något gick snett här.....galen attack av häst på föl...

Sv: något gick snett här.....galen attack av häst på föl...

Klippet kommer från Cloud,wild stallion of the rockies och fölet tillhör en flock *1* där stoet och även hingsten försöker få upp fölet i flera timmar utan att lyckas.
Det kommer en annan flock *2* och flock 1 går undan men fölet ligger kvar. Stona i flock 2 med ledarstoet i täten är framme och nosar och försöket få upp fölet när hingsten i flock 2 går in,nosar och sen dödar fölet. Hingst 1 går då till anfall men fölet är redan dött.

Åh så då hade jag alltså rätt? Eller rättare sagt-jag mindes helt rätt från början!?:p

Även om det var ett naturligt betende så gjorde det hemskt ont i hjärtat att se.

ush vad hemskt jag blev tvungen att stänga av videon efter ett tag för att det blev så läskit.. stackars för. Men precis HUR har du lyckats filma just då?

huaa..:cry:

Jag har också sett den dokumänteren, men jag minns den lite annorlunda.
Vad jag minns så var det en annan flock som kom , och fölets mamma sprang iväg när den nya flocken närmade sig. Och då gick först den andras flockens ledarsto fram och försökte stötta fölet och sen gick hingsten fram och bara.. luktade och sen dödade det stackars fölet. Och vad jag minns så blev dom som filmade alldels chockade eftersom dom aldrig sett en hingst göra så.. ^^
men minnet sviktar

Inte sett filmen men båda teorier som kom fram a) nya hingsten dödar gamla hingstens föl b) fölet är missbildat och hingsten dödar den är ju lika rätt. Djur sållar bort de svaga eftersom de betyder trubbel (rovdjur, sinkande av flocken, dåliga gener, stoet stannar med fölet etc) och nya hingstar vill att deras gener ska föras vidare oavsett (tror att en bra bok för folk att läsa är "The selfish gene" - Richard Dawkins)..

Men djuren känner nog inte medlidande på samma sätt som vi utan de tänker mer instinktivt. De vet att om det fölet inte står upp efter en viss tid är det bara att ta bort det. Och egentligen är det helt rätt, skulle man "hjälpa" fölet och det skulle överleva skulle den kunna bära med sin defekta gen till andra föl och på så sätt förstöra för framtida generationer.
Därför (det här är svårt att förklara), som den diskussionen om handikappade kom upp, har vi fler defekta gener som vi bär med just för att vi kan och vill hjälpa våra medmänniskor som föds med "störningar", men inte kan jag gå runt och säga "låt oss ta bort alla handikappade"- de har ju rätt att leva också och det står jag för. Precis som det fölet hade rätt att leva i vårat samhälle, med vår teknik- inte ute i det vilda, finns en skillnad. Ute i det vilda är utgången nästan helt att de får lida medan vi har tekniken att hjälpa dem. Hade vägrat att döma ut fölet om det inte var i svåra smärtor och led om mitt sto hade fött det- men ute i det vilda skulle jag bara tycka synd om det om ingen tog slut på livet.

Så där gick vår gamle vallack till attack på lillfölet vi hade, för några år sedan. Jag gick förbi utanför grinden med fölet och gamlisen sprängde hagen och kom efter oss. Han reste sig över fölet och därmed även mig, som gick mellan för att skydda lillan.
Han högg fölet så där som på filmsnutten och började skaka om henne.
Jag lyckades få in ett slag med handen över nosryggen på han så han tappade taget. Syrran -som var höggravid- försökte jaga bort honom men han bara fortsatte.
När han inte fick tag i fölnacken för att bita fast, försökte han stampa på henne med frambenen. -Där var även jag, liggande över ett dödsfruktande fem dagar gammalt föl, och bad en stilla bön för att få slippa bli nedtrampad av en galen gammal nordsvensk...

Slutligen hörde vår far tumultet i hagen och kom rusande. Han fick tag i en pinne och slog gamlen över halsen och skallen, men han fortsatte att gå till attack!!! Han reagerade inte över huvud taget på att vi var där!
Han såg helläskig ut:eek: :eek:
Öronen framåt, (såg glad ut) högrest nacke, höga benlyft och otäckt glasartad blick...

Tillslut lyckades vi släpa fölet till stallet och bogsera in det och stänga dörren.

Gamlen blev aldrig sig lik efter detta. Vi hade sto och föl i en hage på andra sidan gården, de såg aldrig varandra, men han betedde sig mycket underligt.

-Han, av alla! Han som tagit alla unghästar vi haft under sina "vingars beskydd" och försvarat dom mot de andra i flocken, lärde dom dricka ur vattenkopp, gick emellan om det blev för busigt och stojigt i hagen... Lugna, fina, gamla gubben:confused:

Vi lämnade tillbaka honom till förre ägaren och där blev han sitt gamla goa jag, igen. Lugn, godmodig och vänlig...

Jag har fått mig till livs att detta kan ske med äldre vallacker, att dom flippar ut så där på nyfödda föl. Har att göra med de flockinstinkter som många däggdjur har, att när man kommer som ledare i ny flock dödar man alla nyfödda, stona/honorna brunstar om igen, och man blir själv färmed far till avkommorna.

usch så himla otäckt! :eek:
Hur gick det med er och fölet?

jag tycker att det låter så konstigt..
Jag har alltid fått för mig att om det är en svag individ i flocken, så fryses den ut och lämnas ensam, jag har aldrig hört att dom övriga hästarna i flocken skulle ha ihjäl den svaga :crazy:
och att en valack gå till attack så, är ju helt jättelustigt. :o

Vilken förbannat onödig mening! Hur tror du det där känns för oss som har utvecklingsstörda eller handikappade barn? Det sved i mig i alla fall! " oj nu sa jag för mkt" - men gå in och redigera ditt inlägg vet jag, och be om ursäkt! :mad:

inte för att vara elak, men hur tror du vi människor gjorde med sådana barn förr i tiden? kan tänka mej att för riktigt länge sen så var det "djävulen" som förbannat barnet och "djävulen" var ju farlig så det var bäst att utrota den..

dessutom, så var det väl antagligen "tabu" att vara annorlunda, ungefär som det är i dag tyvärr..

(OBS! jag är inte ute efter att bråka med någon. jag bara säjer som det står i historieböckerna... )

sen finns det ju förlossningspsykos också .
men detta klipp visade tydligen inte det fenomenet.

Så där gick vår gamle vallack till attack på lillfölet vi hade, för några år sedan. Jag gick förbi utanför grinden med fölet och gamlisen sprängde hagen och kom efter oss. Han reste sig över fölet och därmed även mig, som gick mellan för att skydda lillan.
Han högg fölet så där som på filmsnutten och började skaka om henne.
Jag lyckades få in ett slag med handen över nosryggen på han så han tappade taget. Syrran -som var höggravid- försökte jaga bort honom men han bara fortsatte.
När han inte fick tag i fölnacken för att bita fast, försökte han stampa på henne med frambenen. -Där var även jag, liggande över ett dödsfruktande fem dagar gammalt föl, och bad en stilla bön för att få slippa bli nedtrampad av en galen gammal nordsvensk...

Slutligen hörde vår far tumultet i hagen och kom rusande. Han fick tag i en pinne och slog gamlen över halsen och skallen, men han fortsatte att gå till attack!!! Han reagerade inte över huvud taget på att vi var där!
Han såg helläskig ut:eek: :eek:
Öronen framåt, (såg glad ut) högrest nacke, höga benlyft och otäckt glasartad blick...

Tillslut lyckades vi släpa fölet till stallet och bogsera in det och stänga dörren.

Gamlen blev aldrig sig lik efter detta. Vi hade sto och föl i en hage på andra sidan gården, de såg aldrig varandra, men han betedde sig mycket underligt.

-Han, av alla! Han som tagit alla unghästar vi haft under sina "vingars beskydd" och försvarat dom mot de andra i flocken, lärde dom dricka ur vattenkopp, gick emellan om det blev för busigt och stojigt i hagen... Lugna, fina, gamla gubben:confused:

Vi lämnade tillbaka honom till förre ägaren och där blev han sitt gamla goa jag, igen. Lugn, godmodig och vänlig...

Jag har fått mig till livs att detta kan ske med äldre vallacker, att dom flippar ut så där på nyfödda föl. Har att göra med de flockinstinkter som många däggdjur har, att när man kommer som ledare i ny flock dödar man alla nyfödda, stona/honorna brunstar om igen, och man blir själv färmed far till avkommorna.

Oj!!! hur gick det för dig o fölet??? fy vad läskigt.........:(

*kl*
klippet kommer som nån sagt från första domkumentären om Cloud- stallion of the rockies. (har den hemma och kan det utantill:angel: ).
Den rekomenderas varmt till alla hästmänniskor, om inte annat för att det år mycket "hästspråk" som visas.

En bekant hittade sitt fölsto med död avkomma i hagen (fölat för tidigt). Valacken i hagen hade dödat fölet på stört... Så visst förekommer det.

/M

usch så himla otäckt! :eek:
Hur gick det med er och fölet?

jag tycker att det låter så konstigt..
Jag har alltid fått för mig att om det är en svag individ i flocken, så fryses den ut och lämnas ensam, jag har aldrig hört att dom övriga hästarna i flocken skulle ha ihjäl den svaga :crazy:
och att en valack gå till attack så, är ju helt jättelustigt. :o

En svag individ stöts bort ja. Men det ska mycket till innan ett sto lämnar sin avkomma. Finns ston som 'vakar' över sina döda föl i flera dygn. De är då 'a sitting target' för rovdjur tyvärr...

Men lite beroende på vilken version som stämmer av de olika scenariona som framkommit i tråden så i ett av dem iaf har fölets flock, och fölets mor lämnat fölet, och det är en annan flock som går till anfall, och deras hingst som dödar fölet. Och i så fall har ju fölets flock redan stött bort det.

Det är svårt bara se ett filmklipp, och lite 'virrigt' filmat så man får ingen bild av vilken häst som är vilken etc. Men jag kan inte tydligt urskilja någon mor som skyddar sitt föl iaf? Och normalt så försvarar ju ett sto sin avkomma med näbbar och klor.

Så frågan är om det där fölet inte redan var 'dömt' av sin egen flock, och utstött och lämnat?

Dessutom finns det otaliga historier om valacker som annars varit snälla och rara osv, som får 'spel' om/när de släppa in med nyfödda/små föl och går till attack. Precis som berättats om i tråden. Det är väldigt kinkigt i djurvärlden med vems avkomma det är liksom.. Annans avkomma dödas ofta =/

Sen det där med barmhärtigt av hingsten att döda fölet.. det vetefan, jag är inte så övertygad om att det där var en 'behagligare'/snällare död än om ett lejon kommit t ex.. Men naturen är inte speciellt barmhärtig - tvärtom..

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 018
Senast: Mickizz
·
Utrustning I fredags hände det som inte får hända och min häst gick omkull i släpet. Jag har ingen kamera så jag vet inte vad som hände men jag...
Svar
16
· Visningar
2 536
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama