Någon som vet??

Veronika

Trådstartare
Har en häst som trampade fel vid ridning o blev varm o svullen om skenbenet (baksidan, övre delen) ömmar inte när man känner/klämmer, rör sig obehindrat i skritt, går något orent i trav, alltså ingen markant hälta. Har använt kylgel + spolat men det vill inte ge med sig, har gått 1 ½ v nu sen det hände, svullnaden/värmen har minskat något men jag tycker det är konstigt att det inte ger med sig helt.. Vad tror ni att det kan bero på? Inflammation?? Ska ringa vet imorgon men det kan vara kul o veta vad ni tror.. :smirk:

Låter som en översträckning i någon sena eller gaffelbandsfästen. I alla fall om det är under knäet på baksidan skenan. Det kan ta tid innan det försvinner. Inte helt ovanligt just om hästen snubblar till. Den är säkert öm om du skulle palpera som man gör med senor (lyftat ben), men det spelar ingen roll, är den tjock och varm så är det en ökad blödning någonstans. Får se vad vet säger nu då. Någon större fara är det nog inte, men det kan ta längre tid än ett par veckor att läka, speciellt om sträckningen varit så rejäl så det blivit lite skador.

Antagligen har din häst fått nån sorts senskada. Om du vill veta hur allvarlig skadan är så bör du låta en veterinär kolla skadan med ultraljud. Annars är det bara att låta hästen vila (skrittpromenader ett par gånger per dag men i övrigt VILA). Senskador tar lång tid på sig att läka (upp till ett halvår) och det är tyvärr inte ovanligt att hästar sätts igång för tidigt efter en senskada och därmed förvärras skadan vilket innebär antingen en LÅNG konvalecens eller att hästen aldrig blir riktigt bra.

Att kyla en senskada är bra i det akuta skedet men sen är det värme som gäller, gärna i form av stallbandage. Att linda med stödbandage kan vara bra då hästen motioneras (skrittpromenaderna alltså).

Jag tycker du skall ringa och rådfråga en veterinär om din hästs skada, det är inte omöjligt att pållen kan behöva inflammationsdämpande medicinering eller liknande. Senskador är alltid allvarliga och de kan lätt förvärras om de inte behandlas rätt.

/Ylvalill (vars pålle trampade snett i hagen med en senskada som följd för drygt en månad sen...)

Låter som en senförsträckning pga övertänjning i ytliga böjsenan, det som brukar kallas för en 'varning'. Det gör det eftersom det (precis som Ylvalill säger) är så lätt att få en sådan skada att bli permanent om man inte är försiktig. Nu citerar jag ur 'Håll hästen frisk':

Då en häst som är senskadad på detta sätt är ohalt, fortsätter man ofta att träna och tävla. För varje gång blir det mer skador. Senan blit tjockare...och kan till slut...brista helt. (detta gäller främst uttröttningsskador som är vanligt på tex galoppörer)
'Olycksfallsskadorna har i regel god prognos, om den skadade hästen får tillräckligt med tid för utläkning...Ridhästars senskador vållar sällan allvarliga bekymmer. En akut senskada behandlas med kalla omslag som byts var tredje timme och en allmän antiinflammatorisk behandling.'
Det står ochså att hästen bör motioneras försiktigt om möjligt, samt att stödjeförband kan vara gynnsamt. Efter två dagar anläggs zinkoxid el gipsförband som byts efter en vecka. Efter tre veckor bör alla akuta svullnader försvunnit. (Sammanfattning ur boken)

När jag jobbat med galoppörer som fått senskador så har vi kylt benet flera gånger per dygn i början, torkat benet och anlagt ganska stramt stödförband på bägge fram, ända upp till framknät och väl ner under kotan, viktigt att trycket är jämnt! Sedan har de skrittats vid hand under ordnade former, och om de verkat relativt ohalta fått gå i hage. Vet har givit inflammationshämmande medicin. Sedan är det bara att vänta på läkningsprocessens underverk... och skynda långsamt.

Pratade nyss med veterinären, han trodde att det kunde vara en senskada men han ska komma ut under dagen o titta på henne.
Fortsättning följer....

Veterinären konstaterade att det var en senskada (djupa böjsenan) så vila i 4-6 månader rekommenderades :cry: o svullnaden skulle inte försvinna o det kommer alltid att finnas en försvagning i den senan så det var inte säkert att hon skulle hålla för hoppning i framtiden.. Ush o tvi vad trist.. Tack alla ni som skrev om möjliga diagnoser...
//Veronika

Usch din stackare! :( Tyvärr vet jag precis hur det känns. Min pålle har en skada på djupa böjsenans förstärkningsband, han fick den för drygt en månad sedan. Jag hade väl iofs redan accepterat att han nog inte kommer hålla för att bli hopphäst iaf eftersom han dessutom har pålagringar i kotlederna fram men det var ändå jobbigt att få det beskedet. Det enda man kan göra är att hoppas på det bästa. :crazy:

Ett tips som jag fick av min vet är att linda det skadade benet med en back on track padd. Vet sa att hon personligen hade sett förvånansvärt goda läkningsresultat efter att man hade använt back on track bandage på senskador (finns visserligen inga vetenskapliga bevis men det är nog värt att prova). Testar detta själv för tillfället så vi får väl se vad de säger vid återbesöket på kliniken om ett par veckor. Om inte annat så känns det iaf lite bättre för en själv när man verkligen försöker göra ALLT för att hästen skall bli frisk igen så snabbt som möjligt.

Kollade din vet skadan med ultraljud eller kände h*n bara på benet? Fick du nåt antiinflammatoriskt att ge? Vad sa h*n om hagvistelse, motion osv? (Du får förlåta att jag är så nyfiken men som sagt jag har ju en pålle med liknande skada och det är alltid intressant att höra hur olika veterinärer resonerar...)

Hoppas att pållen din kryar på sig!

Tack för ditt svar, det muntrade upp lite i allt eländet :crazy:
Vad är en back on track padd för något?? Har aldrig hört talas om det.. Ska man använda det i början o sedan alltid eller hur funkar det?
Min vet kände bara på benet men jag ska åka till klinik på tisdag o göra ultraljud för att sedan kunna bedöma prognosen eftersom min vet var så negativ... Fick inget antiinflammatoriskt att ge.. han sa bara vila i 4-6 månader men det tycker jag verkar lite konstigt, därför vill jag ha ett andra utlåtande oxå.. Han sa heller inget om motion, eller hagvistelse utan bara vila o jag anser själv att pållan väl inte kan stå helt stilla för då kanske det är risk för att senan blir förkortad..? Bara min egen åsikt alltså.. Ingen fara att du e nyfiken.. det är jag oxå.. Man vill ju gärna veta hur det gått för andra hästar med liknande skada.. Vad var det som hände som gjorde att din häst blev skadad??
Håller tummarna för din pålle oxå..! När skulle ni på återbesök?
Mvh Veronika

Back on track-paddar är, väldigt förenklat, bandageunderlägg som reflekterar kroppsvärmen och på så sätt påskyndar läkning. De kan användas när som helst, i början av skadan, på gamla skador, i förebyggande syfte osv. Finns en hel del trådar om det har på buke, annars finns mer info på www.backontrack.nu

Min pålle lekte lite för mycket i hagen och måste ha trampat snett eller nåt sånt, därav skadan. Jag hade först ute en distriktveterinär hos honom men han sa bara att hästen skall ha boxvila tills vidare (efter att ha klämt lite på benet och sett att han var halt då han travade...). Jag tyckte inte att denna diagnos var tillräcklig så dagen efter ringde jag till min vanliga klinik (har en oturspålle så han är mer eller mindre stamkund på veterinärkliniken... :smirk:) och veterinären där sade att alla senskador bör kontrolleras med ultraljud för att få en bedömning på vad som är skadat och hur allvarligt det är. De talade också om för mig att det är viktigt att senan belastas (begränsade former!) under konvalecensen eftersom det annars är risk att den läker ihop på ett sådant sätt att den inte håller för påfrestning i framtiden. Hästen skall alltså röra på sig (korta skrittpromenader ett par ggr/dag) men senan får absolut inte utsättas för kraftig belastning (hästen får inte springa eller skutta osv...).

Min pålle fick tid för återbesök på kliniken 5 veckor efter det första besöket. Vid återbesöket är det meningen att de ska kontrollera hur det går med läkningen osv. (Han förväntas alltså inte vara frisk vid återbesöket.)

Hoppas att det går bra för din pålle på kliniken och att de konstaterar att skadan inte är så allvarlig. Håll oss gärna uppdaterade med hur det går för er!

jag fick till min hästs senskada en humangel som är inflammationsdämpande och ngt smärtstillande som heter Orudis gel. jag tror att den även går att få tag på receptfritt även om min var på recept, kolla med apoteket! Bra för dig också om du ex stukar foten, vet av egen erfarenhet! Så nu smörjer jag både hästen och mig för liknande skador- snacka om symbiost förhållande.... :)

Just det ja :idea:! Min vet rekommenderade oxå Orudis gel på senskadan. Det köpte jag receptfritt på apoteket och smorde pållens ben med 2 ggr dagligen i två veckor. Vet inte om det har gett nån effekt men det veterinären rekommenderar får man väl testa...

Skulle ju iväg förra tisdagen till klinik för att göra ett ultraljud på senan men minsann om pållan skulle gå in i transporten.. ICKE! så det var bara till att avboka tiden o skaffa en ny o hoppas att hon vill åka denna gången.. *sucka* allting ska då krångla! :cry:
Så nu har jag en ny tid på fredag.
Fortsättning följer.....

Var iväg i fredags på Djursjukhuset och det visade sig att det var Tendinit i djupa bjsenans förstärkningsband o det kommer troligtvis inte att bli ridhäst av henne igen även om hon får vila så kommer skadan att slitas upp så fort man sätter igång henne igen. Vet. sa att det var inget som hade uppkommit nu utan det var en gammal skada som slitits upp. Så det blir till att lämna tillbax pållan (som tur var hade jag öppet köp till siste juni-inskrivet i kontraktet) Så nu får jag leta vidare efter ett nytt sto... Synd för det är en trevlig tjej annars men jag vill ha en häst jag kan rida på oxå...

Usch, vad tråkigt!

Förstår däremot inte riktigt att veterinären sa att hästen inte skulle bli bra igen. Tendinit i djupa böjsenans förstärkningsband var nämligen den diagnos som min pålle fick för ett tag sedan och min veterinär har inte sagt någonting om att han inte skulle blir frisk igen, bara att det kommer att ta lång tid... :crazy:

Vad jag har förstått så kan hästar t om klara sig utan förstärkningsband så i så fall så borde det väl inte vara så allvarligt om det bara är förstärkningsbandet som var skadat? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Upptäckte tidigare idag att min valack är extremt svullen vid skapet. Det är riktigt spänt och hårt. Ringde vet som tyckte att jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 027
Senast: Dull
·
Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka