Någon som vet något om "fence guard"?

vindvissla

Trådstartare
Man ska tydligen gräva ner grejjer i marken istället för ett staket och sen sätter man på hunden ett speciellt halsband och när hunden går utanför "staketet" får den en elektrisk stöt. Jag har alltid varit emot detta men sen tänkte jag vi gör ju samma sak med hästarna, fast de kan se linan och det kan inte hunden.... Har ni hört talas om sånt här halsband/staket? skulle ni använda det om ni hade behövt det?

Sv: Någon som vet något om "fence guard"?

Själv skulle jag inte använda det, då det inte behövs med mina 2. Men grannen har faktiskt ett sådant system till sina 2 terriers.
Jag tror inte att det blir en stöt när de går över gränsen, utan det är så att spänningen blir större ju närmare gränsen de kommer. Så de håller sej borta från det liksom.

Grannens terriers mår i alla fall inte dåligt, de springer så glatt runt i trädgården, är ute massvis. Dock går de inte nära gränsen!!

Jag skulle inte ha hjärta att göra så om jag inte hade ett synligt staket ovanför. Hästarna ser sina trådar. I så fall måste det vara en eller två trådar til jyckarna också så att även de ser gränsen.

Har hört talas om såna där staket, själv skulle jag aldrig använda dom, tycker inte om känslan av att hundarna skulle gå runt och vara rädda för något de inte ser...
Vet också en som hade sånt till sin hund, det gick jättebra tills hunden en dag, av någon anledning som jag inte vet om, gick över staketet, sprang ut på vägen och blev påkörd... (de bodde inte precis vid vägen, en bra bit därifrån, men hunden sprang dit) Så nej jag skulle inte rekommendera det.

Det är väl bättre och billigare att lära sin hund vart tomtgränsen går och att allt bortom den är förbjudet område......Är dessutom inte speciellt svårt att lära hunden det..

När jag bodde i USA hade mer eller mindre alla hus sk. "Invisible Fence" som är precis vad du beskriver. Halsbanden ser inte så trevliga ut med 2 stora metall"pluppar" som trycks in mot halsen.
Jag skulle ta med ett par hundar på promenad , 2 hundar som var vana vid invisible fence. Det var ingen rolig upplevelse att se hur hundarna blev nästan panikslagna när jag skulle ta med de över tomtgränsen (självklart utan el-halsbandet på!). De skakade och försökte in i det längsta att undvika att följa med mig.
Jag är stark motståndare till sådana staket, har alltid varit men efter att ha sett de där 2 hundarnas rädsla över att "gå för långt" övertygade mig.
Vad är det för fel på vanliga hederliga staket? :confused:

Välkommen hem till mig och vorstehn som glömmer allt vid minsta distraktion som kan eventuellt kanske påminna om en jaktsituation.
Det är definitivt svårt att lära honom gränser...

Kan bara meddela att det är olagligt i sverige. :eek:

Jag anser att om man kan lägga ner pengar på en elslinga som man gräver ner runt hela tomten, så kan man lägga ner pengar på ett bra staket istället!

Oki tack för alla svar.
Jag hade inte tänkt köpa det, men ser det ganska ofta här (på irland) och tänkte bara kolla vad folk tyckte... Men jag ser ännu oftare hundar som är vältränade och ligger på sin tomt hela dagen utan att springa iväg. Det blir ett vanligt staket till min loppa, dels för att hålla henne inne och dels för att hålla andra ute :smirk:

kajsa

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar