Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Sv: Någon som var på Kottas-clinicen i helgen?

Jag trodde du skulle dit T_B?

Monika

Om jag plötsligt vinner på Lotto så kan du åka med mig från Linköping. *fantiserar*
Skämt åsido. Jag hade gärna åkt. Bor ju så nära och allt. men man ska ju betala hyran också. Funderade ett tag på att åka hem till nätterna, alternativt vandrarhem i närheten för att få ner kostnaden. Jag får se. Ska ju på Borba först. Jag kanske blir fullärd då!

Mvh Monika

:)

Japp, jag var på kursen och tittade!

Intressant, men det var bara fyra ekipage som red och ingen av dem var på MSV nivå som det står att han vill ha. Men han tog det som det var och körde varje ekipage på sin nivå.

Jämfört med AR så tittar han inte så mycket på att hästarna skulle vara lösgjorda innan man gick vidare med svårare övningar och på alla fyra ekipagen så stack underhalsen ut. Kan nästan våga mitt huvud på att hade damerna i fråga tagit av sig sina handskar så hade de haft fina blåsor på ringfingrarna. Lite mycket tryck i hästens mun för min del.

Annars så var det som sagt intressant och han är mycket korrekt och disiplin är det som gäller under ridpasset. Utanför banan var han en mycket sympatisk och mjuk människa som hade mycket humor.

Han förklarar inte så mycket under ridpasset utan förutsätter att ryttaren KAN rida och vet exakt vad den gjort för fel och vad mman ska göra för att korrigera. Kanske inte den mest pedagogiska lärare för de som inte kommit upp till MSV, om man nu kan så mycket bara för att man rider MSV..... :angel:

Han pratade om att det finns olika vägar till Rom och att man ska välja en väg till Rom och sen följa den både för sin egen del och hästens. Han pratade om att han tyckte inte att det spelade någon roll vad man red, bra och dålig ridning finns oavsett diciplin. Mycket diplomatiskt och proffesionellt sagt tycker jag.

Är det något mer ni vill höra om så säg bara till så försöker jag återge det jag sett och hört.

För min del så känns det helt fint att bara vara åskådare och titta på olika kända tränares metoder och behöver inte prova dem allesamman. Jag har valt min väg till Rom, AR enligt BB:s metoder känns helt rätt. :banana:

Tack Mata-Hari för referat!

Bara några tankar:

När du skriver att jämfört med AR så... tror du inte att han förutsatte att hästarna skulle vara lösgjorda innan lektionen började? Känns ju tokigt att betala så mycket för att rida grundläggande lösgörande?

Men förstår att det blir ett dilemma för en instruktör när eleven inte är förberedd...har fått mer förståelse för detta sen jag själv börjat att hjälpa några ryttare. Då kan man vara himla glad att det inte alltid finns åskådare som dömer en skicklighet som instruktör efter vad eleverna presterar vid vissa tillfällen!

Men disciplin är ju ok - bara inte läraren kör kadavervarianten eller är sadist. Disciplin ger ju mig som elev mer valuta för pengarna.

- Det förvånar mig alltid, men det finns de som gärna betalar för att få berätta en hel lektion för läraren om hur duktiga de är....och sen dessutom säger att det var den bästa lektionen de fått...lagom är bäst! Mycket ridning, men också teori och dialog brukar bli bra./T_B

OCH sen måste jag ju bara lägga till, min "käpphäst" - Akademisk ridkonst är inte något som Bent Branderup kan ta patent på. Lika lite som någon annan skulle kunna ta patent på "matematik" eller "entropi".

mvh/T_B :)

DEL 1.
”Jämfört med AR så tittar han inte så mycket på att hästarna skulle vara lösgjorda innan man gick vidare med svårare övningar och på alla fyra ekipagen så stack underhalsen ut.”

Vad menar du med lösgjord? Om man menar det tyska losgelassen, så betyder det ju egentligen avslappning. Det var väl dit han strävade med de spända ekipagen!?

Om man tar och skiter i alla inriktningar utan försöker se ridning utifrån ett ergonomiskt (arbetsvetenskapligt) perspektiv, så bör man veta att: Hästens rörelsemönster styrs av ett antal reflexer. Därför- måste ryttaren sätta igång rätt reflexer…

Dels så finns det en ”Upprördhetsreflex” När hästen höjer huvudet genom att spänna musklerna på halsens ovansida så kommer också automatiskt ryggmusklerna att spännas = hästen sänker ryggen och bär oss inte. (Den sågs i början på kursen)
Det finns också en ”slappna av reflex” om man kan få hästen att slappna av i överlinjen och istället aktivera underlinjen - halsen och magen - så kan hästen börja bära oss på ett ergonomiskt sätt - i balans - med de ”hållningsmuskler” som Bent brukar referera till.

När man vill få hästen att aktivera sin underlinje och bära oss i balans kan man aktivera en ”rättande reflex” Den fungerar på en avslappnad häst så, att om du lyckas få hästen att böja in sin mule (ge efter i nacken) så startar du en kedjereaktion som fortplantar sig genom hela hästens ryggrad. (den välvs en aning uppåt) Du kan däremot inte fixa allt framifrån - eftersom ”alla muskler på ovansidan” sitter ihop – så om du böjer huvudet för mkt bakom lodplan, så ”dras” alla hästens muskler på ovansidan framåt. (Ex Rollkur Och Jean Claude Racinet -Den Bauchersamling som Bent beskriver i sin bok)
Eftersom en del av dessa muskler fäster i skelettbenen så drar du också fram hela hästen på bogarna. (det vore jättebra om samling vore att bocka men så är det ju inte)

Istället måste du även välva ryggraden uppåt bakifrån. Genom att vinkla om bäckenet (med raka bukmuskeln) så skapar du samma kedjereaktion igen framåt. (Du drar även musklerna bakåt och förbereder för Levad)
Att vinkla om bäckenet görs i flera steg. Dels med sätet dvs. ryttaren länger och slappnar av i ”sin” länd så att den kan swinga. Vilket ryttarna uppmanades att göra. Dels med de övningar som också gjordes. Böjda spår, övergångar, skolorna.

När hästen börjar vinkla om sitt bäcken och bär sig bakifrån och är Igenom – Through – Durchlassig, så kommer även manken att lyftas upp mellan frambenen så att hästen går i en annan hållning. När överlinjen är spänd däremot så trycks hela bålen ned mellan frambenen. Var det - det du menade?
Inom den klassiska Dressyren så accepteras att mulen hamnar bakom lodplan i positionen lång och låg, om den - när hästen tas upp = även vinklar om sitt bäcken – hamnar rätt. Inom den Klassiska ridningen försöker man lyfta framdelen bakifrån på detta sätt. En av hästarna på kursen var mycket riktigt blockerad av ryttarens hand (men även sitsen) Men det fick hon också påpekande om. Kottas påpekade ju att hästen inte visste om den skulle gå eller stanna.

forts...

DEL 2
Den AR ridning som jag sett genom era egna uppvisningar och Bents filmer brukar vara bra på att locka fram en helt annan sorts reflex. Även om hästens hals och ryggrad kan te sig rätt rölig så är den egentliga rörligheten i sidled mkt begränsad.
När man börjar böja för mycket i sidled så måste ryggraden tippa/rotera utåt. Då träder ”en skyddsreflex” in (som skyddar diskarna och kotkropparna). Denna reflex blockerar helt mag- och ryggmusklernas arbete.
Hästen hindras därmed att både samla sig och att bära korrekt. Detta med att arbeta genom ryggen blir då fullkomligt omöjligt. Detta ses tydligt på takten - hästen blir överilad i sin gång - istället för vilande på steget. Många tycker det ser flashigt ut, men hästen är spänd och ur balans därför rör den benen så ryckigt - ”energiskt”.

Hästens kommer också i ett tillstånd där den måste börja ta emot sig (ytterligare en skyddsrefelx). Både beroende på att den hindras att balansera sig rätt bakifrån, men också för att när hästens ryggrad tippas så kan den inte längre belasta sina framben och bakben liksidigt. Det syns i skolorna - öronen är sällan på samma höjd, och bäckenet är tippat åt ena eller andra hållet. Ibland lutar hela ekipaget.

Hästen bär inte ryttaren med sina ryggmuskler och stabiliserande magmuskler (raka bukmuskeln) Buklinjen är så gott som alltid slapp och oengagerad. Titta på framsidan på ”Akademisk ridkonst”
En av rörelsemekanikens grundlagar är att ”Ryggmusklerna inte kan klara av att lyfta mer än vad magmusklerna orkar stabilisera”. Ryggraden är ju ledad och för att ryggen inte skall hänga igenom måste magmusklerna stabilisera ryggen.
Det här är de flesta överens om - att för att få ryggen stark så måste den välvas uppåt vilket den raka bukmuskeln gör. Men dessa muskler kopplas ju ur om man börjar med att böja i sidled! Att man heller inte inom AR lyckas samla hästarna korrekt syns också på att bakbenen sätts i med raka knän istället för sviktande leder.

Jag tänker inte hindra någon att rida Akademiskt – Men kalla det inte hälsosamt. Särskilt inte när man rekommenderar sina elever at rida med stång när de inte ens har en självständig balans till häst.

Skepp ohoj, här kommer kunskapen och argumenten.

Heja! Du kommer snart att få mothugg...tror jag.

Själv suger jag i mig som en igel. Jag älskar att argumentera med behöver lite mer fakta för att stärka mina argument. Nu får jag det från flera håll.

Tackar, Monika

Vill även tillägga att för slak kontakt på stångbett (vilket man rel ofta ser barockryttare sträva efter) slår på "hålla i sig-reflexer" i halsen hos hästen. Se gärna gamla idealiserade målningar och kika vilka underbara underhalsar många hästar har. För att utföra hög samling och verkligen komma genom hela ryggen bakifrån, krävs en kontakt fram, annars stupar hästen. Om kontakten inte finns (eller är ryckig, som tyvärr visas på en rad uppvisningar), tar hästen till halsmuskler för att hålla i sig.

Susan skrev:
DEL 2
Hästen bär inte ryttaren med sina ryggmuskler och stabiliserande magmuskler (raka bukmuskeln) Buklinjen är så gott som alltid slapp och oengagerad. Titta på framsidan på ”Akademisk ridkonst”
En av rörelsemekanikens grundlagar är att ”Ryggmusklerna inte kan klara av att lyfta mer än vad magmusklerna orkar stabilisera”. Ryggraden är ju ledad och för att ryggen inte skall hänga igenom måste magmusklerna stabilisera ryggen.

Vill bara påpeka att den bilden kan vara lite missvisande då knaubstruperstot är ganska långt gången i sin dräktighet.
/T

Fast jag tycker sällan man ser korta underlinjer just på Bents ekipage eller när han själv sitter i sadeln? Jag vet att det är känsligt att kommentera, men så är det. Och apropå ekipage som lutar inom AR, det KAN väl inte vara en slump att alla bilder tas i helt fel ögonblick? (exempel)

Susan skrev:
(den välvs en aning uppåt) Du kan däremot inte fixa allt framifrån - eftersom ”alla muskler på ovansidan” sitter ihop – så om du böjer huvudet för mkt bakom lodplan, så ”dras” alla hästens muskler på ovansidan framåt. (Ex Rollkur Och Jean Claude Racinet -Den Bauchersamling som Bent beskriver i sin bok)

forts...

Hmm... Nu kanske jag är lite överkänslig eftersom jag precis läst en del av J-C Racinet, MEN jag tror bestämt att det är just avslappningen han är ute efter genom "flexion of the jaw" för man ska ju inte nöja sej förrän hästen har slappnat av HELT. Och genom den får man inte samlingen, bara ett hjälpmedel på vägen till att jobba fram samling. Genom samlande rörelser, övergångar, halvhalter m.m.

När jag rider "vanligt" akademiskt enligt BB får jag inte samma avslappning i halslinjen som när jag rider enligt Racinet (om man är konsekvent) å andra sidan har de lite olika prioriteringar, så självklart får jag bitvis även bra avslappning med "vanlig" AR men just halsen fokuserar man ju inte på samma sätt, och efter AR-ridningen byggde hästen tom underhals. För att han försökte komma undan svåra rörelser (enligt hästen) genom att spänna halsen. Det kan han inte göra med Racinets metoder, för då ber man inte ens om en rörelse om hästen inte är helt avslappnad. Har även att göra med att hästen är mer mottaglig för hjälperna när den är avslappnad i nacken och rygglinjen.

Inget ont om AR eftersom det är den ridstil jag vanligtvis håller på med, utan tvärtom tycker jag det har gett mycket bra effekt på min häst. Men själv vill jag gärna kombinera de två stilarna eftersom hjälpgivningen är väldigt lika men man är mer noggrann med effekt av och konsekventa hjälper (lätthet) inom Racinets ridstil. Kombinerat är det den ultimata ridstilen för mej och min häst :)

Carmenzita skrev:
Vill även tillägga att för slak kontakt på stångbett (vilket man rel ofta ser barockryttare sträva efter) slår på "hålla i sig-reflexer" i halsen hos hästen. Se gärna gamla idealiserade målningar och kika vilka underbara underhalsar många hästar har. För att utföra hög samling och verkligen komma genom hela ryggen bakifrån, krävs en kontakt fram, annars stupar hästen. Om kontakten inte finns (eller är ryckig, som tyvärr visas på en rad uppvisningar), tar hästen till halsmuskler för att hålla i sig.

De så kallade dubbelspänningarna. Hästen spänner både huvudet för att hålla det uppåt och för att den inte är avslappnad "bakåt" mot handen (icke att förknippas med att gå bakom lod för då har den oftast ändå dubbelspänningar). Genom flexionen (som man även gör med stångbett, de duktiga barockryttare jag sett använder sej av den) får man avslappning i nacken så hästen bara behöver hålla huvudet uppåt, inga dubbelspänningar alltså.

Tillägg: Om man håller för mycket stöd i handen t ex i en böjning spänner hästen lätt yttersidan av halsen. Då är det mycket svårt att få hästen böja sej ordentligt dvs böja hela kroppen och inte bara halsen. Och får man inte böjningen i ryggen är det inte så bra volter :crazy: eller skolor för den delen.. Även ex. Racinet som vill ha kontakt med hästens mun hela tiden släpper efter yttertygeln i böjning för att undvika spänningar i yttersidan.

Efter att ha läst igenom tråden känner jag bara att det blir så himla komplicerat. Forma hästen med eftergift, se till att ha följsam kontakt. Rid med aktivivitet - motorn, bakkärran igång och rid övergångar - mellan och inom gångarterna, mellan raka och böjda spår, mellan skolor och raka spår .......
Hästen blir stark smidig och lyhörd. Den blir lättare och lättare i framdelen. Och så småningom kommer det att fungera med allt du begär eftersom hästen är i balans och lätt nog och stark nog att utföra det du vill - med glädje!/T_B :)

Yttersidan måste ju få länga sig...

Det är såååå vanligt med att inte kunna hålla stadig kontakt. Svenskar generellt får lära sig att inte följa hästens huvud- och halsrörelser och blir "fixerade" i sin handhållning, endera med lös kontakt eller så ett konstant dragande med armbågarna bakåt.

Om folk satt bättre så de kände hästens alla rörelser och fick lära sig att gå med med handen för att låta hästen slippa denna s.k. "dubbelspänning" när den måste anpassa sig efter den fixerade handen, skulle vi behöva se mycket mindre underhalsar. Dubbelspänning är ett bra ord, jag har sett det hela tiden, på alla slags ekipage, och det är ju hopplöst för hästen...

Tessan

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan höll Isabell Werth en uppmärksam clinic tillsammans med bland annat Andreas Helgstrand. Något som mötts av kritik...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama