någon som vet vad detta är??! bilder

sannaaah

Trådstartare
Min pålle har fått nåt skav troligtvis efter täcket..men ingen vanligt skav utan det är typ"finnar" eller små blämmor på skavet. Det känns som det är något innuti som man kan klämma ur men jag har inte velat göra hål på det. Jag har smörjt det med penicilinsalva eller 4 ess. någon som vet hur man kan göra? eller sett nåt liknande?

DSCN2110.jpg

DSCN2112.jpg

DSCN2113.jpg

Sv: någon som vet vad detta är??! bilder

Vet inte men jag hade försökt ha hästen utan tävke ett par dagar iaf, om den så skulle behöva stå inne eller bara vara ute någon timme per dag. Och så hade jag bytt täcke ...

Jag tycker det ser ut som infekterade skavsår. Jag skulle låta bli täcket och bara hålla det rent och sen se om det blir värre. Då ta ut veterinär.

Ursäkta mig, men du har ingen aning om vad det är man ändå smörjer du med penicilinsalva :eek: :eek: :eek:

Varför det? OM det ens är en bakterieinfektion så betyder det inte att det är en sån bakterie som dör av penicilin :mad: Det enda det resulterar i är att du riskerar att skapa resistanta bakterier!!! När det väl blir en infektion med såndana kommer inte penicilinet hjälpa ett dugg.

Är du orolig för infektion och vill behandla tala med en veterinär som kan hjälpa dig. Så blir det korrekt behandlat. Har precis haft en föreläsning om antibiotika resistens idag och än en gång fått ta del av statistik på hur de multiresistenta bakterienas antal skjutit i höjden. Och det beror till fullo på slarvigt användande av våra antibiotikum! Se till att behandla infektioner med rätt antibiotika sluta slentrian använda dem! Multiresistenta bakterier gör ingen glad!

ja jag har bytt täcke nu..från det som skavde och det han har nu sitter högre upp så kanterna skaver inte.. han kan inte gå utan täcke i hagen eftersom han är helklippt tyvärr :( möjligen om det blir plusgrader och sol nån dag. Skavet kan jag förstå för det har han fått förr men dom där konstiga blämmorna?? :crazy: va sjutton är det..

Kan dom kanske har blivit av att täcket skavt och gnuggat in smuts i pälsen och det blivit nån infektion eller nåt i den stilen?? :confused: :confused:

Ja eftersom veterinären sa att jag skulle smörja på det och se om det gav sig så gjorde jag det!...Jag skulle höra av mig efter några dagar om det inte gav resultat. Hade kvar salva från ett annat sår han har haft.Veterinären har dock inte varit ute och kollat på det ännu. Isf har väl veterinären fel som säger att jag ska göra så utan att riktigt veta vad det är... vad ska jag annars göra då?

Senast ändrad:

ser ut som allergieksem.. har du tvättat det täcket han fått skav av täcket nyligen? (eller var det nytt/nytvättat när du började använda det)

Nej det är inte tvättat nyligen..han har det då och då när det är runt nollan ute. Ett thermotäcke.. Han har inte reagerat på det förr. Men jag använder inte det nu. Han har ett täcke där halsen är lite hög och skarven går högre upp än skavet. Ska köpa bogskydd eftersom han inte kan gå utan täcke ute, så det åtminstonde inte blir värre.

hmm okai.. men är det inte bättre nästa vecka så bör du ta ut en veterinär som får kolla upp det..

Ja det är lika bra! Han blir ju irriterad när man klämmer på det eller stryker på salva (den kanske svider iofs).

har aldrig sett förut. men jag tycker absolut du ska byta täcke...

Jag tycker att det ser ut som något slags brännsår, dvs att täcket har suttit och nött så mkt att det har bränts av friktionen. Och att det då har bildats några slags brännblåsor. Jag är inte alls kunnig på området, men det är vad jag tycker att det ser ut som ;)

sannaaah skrev:
Min pålle har fått nåt skav troligtvis efter täcket..men ingen vanligt skav utan det är typ"finnar" eller små blämmor på skavet. Det känns som det är något innuti som man kan klämma ur men jag har inte velat göra hål på det. Jag har smörjt det med penicilinsalva eller 4 ess. någon som vet hur man kan göra? eller sett nåt liknande?

Ursäkta mina nogot hårda ord, men var i första meddelandet står det att du kontaktat veterinärn? :confused: Istället låter det som om du inte har en aning om vad det är och vill ha tips och råd.

sannaaah skrev:
Ja eftersom veterinären sa att jag skulle smörja på det och se om det gav sig så gjorde jag det!...Jag skulle höra av mig efter några dagar om det inte gav resultat.

Sedan berättar du vad vet har sagt, varför berättade du inte det till att börja med? :confused: Tror säkert att folk hade kommit med olika teorier ändå... Lycka till med blämmorna! ;)

Som sagt så har inte veterinären kollat på det ännu utan vi har bara pratat i telefon! Varken jag, veterinären eller nån annan har nån aning om vad det är (eftersom inte vet sett det "live" ÄN). Det är iaf bättre efter att jag smörjt med penicilinsalvan så jag hoppas det går över nu annars får veterinären komma ut och kolla på det.

Jag tror inte att någon ska veta bättre än en veterinär men någon kanske har sett samma sak på sin häst? Det är väl aldrig fel att fråga efter fler åsikter? Men visst kanske skulle sagt att jag hade redan pratat med veterinären.. men som sagt,jag vet ju inte vad det är även fast vi pratat så det är därför jag startade tråden..

Täcket är iaf hänvisat till tvätt och källaren tillsvidare :)

Senast ändrad:

Tycker att det ser ut som ett täckes skav som har gått alldels för långt. :crazy:
Jag hoppas verkligen att din häst blir bra!!!!

När din häst blir okej igen så tycker jag att di ska investera i ett bågskydd. Din häst är kanske överkänlig imot i det täcket. Vem vet?

Jag tycker att du ska rengöra det varje dag men det gör du nog redan och så när det värsta har lagt sig kanske ta på någon mjukgörande salva.

Hoppas att det blir bättre

Jag skulle vilja rekommendera att bogskydd istället för ett bågskydd.
Bågskydd låter inte seriöst.:D

Immer

Det konstiga är att skavet kom upp bara på 1 dag!! så det har inte skavt någon längre tid. Och som jag skrev längre upp..ett bogskydd är på ingång :)

Kan det vara att hästen är överkänslig mot ev. tvättmedelsrester om täcket är tvättat med tvättmedel?

Visst kan det vara så men det vore konstigt eftersom han haft täcket i höst/vinter utan att reagera något alls. Täcket är inte nytvättat heller.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 910
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 107
Senast: verser
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka