Sv: något gick snett här.....galen attack av häst på föl...
Minns också den dokumentären och jag kan ha fel men...har för mig att det inte alls var som du beskrev det för att minska fölets lidamnde. Tväötrom var det en konkurrerande hingst som kom in i flocken med den svaga fölet och "rensade upp" bland gamla huíngstens avkommor...
Möjligvis att fölet hade hunnit undan om det var helt funktionsdugligt men det var inte av barmhärtighetsskäl fölet dödades!
Det är f.ö väldigt vanligt att djur ger sig på den svage i en flock istället för att hjälpa denne.
ÅÅHH den dära filmen minns jag,från en dokumentär på discovery för några år sedan.
Lustigt faktiskt,för senast IGÅR berättade jag det för killen.
Jo varför det hände var att det var ngt fel på det dära fölet. Det kunde inte resa sig upp,hade gått flera timmar sedan födseln,medlemmarna i flocken försökte stötta fölet till att resa sig upp,vilket det inte gjorde.
Nu minns jag inte om den dära hingsten var den flockens ledarhingst eller om han tillhörde en annan flock...?
Men Även HAN försökte peppa fölet till att resa sig,men djur förstår när det är ngt fel,så han valde att göra slut på fölets lidande snabbt än att låta det dö långsamt,hade inte överlevt iaf.
Fölet var väl helt enkelt "utvecklingsstört",vilket är ett fel i naturen och sånna "ska/får" inte leva i djurens värld,Så enkelt är det bara. Han gjorde bara det han var tvungen till.
Minns också den dokumentären och jag kan ha fel men...har för mig att det inte alls var som du beskrev det för att minska fölets lidamnde. Tväötrom var det en konkurrerande hingst som kom in i flocken med den svaga fölet och "rensade upp" bland gamla huíngstens avkommor...
Möjligvis att fölet hade hunnit undan om det var helt funktionsdugligt men det var inte av barmhärtighetsskäl fölet dödades!
Det är f.ö väldigt vanligt att djur ger sig på den svage i en flock istället för att hjälpa denne.