något gick snett här.....galen attack av häst på föl...

Sv: något gick snett här.....galen attack av häst på föl...

ÅÅHH den dära filmen minns jag,från en dokumentär på discovery för några år sedan.

Lustigt faktiskt,för senast IGÅR berättade jag det för killen.

Jo varför det hände var att det var ngt fel på det dära fölet. Det kunde inte resa sig upp,hade gått flera timmar sedan födseln,medlemmarna i flocken försökte stötta fölet till att resa sig upp,vilket det inte gjorde.
Nu minns jag inte om den dära hingsten var den flockens ledarhingst eller om han tillhörde en annan flock...?
Men Även HAN försökte peppa fölet till att resa sig,men djur förstår när det är ngt fel,så han valde att göra slut på fölets lidande snabbt än att låta det dö långsamt,hade inte överlevt iaf.
Fölet var väl helt enkelt "utvecklingsstört",vilket är ett fel i naturen och sånna "ska/får" inte leva i djurens värld,Så enkelt är det bara. Han gjorde bara det han var tvungen till.

Minns också den dokumentären och jag kan ha fel men...har för mig att det inte alls var som du beskrev det för att minska fölets lidamnde. Tväötrom var det en konkurrerande hingst som kom in i flocken med den svaga fölet och "rensade upp" bland gamla huíngstens avkommor...
Möjligvis att fölet hade hunnit undan om det var helt funktionsdugligt men det var inte av barmhärtighetsskäl fölet dödades!

Det är f.ö väldigt vanligt att djur ger sig på den svage i en flock istället för att hjälpa denne.

Nej, hästar "kan" väl inte känna barnhertighet (stavas?) eller kan dom det? I visst mått kanske vet inte. Snarare dödar de väl den svage i så fall för att skydda övriga flocken?
Jag trodde så att de svaga gick undan av sig självt för att inte locka rovdjur till de andra.

ursh hemst det var juh:cry:
Men bra att man kunde läsa en förklaring sedan.. kändes ju lite bättre då.:crazy: Men tänk att stå och filma det där..:(

Ja allt detta stämmer nog för jag har en kanin som fick 3 jätte stora kanin ungar dom bet hon i hjäl sen 2mån fick hon 6 normalstora kaninuungar och dom tar hon så bra hand om. Jättefina:love:
Men sen har en kompis till oss haft ett sto som gick till attack mot fölet även när de reste sig osv. Och vetrinären sa att hon fått förlossningssukos (? heter de så eller stavas de så) och han höll endast på med avel så hon fick vandra till grönaängarnas land och fölet fick en ny mor.
Usch vad frustrerande. Jag kunde inte titta klart på filmen och jag är inte så känslig. Huha....:confused: :(

Den naturliga reaktionen hos oss som älskar hästar är ju "Varför gör de ingenting!" Men sanningen är att de inte Kan göra något som redan förklarats.

Men visst skär det i hjärtat... :(

Nej, hästar "kan" väl inte känna barnhertighet (stavas?) eller kan dom det? I visst mått kanske vet inte. Snarare dödar de väl den svage i så fall för att skydda övriga flocken?
Jag trodde så att de svaga gick undan av sig självt för att inte locka rovdjur till de andra.

Svårt egentligen att säga om de går undan självmant eller blir bortjagade.
Hästars kropsspråk är så finstilt att det är nog svårt på våra tamhästar, än svårare på en vildhäst där språket är en fråga om överlevnad i en tuff värld.

Men Även HAN försökte peppa fölet till att resa sig,men djur förstår när det är ngt fel,så han valde att göra slut på fölets lidande snabbt än att låta det dö långsamt,hade inte överlevt iaf.
Fölet var väl helt enkelt "utvecklingsstört",vilket är ett fel i naturen och sånna "ska/får" inte leva i djurens värld,Så enkelt är det bara. Han gjorde bara det han var tvungen till.
Dumheter, hästar tänker inte så. De gör inte saker utifrån barmhärtighetsskäl. Det handlade helt enkelt om infanticid som någon redan påpekat i tråden (vilket man kan räkna ut med näsan utan ens ha sett dokumentären).

Dumheter, hästar tänker inte så. De gör inte saker utifrån barmhärtighetsskäl. Det handlade helt enkelt om infanticid som någon redan påpekat i tråden (vilket man kan räkna ut med näsan utan ens ha sett dokumentären).
förklara detta:

hästflock i hage (20+ hästar) en äldre blir svårt sparkad av en nyare flcokmedlem.. benet av.. flera av resterande flockmedlemmmar attackerar den dödligt skadade valacken med hårda sparkar (4-5 st var på honom samtidigt) istället för att bara stick in i stallet till lunchmaten..

varför stannade dom? varför attackerade dom?

Minns också den dokumentären och jag kan ha fel men...har för mig att det inte alls var som du beskrev det för att minska fölets lidamnde. Tväötrom var det en konkurrerande hingst som kom in i flocken med den svaga fölet och "rensade upp" bland gamla huíngstens avkommor...
Möjligvis att fölet hade hunnit undan om det var helt funktionsdugligt men det var inte av barmhärtighetsskäl fölet dödades!

Det är f.ö väldigt vanligt att djur ger sig på den svage i en flock istället för att hjälpa denne.
Om en zebrahingst(a) tar över ett sto från en annan hingst(b) och detta sto har ett föl vid sidan eller är dräktig tar hingsten(a) död på förlet direkt eller så fort det är fött.. varför han(a) tar död på fölet är för att konkurrentens(b) gener inte ska leva vidare utan det ska hans(a) gener göra, och stoet blir fortare mottaglig för hingstens(a) inviter om fölet är borta..

Tror som du, med tanke på hans närmande innan attacken.

men fy så läskigt det ser ut, blir helt ledsen!

Har inte sett dokumentären i fråga, men jag tolkar det som några andra; hingsten dödar fölet på grund av att det är en annan hingsts avkomma. Hade han kunnat hade han säkert avlivat alla unghästar också, som är avkommor till den andra hingsten, men det finns risker i det. Ett litet föl går att döda kvickt, lätt och utan att utsätta sig själv för fara.

Så gör de absolut flesta hannar i naturen, när de tar över en flock, eller i en strid och revirområde. Gorillahannar kan till och med systematiskt raida andra flockars område och döda alla ungar de kommer åt för att minska rivaliserande avkomma.

Inte vackert att titta på, men fullständigt naturligt och inget att hetsa upp sig så nämnvärt över. Det är klart att man blir illa berörd, men så fungerar det i det vilda. Och antagligen i det domesticerade också, ifall vi inte hade haft så sträng kontroll på våra husdjur.

Som några andra spekulerat i, så FINNS det hos djur en faktor av eliminering av svagare individer, men det handlar definitivt inte om "barmhärtighet", utan av ren eliminering. Om en kattmamma får en kull med en enda klen kattunge i, överger hon oftast den helt sonika och ser till att skaffa sig en ny och bättre kull. Katter och hundar dödar ofta sina missbildade/sjuka ungar, men detta handlar inte heller om någon "tycka synd om" känsla, utan helt enkelt en naturlig instinkt för att "ta bort" dåliga individer. Och det är helt rätt.
Det är just på detta sättet som man får bort sjukdom, defekter och egenskaper som försämrar livsvillkoren i naturen. Våra tama djur har så mycket av den varan eftersom vi prompt ska rädda varenda en som inte är lämpad för livet, och så klart för att vi inavlar så mycket.

Finns också i en annan aspekt; det rena "bully"-beteendet.
För hur högt vi än vill upplyfta djuren, så har även de för sig mindre trevliga saker. Om en individ i flocken blir hackad på av en annan, kan man vara tämligen säker på att den snart är mobbad av varenda en i flocken. (Såvida inte det är ett rent personligt gräl om ena eller andra matbiten eller vad som helst). Utpekande av en individ som hackkyckling legitimerar en hård behandling av denna. Det händer att flockmedlemmar dödas gemensamt av resten av flocken.
Utan en relevant anledning ibland, kan det tyckas.

Js usch det där såg riktigt obehagligt ut.Fick nästan lite ont i hjärtat.

stackars liten :/

Är ju egentligen en snabb bra död för den lille än att den ska ligga där å svälta eller bli tagen av nått annat rovdjur.

Djurvärlden kan vara Grym..

människan kan va ännu grymmare :smirk:

det här låter läskigt likt nazismen. Att det är en instinkt att vilja rensa bort de "svaga"....husch.....

Senast ändrad av en moderator:

ÅÅHH den dära filmen minns jag,från en dokumentär på discovery för några år sedan.

Lustigt faktiskt,för senast IGÅR berättade jag det för killen.

Jo varför det hände var att det var ngt fel på det dära fölet. Det kunde inte resa sig upp,hade gått flera timmar sedan födseln,medlemmarna i flocken försökte stötta fölet till att resa sig upp,vilket det inte gjorde.
Nu minns jag inte om den dära hingsten var den flockens ledarhingst eller om han tillhörde en annan flock...?

jag tänkte svara men upptäckte att du precis skrivit vad jag tänkt skiva ^^

tack för ett välformulerat inlägg.. ibland är naturen hård.

*KL*

verkar råda tvivel om vad dokumentären egentligen handlade om.. Någon som är helt säker? Är det en konkurrerande hingst som vill eliminera gener från den tidigare hingsten eller är det fölets pappa som "sållar" ut den?

*KL*

verkar råda tvivel om vad dokumentären egentligen handlade om.. Någon som är helt säker? Är det en konkurrerande hingst som vill eliminera gener från den tidigare hingsten eller är det fölets pappa som "sållar" ut den?

Det spelar eg. inte så stor roll då båda beteendena finns dokumenterade... både "avliva defekt föl" och "eliminera andra gener" beteendet...

Om jag inte minns fel finns det tom två olika dokumetärer som folk kanske pratar om här... fast jag är å andra sidan senil så jag kan nog minnas väldigt fel ^^

Naturen är bra grym.... men vi kan ju inte styra över den. Så är det .... :(

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 018
Senast: Mickizz
·
Utrustning I fredags hände det som inte får hända och min häst gick omkull i släpet. Jag har ingen kamera så jag vet inte vad som hände men jag...
Svar
16
· Visningar
2 536
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama