Någon som varit på långritt??

M

MaLu

Har börjat fundera på att kanske göra en långritt till sommaren, det hade varit så himla skoj!! :)

Någon som har gjort en långritt förut? Hur planerade ni ritten, bestämde ni väg först och övernattningsställe sen eller tvärt om? Hur/vart övernattade ni? Hur många dagar var ni ute? Hur långt red ni varje dag? Tränades hästarna något speciellt för ritten?

Vad ska man tänka på? Hade massa frågor men kommer inte på fler just nu...

malu :bump:

Sv: Någon som varit på långritt??

Åh, det låter jättekul! Jag har tjatat på mina stallkompisar under hela året (2004) om att vi borde ordna en långritt. Men inte blev det av... :( Det var väl bara jag som var tillräckligt intresserad. Men nästa år. Då ska jag bannemej ut på en långritt om det så bara blir jag och hästen min :D Nu var ju det här iofs inte något svar på din fråga, men men...

Red Skagern runt förra året. Jag bokade övernattning i förväg. Då detta är en ridled kunde man köpa hos Turistbyrån karta och lista över ställen man kunde övernatta. Det finns fler ridleder runt om i Sverige och jag rekommenderar att du rider en om du inte vill ta med allt för mycket packning på hästen. Då slipper du tält och sovsäck t.ex.
Nu tog jag det här som en långsam distansrittsträning istället för att rida min häst på en tävling som träning, så du skall väl inte rida som jag red. Red 10 mil på två dagar och övernattade en natt. Mer lagom är väl att rid 2-3 mil om dagen. Jag red ensam och det var helt fantastiskt att göra. Det var också ett av syftena med ritten att komma nära min häst och det gjorde jag verkligen. Toppen helt enkelt. Men sedan måste det ju givetvis vara kul att rida ihop med kompisar också, fast man skall inte vara rädd för att ge sig iväg själv om man inte får ihop ett gäng. Mobiltelefoner finns ju alltid om något händer.
Hästen bör tränas som vanligt före ritten, den dressyr, hopp- och skogsridning osv du vanligen ägnar dig åt, men du bör även ge dig ut på långritter på en 3-4 timmar ungefär varannan vecka en tid före då du rider en 2-3 mil. Gärna även lite längre travpass när du är ute och rider i skogen.
Hoppas att du får kul och jag rekommenderar att du läser en del innan du ger dig iväg. T.ex. är Elisabeths Hjortvids bok Naturen som ridhus är mycket bra läsning.
Hälsning Maja

Å, vad roligt! Tack :bow: Kan man få tag i information någon annan stans än på turistbyrån om olika ridleder?

:bump: Nu blev jag verkligen sugen på att rida långritt! :)

/malu

Vi ska rida långritt i sommar, än sålänge 14 st från buke. Vi håller på att planera rutten och övernattningar nu. Ritten ska gå från österlen till Ljungbyhed/Åstorp

Vad roligt! Hade ju vart skoj att följa med men jag känner ju ingen här... Och min pålla hade nog inte uppskattat att umgås med massa nya hästar. Hon kan bli lite elak... :s

/malu

Jo, det hade ju varit jätteskoj. Men jag bor ju inte direkt i närheten så det hade blivit ett ganska stort projekt att ta sig ner också.. Vi får väl anordna en ritt lite längre upp också! :)

/malu

Åh jag vill också rida på långritt! Problemet är dock att jag inte har råd! :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka