Någon som tagit amatörlicens nyss?

jassica

Trådstartare
Jag ska ta amtörlicens, men för att få göra det lär man gå en b-tränarkurs först, och sedan är man berättigad att söka licens, det jag inte riktigt förstrå är ska jag först gå B-tränarkursen och sen en amatörlicenskurs? Eler får jag amatörlicensen bara jag söker den efter b-tränarkursen?

"Om man inte haft B-tränarlicens tidigare eller om det var mer än fem år sedan du hade din licens så måste du gå en B-tränarkurs. Allt för din egen skull, ändringar sker i reglementen och vi går också igenom viktiga saker som djurskydd, men även info om ATG/STC, basorganisationer, propositioner, genomgång av karenstider mm. Kursen ger mycket utrymme åt dina frågor och vi brukar också lägga in ett studiebesök hos någon av våra tränare.

Vi kör vid behov en kurs på våren och en på hösten. Kursen är alltså till största delen teoretisk och avslutas med ett skriftligt prov. Därefter är du berättigad att söka din licens."

Detta går att läsa på min hemmabanas hemsida, och det verkar ju inte som man får köra häst på banan under kursen för att visa att man kan, men det trodde jag man gjorde?

Sv: Någon som tagit amatörlicens nyss?

Så långt är jag med, men det står ju efter kursen är jag berättigad att söka min licens, kostar det extra?

Ja, licenskostnaden tillkommer. Kurskostanden är en annan sak. I licenskostnaden ingår bl.a försäkring.

Okej, vad kostar själva licenset då, för sen har jag för mig att någon sa att det ksotar cirka 1800 per år.

Ja, det är väl nåt sånt... Beror lite på vilken bana du tillhör och hur gammal du är också tror jag... Många banor bakar in även banavgiften i licensavgiften. Tror vi betalar runt 2+ moms.

då är det per år?

Jag ska ringa människan man skulle kontakta för mer inoformation imorgon, så då får jag väl mer korrekta svar.

Någon som vet fall man får köra häst på bana för att bli godkänd? Annars är det ju lite knepigt tycker jag.

Alltså köra på banan får man göra utan någon form av licens, däremot måste hästen stå i träning på någons träningslista för att få vistas på banan, annars gäller inte försäkringarna om något skulle hända...

okej, för det är det jag undrar, jag trodde man var tvungen att ha licens för att få vistas på banan.

Jag tränar en 3åring, och hans ägare har licens och hästen står i träning på någons lista, så alltså får jag köra hans häst på banan utan någon somhelst licens?

Senast ändrad:

Är det verkligen så att man får köra på banan utan någon licens?

Hästens ägare tror att jag borde få göra det, då han har för sig att han läste någonstans att hans försäkring täcker hans medhjälpare.

Proffstränaren jag jobbat åt trodde också att jag får köra utan licens.

Är det verkligen så att man får köra på banan utan någon licens?

Ja så är det, men under tränar ansvaret att man skall känna till reglerna. Dock som Cambrie skriver måste hästen stå på träningslista.

Hur många hästskötare sitter inte utan licens på bana o värmer?

Ja jag är bara intresserad av att kunna köra honom på banan när vi åker in för att träna, inget annat, och kan jag det utan att inneha någon licens är ju det jättebra.

Vad kul:D Tack för ditt svar! Vi var in på banan idag med hästen, men då våga inte ägaren låta mig köra fall det skulle hända något,( var första gången hästen var in på banan) och eftersom vi inte visste fall jag fick köra eller inte.

Ja så är det, men under tränar ansvaret att man skall känna till reglerna. Dock som Cambrie skriver måste hästen stå på träningslista.

Hur många hästskötare sitter inte utan licens på bana o värmer?

Ja,du har helt rätt!:bow::bow:
Tyckte bara att de lätt konstigt,men så är det ju (under tränarens ansvar)

Någon som vet fall man får köra häst på banan för att bli godkänd? Annars är det ju lite knepigt tycker jag.

När du tar b-tränar licensen, för att träna och anmäla din häst ska du göra ett praktiskt prov. Dvs att du uppvisa att du kan sela en travhäst sedan ska du köra på bana för att också visa att du kan behärska att köra fort mm. Så att du på ett säkert sätt kan köra din häst på bana.

Fast det verkar vara olika från bana till bana, en god vän på en bana i mellansverige behövde bara ha ett intyg från en annan tränare att hon kunde köra häst, ingen uppkörning där inte... Vi behövde visa att vi kunde köra ett jobb med klocka, och ytterligare en vän på grannbanan behövde bara sela på hästen och jogga ett varv i bakvarv på banan. Så det verkar vara lite si och så med hur banorna väljer att göra.

Fast det verkar vara olika från bana till bana, en god vän på en bana i mellansverige behövde bara ha ett intyg från en annan tränare att hon kunde köra häst, ingen uppkörning där inte... Vi behövde visa att vi kunde köra ett jobb med klocka, och ytterligare en vän på grannbanan behövde bara sela på hästen och jogga ett varv i bakvarv på banan. Så det verkar vara lite si och så med hur banorna väljer att göra.

Ja det verkar vara väldigt varierande i landet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka