nightcrawler
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack så jättemycketNär du använder ugnen så är de de två första som är relevanta. Varmluft ger lite högre temperatur, ungefär 25 grader högre än vanlig ugn. Över- och undervärme är vad man kan kalla för ”normal ugn” och det som avses i alla recept om inget annat anges.
Lampan är relevant när man städar ugnen, men det behöver man ju bara göra om man använder ugnen.
Jag lagar inte nån mat direktJag är imponerad över att du haft din spis i två år utan att använda ugnen!
Men de andra funktionerna, vad brukar man använda det till, tänkte på det @Mineur skrev om att hon inte använder de andra? Finns det någon här på buke som kan förklara till vilka maträtter/bakverk de andra kan vara bra till, hur det fungerar? Jag använder bara varmluftfunktionen på min. Jag har två ugnar, den stora med varmluftfunktion och den mindre utan, så den mindre används över- och undervärmen förstås.
Visa bifogad fil 83197
Det förklarar saken!Jag lagar inte nån mat direktPå sin höjd så kokar jag lite ägg eller pasta och steker ägg och kyckling. Äter hos pappa för det mesta.
Har tänkt börja baka igen när jag orkar. Har inte vågat prova när jag inte vet hur ugnen funkar heller. Har bakat hos pappa förut men hans spis och ugn är på upphällningen och det brukar ta lång tid innan han byter ut sånt som inte funkar som det ska.Det förklarar saken!Jag älskar min ugn, avskydde min andra spis för att ugnen inte fungerade som den skulle, SÅ stor skillnad nu när jag har ugn som FUNKAR!
![]()
Måste testa detta!Jag använder grillen mycket. Stoppar in brödskivor direkt från frysen och får ut det färdigrostat.
Grövre bröd, inte vitt av rostbrödstyp, blir väl någon kombination av att de tinas medan slingan värms och sedan får finish på ytan. I vanlig brödrost blir de för brända på ytan innan de är varma i mitten, och mycket jag äter har fel form för att passa där.
Blir det någon skillnad på pizzabotten då jämfört med bara varmluft?Den med undervärme + varmluft används av mig till tex pizza. Funkar toppen.
Ångugn är min dröm att ha hemma. Använder ju den till allt på jobbet, vill ha samma möjligheter hemma.Här ska ni få en länk där de olika symbolerna och funktionerna beskrivs ingående:
https://www.expressen.se/alltommat/artiklar/ugnssymboler/
(Undertecknad har en vanlig ugn med varmluftsfunktion samt en ångugn. Båda används)
Ja, den blir liksom jämnare bakad underifrån (jag tycker det blir skillnad iallafall). Jag sätter plåten långt ned i ugnen.Blir det någon skillnad på pizzabotten då jämfört med bara varmluft?
Ska testa det nästa gång vi ska ha pizza!Ja, den blir liksom jämnare bakad underifrån (jag tycker det blir skillnad iallafall).
Jag använder grillen mycket. Stoppar in brödskivor direkt från frysen och får ut det färdigrostat.
Grövre bröd, inte vitt av rostbrödstyp, blir väl någon kombination av att de tinas medan slingan värms och sedan får finish på ytan. I vanlig brödrost blir de för brända på ytan innan de är varma i mitten, och mycket jag äter har fel form för att passa där.
Ja det är verkligen smidigt!Ångugn är min dröm att ha hemma. Använder ju den till allt på jobbet, vill ha samma möjligheter hemma.