Någon som var på Kottas clinicen?

Sv: Någon som var på Kottas clinicen?

Jag var också där....

Synd att det inte var lite högre klass på ett par av ekipagen, för det hade gett mer då. Men det gav verkligen mersmak tyckte jag :d

Var inte miniminivån MSV? Borde den varit högre?

Det verkar inte så tyvärr. Det var knappt man trodde det var sant - har man verkligen fått lyssna på Kottas IRL?!?!

Jo, miniminivån var MSV men det verkar som om vissa kanske saknar lite självkritik, speciellt som han mest undervisar proffsryttare i världsklass....
Själv hade jag inte vågat mig dit med en häst som jag inte var SÄKER på att den var i tävlingsmässig MSV nivå. Lilla prinsen och jag har en lååång väg kvar tills dess, men när vi kommer dit lovar jag att vi ska ställa upp och skämma ut oss :D
Men vilken höjdare det var att lyssna på honom!!!!!

Jag tyckte det var bra, faktiskt långt över mina förväntningar! Jag trodde att det skulle bli ytterligare en massa rapande om hur man ska skola ett bakben i taget, yada yada.... Men han var faktiskt riktigt genomtänkt. Och det var skönt också att höra att hans sätt är väldigt likt min tränares, även om han inte är en hundradels så bra pedagog som hon. :love:
Bland de braiga sakerna som han sa, tolkat av mig (av det jag förstod, det var en hel del jag inte alls kunde tillgodogöra mig eftersom jag inte är där än på långt när), var hur stor del av hanteringen som har betydelse i ridningen. Att det inte funkar att rida en häst bra när den ömsesidiga respekten (kärleken från hästen) inte finns där; när man "ser ut som en gris" när man tagit in hästen från hagen, t ex... Att redan här befästs mycket av det som sen kommer att hända på ryggen.
Att hästar måste få vara ute och röra på sig om dagarna (detta är inte ovanligt på vår nivå kanske, men kolla hur det ser ut högre upp, där är det inte ovanligt att hästar går i en 20 kvm stor "hage" ensamma hela dagarna :() för att bibehålla sin spänst och fräschhet.
Han berättade om fördelarna med longering och om den tyska inspänningstygeln och hur man använder den, arbetet vid hand och tömkörning.
Vi fick också se honom rida en jättevacker häst på video där han kommenterade allt han gjorde.
Lite allmänna tips om hur man förbättrar galoppen genom t ex cavaletti-arbete, och om innerskänkelns betydelse (fast detta fattade jag inte mycket av, nån annan som vill förklara?)
Ungefär det som fastnade ;)

Jag hörde att nån som ridit lektion för honom gjort det på en islänning :-) Islänningar är söta men knappast på MSV nivå.....
Och att Bent sadeln inet var en höjdare (iochförsig ingen nyhet men iallafall)
Vad menar du med "se ut som en gris"?

Det var ingen islänning med på de tre ekipage som red lektion, det var tre halvblod. Men han är ju van vid superba ekipage, och det fick han nog inte tyvärr. Men det är helt klart den roligaste upplevelse jag varit med om i hästlivet!

Tydligen hade han haft lektion för isisarna på morgonen. Troligen arrangörernas....

Nja, sadeln i sig dömde han nog inte ut, men därimot tyckte han att det var "fruktansvärt" att vederbörandes tränare inte sagt att sadeln sitter som skit rent ut sagt på den hästen. (inte ordagrant översatt) Han skakade på huvudet hela tiden.
(Ryttaren hade haft sadeln i två år)
Han nämde andra intressanta detaljer om ex ställningen vid byten och tygelkontakten mm
Samt att hon inte nog kunde poängtera vikten av att sitta korrekt (sitsträning på lina ex) samt att variera tempot. Att kunna rida sin häst i alla gångarter i olika tempon, inte bara snigeltrav var i princip en förutsättning. (riktat som lite kritik mot barockryttare i allmänhet)
Han tyckte också att Kyra var en mkt bra tränare som han kunde rekomendera.

Detta är min egen tolkning av vad han sa dock, invänd gärna ni som tolkade det annorlunda! Engelskan är inte vad den borde vara :)

Det var ingen islänning med på lektionerna, antar att det var SS islänningar han menade. Till skillnad från ekipagen på kursen så kunde dessa tydligen arbeta i en korrekt form, "through the back", som han uttrycker det.

Det var inte fel på sadeln generellt, den var bara alldeles för lång för den kortryggade häst den låg på. Han gick rätt hårt åt ryttaren för att h*n haft en så pass illapassande sadel under flera år...

Det som var mest beklämmande tyckte jag var att en häst som tävlats upp till Prix St George, av en ryttare som tävlingsridit i 30 år och arbetar som tränare, inte gick i en bra form...
Hela lektionen gick åt till att få hästen att slappna av och börja arbeta "through the back".

Ryttaren sa att hennes tränare bara hade arbetat med samlingen och inte tagit upp det här problemet...
Sen kan man ju tycka att nån som tävlat på så pass hög nivå ska kunna avgöra om hästen arbetar korrekt.

Man undrar ju vilka tränare man ska lita på.

Senast ändrad:

en av ryttarna menade att hon av bl BB fåll lära sig att förbättra galoppen med ytterskänkeln vilket AK Ansåg vara helt fel.

Ytterskänkeln är den som anger vilken galopp hästen ska gå i och om man använder den för att förbättra galoppen flyttar sig hästen undan för den. Innerskänkeln används för att påverka innner bak.

Sen menade han att en välskolad häst utför inte galoppombytet när trycket från den nya ytterskänkeln kommer utan när trycket från den gamla ytterskänkeln upphör, den har alltså redan bytt när skänklarna är på plats.
Stödet i tygeln ska finnas på den nya yttersidan innan bytetför att det ska finnas plats för hästen att komma fram med nya innersidans bog.

Jaja, detta kanske jag kan ha nytta av om 15 år eller nåt...

Kunskap som jag däremot kan använda nu är att om man har en häst som inte tar förhållningar så kan man rida den rakt mot en vägg (alla gångarter) och stannar den inte på förhållningen så får den ont i huvudet. Inte så sofistikerat kanske men det vara hans förslag :D

Detta var också vad jag hörde. Att det inte var något fel på sadeln, duger utmärkt som showsadel, men inte att rida dressyr i. Och att han var lite "irriterad" över att tränaren rekommenderat sadeln, det märktes nog.

Han tog även upp den klassiska dressyren, då den sista ryttaren red för Bent och därmed håller på med "barock". Han sa att han givetvis inte kan säga ngt emot den klassiska dressyren, med sin historia, men att man HELA TIDEN MÅSTE FRÅGA SIG: Var det bättre förr? De bett som fanns förr, är INTE vänliga, sporrarna man använde sig av var INTE trevliga, de inridnings- och hanteringsmetoder man använde sig av hade man blivit anmäld för djurmisshandel för idag. Vidare påtalade han rent allmänt att det finns gott om charlataner som tjänar pengar på den klassiska dressyren. Och som motpol nämde han bl a Kyra.

Vidare berättade han om yttertygelns funktion i slutor att det är YTTERTYGEL som gör att hästen tvärar mer, då den påverkar baken. Och nog märktes det att han var förvånad över den låga ridkunskapen rent allmänt. (Just detta med tygelns inverkan i tvärningar har vi diskuterat här, då minns jag flera barockare som inte alls höll med i mitt sätt att flytta bakdel, utan raljerade över att "det kan man ju göra på en häst som är obalanserad och har problem med bogar", och nu står Kottas och säger precis samma sak. Vidare, när han inte fick det svaret han förväntade sig om yttertygel, vände han sig mot publiken och sa "Are ANY of you riders?!".)

Det var nog mest så att ingen vågade öppna munnen...

Tror inte jag var den enda som tänkte yttertygel.
Varför sa inte du något?

Kladdig av hästsaliv, stöv, lera och annat som hästen kan tänkas släpa dig i eller gnida på dig ;)

Av exakt samma anledning som du... :o

Antagligen så, i Tyskland kanske folk inte är nedtryckta av Jantelagen och han förväntade sig kanske ett mer aktivt deltagande från publiken.
Jag som är rätt kaxig annars hade nog inte sagt något, även om jag hade hört detta (vilket jag tyvärr inte gjorde).
Hästfolk är så dömmande. Inom denna sport så är du förlorad om du gör ETT fel, säger EN fel sak.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En clinic med känsla. Det utlovas inför Malin Baryard Johnssons clinic vid Jönköping Horse Show i november.
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Englandsbaserade finskan och VM-medaljören Kyra Kyrklund kommer till Sverige för att hålla en clinic i Sverige i december.
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Angelica Augustsson Zanotelli kommer att hålla i en clinic i Flyinge med fokus på den unga hopphästens utveckling. Nu...
Svar
0
· Visningar
101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama