här på buke dessutom). No way:smirk:
Jag har mina åsikter och tankar kring detta,och ni har era-Punkt slut.
Verkligen Inget vi(jag) behöver disskutera om helt enkelt,då det ändå inte kommer leda nån vart och det hela kommer att sluta i rent tjaffs och förstöra Ytterligare en tråd.

Så,var snälla och respektera detta,för jag kommer Inte svara på något sådant inlägg igen då en sådan disskution inte lockar mig för 5-öre.

*KL*

verkar råda tvivel om vad dokumentären egentligen handlade om.. Någon som är helt säker?

Alltså,jag kan med 90% säkerhet säga att det är den dokumentären jag såg (Flera gånger:D ) ,som eg. handlade om en vildhingst vid namn Cloud,där det lilla fölet blev dödat.

Då är det en himla tur att det finns folk som mig och LECH som står för allas lika värde och rättigheter och som inte har något emot att ta jobbiga diskusioner med folk som tror på nångon form av utrensning av så kallade svagare individer.

En av världens bästa matematiker är svårt handikappad och sitter i rullstol (föddes sådan). En annan hade skitzofreni (filmen A Beatiful Mind). Det är just det som är våran fördel som människa och våran styrka och väg till framgång. Vi har möjlighet att utföra stordåd utan att vara fyskiskt eller psykiskt perfekta. För jag antar att de är de du menar inte borde få leva kvar och rensas ut redan från födseln. "Sånna där" som inte är fysiskt perfekta eller kanske ser lite annorlunda ut?

Vill du inte ha mothugg och diskutera jobbiga ämnen så föreslår jag att du inte tar upp dem själv från början. För att gå helt säker från sådana diskussioner så borde du inte ens ta upp några antydningar som du gjorde här.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Klippet kommer från Cloud,wild stallion of the rockies och fölet tillhör en flock *1* där stoet och även hingsten försöker få upp fölet i flera timmar utan att lyckas.
Det kommer en annan flock *2* och flock 1 går undan men fölet ligger kvar. Stona i flock 2 med ledarstoet i täten är framme och nosar och försöket få upp fölet när hingsten i flock 2 går in,nosar och sen dödar fölet. Hingst 1 går då till anfall men fölet är redan dött.

Klippet kommer från Cloud,wild stallion of the rockies och fölet tillhör en flock *1* där stoet och även hingsten försöker få upp fölet i flera timmar utan att lyckas.
Det kommer en annan flock *2* och flock 1 går undan men fölet ligger kvar. Stona i flock 2 med ledarstoet i täten är framme och nosar och försöket få upp fölet när hingsten i flock 2 går in,nosar och sen dödar fölet. Hingst 1 går då till anfall men fölet är redan dött.

Tack så mycket!! :bow: :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 018
Senast: Mickizz
·
Utrustning I fredags hände det som inte får hända och min häst gick omkull i släpet. Jag har ingen kamera så jag vet inte vad som hände men jag...
Svar
16
· Visningar
2 536
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30