Någon som vet något om yttre böj senan ???

Sv: Någon som vet något om yttre böj senan ???

För övrigt så kan jag säga till TS att alla senskador tar lång tid att läka ut bland annat för att en sena har så få blodkärl, det man kan göra för att hjälpa till, är att befrämja blodcirkulationen i området.
Massage liniment m.m. "ingen genomblödning,-ingen läkning. Ingen belastning,-ingen hållbarhet."
Är ord som jag brukar tänka på vid senskador.

Just när det gäller långa tåsträckaren så är det inte helt ovanligt att en avspränging av processus extensorius där tåsträckaren ju tappar kontakten med hovbenet helt går hästägaren förbi. Fast jag har svårt att tro att det är lika lätt att kompensera en flexsena som just denna extensorsena.

Nej, men det var ju just det jag skrev med, att det enda jag vet de klarar sig utan i den vägen är tåsträckaren.

Jag argumenterade inte mot dig.
Jag argumenterade med dig.

utan böjsenan så sjunker väl hela benet ner och ur position eller?? :confused:

Eller SO Hovis som kan anatomi?

Är jag bortglömd nu när jag inte har varit här så mycket sista veckorna :cry: :angel: Annars är jag väl det stora anatomifreaket här inne.

Långa tåsträckarens sena (extensor digotorum communis på framben, extensor digotorum longus på bakben, samma sena annars) har som funktion att sträcka kotleden. Eftersom belastningen av hoven i marken just sträcker kotleden så löser sig den biten så att säga ändå. Det finns en sträcksena till, extensor digotorum lateralis som går på utsidan av framknät men går ihop med långa tåsträckarens sena på framsidan av benet.

De muskler som är inblandade i sträckningen av framknät och framåtförandet av benet har flera infästningspunkter än långa tåsträckarens sena och därför fungerar nog rörelsemekaniken någorlunda ändå i de flesta fall. Skada på sträcksenan är den senskada som har bäst prognos och kortast rehabiliteringstid.

TS får ursäkta trådkapningen, egentligen var det ju en böjsena som frågan gällde.

TS får ursäkta trådkapningen, egentligen var det ju en böjsena som frågan gällde.

När det gäller långa tåsträckaren så är vi alla tydligen rörande överens. Men vad tror du händer om vi snittar av ytliga böjsenan exempelvis nånstans ovanför kotleden på ett belastat ben?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 538
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
490
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31