Någon som vet något bra sätt att få i hästen mat?

L

Lemieux

Är det någon här som har något bra förslag på hur jag ska bära mig åt för att få i min häst kraftfodret? Det handlar om ett fullblod som går på helbete och knappt vill äta något kraftfoder alls... :crazy:

Hur ser han ut då? Hur länge har han gått på bete? Hur ser betet ut? Har nämligen samma "problem" med min fialotta men jag är en kycklingmamma och har nu fått inse att hon föder sig väldigt bra på betet som det är nu... Hon får bara lite kraftfoder, mineraler och b-vitamin efter ridningen...

Men annars är ett tips att ge flera mindre mål!

Han är smal...
151370307lruzkb_ph.jpg

Han har gått på bete snart två veckor och det är rätt så kraftigt bete. Jag vill få i honom lite mineraler och biotin men han vill lixom inte äta. Idag försökte jag med att ge honom jätte lite fibergi (ca 2 dl)+ lite betfor, bara för att han skulle få i sej mineralerna och biotinet men han åt bara några tuggor...
Han började äta dåligt redan i maj när det började bli varmt, lämnade kvar hö och kraft.
Ska prova med lite äppel juice kanske ;)

äppel el morots mos i maten kanske gör sussen,, men det värkar bekvämare att använda sig av åppel jos,, välj en sort utan socker,, typ icas jos

En del fullblod på bete är ett problem.
Ta in dom på nätterna,mera jobb ,men lättare att föda dom.
Stally :)

(Jag antar att du har koll på tänderna så det inte är nåt som spökar i munnen). Melass är grymt bra att blanda maten med. Har aldrig träffat på en häst som inte älskar det.

Vill han inte ha så vill han inte.
Min häst vill inte äta betforen med salt och vitlök i, så hon får väl överleva utan... (Vilket jag faktiskt tror att hon gör! :smirk:)

Så om det bara är för mineralernas skull, så skulle jag strunta i att ge och låta hästen leva på gräset som han vill. Om han däremot blir mager är det ju värre, men finns det inte möjlighet att han går upp i vikt efter ett tag på betet?

Tack för råden!
laugh.gif

Jag ska prova me era ideér. Och vill han inte så får jag väl vänta ett tag till och hoppas att han lägger på sig mer av betet...

Mitt sto (halvblod) slutar också att äta när gräset kommer... :smirk:
Förr om åren har hon alltid fallit ur mycket men i år går hon på riktig vall och är fet o rund, så hon får knappt nån kraft nu.
Man kan annars prova med att mata flera ggr per dag i mindre portioner, de har ju buken full och orkar inte lika mkt när de går på bete.

Har du möjlighet att ta in honom på box?

Ofta så om de får några timmar på box med maten i krubban så äter de upp den tillslut. Men ute på själva betet lockar gräset mer.

Det största problemet är att det inte finns nåt stall... Hade det funnits så hade jag tagit in honom. Men problemet är att han började äta dåligt redan innan han åkte till betet. Så han blev sådär smal redan innan han började gå på bete... Men om han inte lägger på sig så blir jag kanske tvungen att flytta honom igen så att han kan stå inne en del av dygnet... Men det är ju inte säkert att han kommer äta särskilt mycket mer bara för att han står inne, han gjorde ju inte det tidigare...

Skillnaden nu mot då är att nu är betet inte lika 'nytt' längre.

Min valack börjar äta dåligt såfort det börjar komma upp gröna strån. Helt hopplös att få i hö/hösilage då (och går ner i vikt).

men tar man nu (de går på heldygnsbete) om jag ställer in honom några timmar med hö, så efter nån timme börjar han faktiskt äta av det. Skulle jag lägga ut det på betet skulle han inte äta det, men just i boxen där det inte finns annat liksom.

Jag hoppas det löser sig med din herre, jag vet soms agt hur det är. Nu har jag alldeles för bra bete, så alla hästar blir smällfeta. (betet födde ett digivande sto med föl utan minsta problem, ingen tillskottsfodring..). Så det är väl ett sånt bete du får försöka hitta annars.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden