Någon som varit med om liknande??

kingkong

Trådstartare
Vet har varit hos oss idag....'
i förrgår när jag skulle ta in hästen från hagen ville han först inte komma så jag fick jag a runt henne llite och hon sprang och sprang runt mig i en volt och det såg jättebra ut hon rörde sig så fin så-fick tillslut tag på henne, tar in och fixar iordning henne och ska rida ut. Efter ca tre femhundra meter blir hon ordentligt tvärhalt på ett framben, vill inte sätta hoven i marken. vi står still en stund, men sen går vi hem och jo hon haltar ordentligt stegvis ibland går hon som vanligt. hemma undersöker jag henne från topp till tå- hittar nget ingen värme svullnad eller ömhet någonstand och ingen temp.
Veterinären som var ute idag konsaterade samma sak. fast efter böjprov båda fram så var hon halt 2 grader på bägge och bara i paddocken inte på hårda gårdsplanen....??+
boxvila en vecka och skrittpromenader blev ordinationen. hon har ju inte gjort annat än vilat och skrittats senaste året så jag är skeptisk till om detta skulle hjälpa henne nu. det blir väl klinink tillslut ändå och säkert ett fruktansvärt besked om att hästen inte kan användas mer- minn vanliga tur.
känner någon igen symtomen????

Sv: Någon som varit med om liknande??

Jag skulle åka till klinik och ta lite plåtar, jag tar aldrig ut veterinär för hälta utan åker alltid till klinik, veterinärer kan ju inte se så mycket mer än vi utan röntgen. En kompis till mig fick ta bort sin häst för att hon lyssnade på en veterinär som kom ut, han sa att vad det än var så var det på tillbakagång, men den blev aldrig riktigt bra och tillslut så åkte dom till klinik och röntgade. Det visade sig att det var en hovbensfraktur, men då var det försent, det hade gått två månader och det hade bildats en falsk led, dom försökte ändå och stabilisera hoven och åkte till klinik var 6e vecka i ett år men det hjälpte inte och efter ett år så dömdes den ut. Jag vill inte skrämmas men det är bättre att vara "safe than sorry" så att säga.

jag tog ut vet för att jag misstänkte hovböld. hon kan ju gå skulle inte tro att det är brutet eftersom det inte finns någon svullnad och hon inte reagerar på klämmningar octryckningar...

Ja det låter ju som en typisk hovböld...

I grannstallet hade en häst som vart akut halt och de tog ut vet, vet sa att vad det än var så var det inte hovböld.. han ömmade vist överallt där vet kände med sin tång. Vet misstänkte misstänkte hovbensfraktur..

De bokade tid och åkte till M*kliniken, där tog de 1 röntgenbild, från sidan :smirk: ... hur tänkte de att de skulle se en eventuell fraktur på hovbenet rakt från sidan?? De såg inget och visste inte var hältan kom ifrån, hästen skickades hem, skulle gå i hage men inte ridas, vart han värre skulle hon höra av sig. Ägaren är rätt ny som hästägare och stod väl inte på sig och krävde svar som en annan kanske skulle ha gjort..:angel:
Är det inte sjukt?? Om det varit en fraktur då??:eek:

Nu bokade ägaren genast en ny tid på A*G i stället och där konstaterades en hovböld... :smirk: så var den saken ur världen.

Det här slutade ju visserligen onödigt dyrt men lyckligt, hoppas det löser sig även för dig och din häst... som sagt det låter ju som att det skulle kunna vara en hovböld! Men vad sa veterinären? Den kan ju sitta så till att hon inte kommer åt den med "klämtången"? Med lite tur så är det bara en böld.. då hoppas jag den är liten och ploppar ut så är allt löst ;)

Senast ändrad:

Min kompis häst som fick hovbensfraktur blev inte heller svullen och reagerade inte på tryck utan dom såg det bara på röntgenbilderna och den värsta hältan gick över ganska fort. Vi kan ju hoppas på en hovböld men då borde hältan bli värre ända tills den spricker och det brukar ju bara ta några dagar..men har den inte blivit bättre då så skulle jag i alla fall röntga!

Klinik skulle även jag rösta på iom att hästen är halt på båda fram vid böjprov!

Min dam kom galopperandes i hagen helt ren. Saktade av odramatiskt tills kritt, tar tre steg och är sen BLOCKHALT på ena bak. Ingen svullnad/värme etc. Hältan blir bättre påväg in i stallet, men kommer och går sen lite allmänt förvirrande. Från ohalt till tregradigt halt initialt lite hipp som happ. Vet ute och initialhältan är då bättre, men reagerar på böjprov bägge bak.

4 dagar senare på klinik konstateras ledinflammationer i princip runt om =/ Behandlades och blev bra dock. Antagligen var den akuta, kraftiga hältan pga att hon trampade snett eller något och den redan innan smärtande leden blev tväröm.

Jo jo jag har tänkt att ta henne till kliniken- absolut jag tycker bara att de e så konstigt...
Hon har värme i vän fram hov och hö bak hov. Haltar bara på MJUKARE underlag. går jag med henne på asfalten e d et okej men om vi går ut på en åker eller gräs haltar hon enormt.

Sen tycker jag inte om det här med böjprov... man kan ju böja fram hälta på den friskaste häst..men men när det inte finns några andra metoder så... det är synd att det inte finns små fina bärbara rönken apparater som vetrinärerna kan ha med sigså man kan se direkt- allt hade varit mycket enklare då- och vi lever i ett högteknologiskt land.....
usch- ja e lite deppig- skulle köpt en gunghäst istället

Hon har värme i vän fram hov och hö bak hov. Haltar bara på MJUKARE underlag. går jag med henne på asfalten e d et okej men om vi går ut på en åker eller gräs haltar hon enormt
.

Olika underlag belastar olika delar av benet och belastar det på olika sätt. Ta t ex en senskadehäst så är den oftast haltare på tyngre/djupare underlag än hårt, för att senan belastas då.

S
en tycker jag inte om det här med böjprov... man kan ju böja fram hälta på den friskaste häst..

Och där håller jag inte med.. Mina har alltid klarat böjprov när de varit fräscha. Från ynglingar till gamla pensionärer.. Så jag anser inte att ett korrekt utfört böjprov kan böja fram något som inte finns där redan.. (Sen får man såklart ställa reaktionen i förhållande till vad det är för häst.. en äldre häst med stela leder eller en häst me dpålagringar exvis som är ohalt initialt och på lina, som ryttaren inte upplevt några problem med osv men som har små reaktioner på böjprov, ja där får man ju acceptera att hästens leder inte är i fullgott skick och inte klarar att gå UA genom böjprov t ex. Dock ska man inte automatiskt tycka att 'gammal, det är därför'. Jag har haft 20+ hästar som gått ren på böjprov..)

det är synd att det inte finns små fina bärbara rönken apparater som vetrinärerna kan ha med sigså man kan se direkt- allt hade varit mycket enklare då- och vi lever i ett högteknologiskt land.....

Det finns.. Portabel röntgen alltså. DV i mitt förra område t ex har det. Du får dock sämre bilder jmf med stationära bilder, men kan vara otroligt värdefullt vid frakturmisstanke. Grejen är dock att bara för att det är UA på rtg betyder inte det att det inte är något fel på hästen. Och att då gå vidare med hältutredningar och bedövningar görs bäst på klinik. På kliniken finns allt som behövs - röntgen, ultraljud, steril miljö för bedövningar och ev behandlingar i led, hakar, grepp, bra underlag att springa och longera på osv.

Min ponny var nästan med om samma sak.
Fast jag skulle hämta henne i hagen och så tyckte jag att hon stod lite konstigt, men när jag skulle leda in henne vägrade hon gå, så min kompis fick putta på där bak och jag fick dra..
Jobbigt när hon hade så ont.
Vi, eller ja, nästan alla misstänkte hovböld först.
Men vi var ju inte helt säkra så istället för att ta dit hovslagaren åkte vi till veterinären med henne.
Lite svårt att lasta en häst som går på 3 ben bara.
Hon satte verkligen inte ner sitt 4:e ben utan isåfall satte hon vara ner det yttersta av tån lite.
När vi kom fram till veterinären rönkade vi henne och det var en hovbensfraktur.. Sån j*vla otur alltså. (Jag höll på att rida igång henne efter inflammation i båda bakknäna och hon var inte läkt helt än.)
Så hon blev gipsad och nu ska hon stå i BOX i 6 månader.
Så himla synd om henne.. Hon har jätteont.
Men veterinären sa att hon skulle bli helt frisk efter vilandet så man är ju tvungen.
Om det hade gått upp ända till leden och blivit en hovledsfraktur hade vi ju antagligen fått avliva henne..

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024