Sv: Någon som var på Kottas clinicen?
Jag tyckte det var bra, faktiskt långt över mina förväntningar! Jag trodde att det skulle bli ytterligare en massa rapande om hur man ska skola ett bakben i taget, yada yada.... Men han var faktiskt riktigt genomtänkt. Och det var skönt också att höra att hans sätt är väldigt likt min tränares, även om han inte är en hundradels så bra pedagog som hon.
Bland de braiga sakerna som han sa, tolkat av mig (av det jag förstod, det var en hel del jag inte alls kunde tillgodogöra mig eftersom jag inte är där än på långt när), var hur stor del av hanteringen som har betydelse i ridningen. Att det inte funkar att rida en häst bra när den ömsesidiga respekten (kärleken från hästen) inte finns där; när man "ser ut som en gris" när man tagit in hästen från hagen, t ex... Att redan här befästs mycket av det som sen kommer att hända på ryggen.
Att hästar måste få vara ute och röra på sig om dagarna (detta är inte ovanligt på vår nivå kanske, men kolla hur det ser ut högre upp, där är det inte ovanligt att hästar går i en 20 kvm stor "hage" ensamma hela dagarna
) för att bibehålla sin spänst och fräschhet.
Han berättade om fördelarna med longering och om den tyska inspänningstygeln och hur man använder den, arbetet vid hand och tömkörning.
Vi fick också se honom rida en jättevacker häst på video där han kommenterade allt han gjorde.
Lite allmänna tips om hur man förbättrar galoppen genom t ex cavaletti-arbete, och om innerskänkelns betydelse (fast detta fattade jag inte mycket av, nån annan som vill förklara?)
Ungefär det som fastnade