Sv: Någon som studerar parelli?
Parelli är inte alls så självklart för mig och min omgivning. Javisst grunden används ständigt (om än inte riktigt på rätt sätt) men fördjupningen lär jag mig massor av. Han är en smart kille som vet att man ska ta betalt för sina kunskaper men det gör honom ju inte till en sämre hästmänniska.
Fjordtokan är tuff!
-Vågar skriva att det nästan är okej att ta betalt för sina kunskaper...
Eller rättare sagt Pat Parelli. Att köpa andras böcker och material och gå på andra clinics verkar mer accepterat av vissa. Just Pat Parellis utbildningssystem är gigantiskt, och används av många, annars har han samma grundkunskaper som en hel del andra fantastiskt duktiga hästmänniskor. Det poängterar han ofta, och namnger och hedrar konstant sina mentorer, tex Troy Henry, Tom Dorrance, Ray Hunt, Ronnie Willis...
Jag träffade honom förra året och jämfört med Linda som är ödmjuk och mysig, så är han ju definitivt full av självkänsla och inte lika social!!! Han har dock vigt sitt liv åt att 'teach humans to teach horses', och tack vare det är det många, inklusive jag själv, som fått så otroligt mycket kunskap på så kort tid. Vad man tycker om den är ju upp till var och en. Jag har lagt ner flera tusentals kronor på Parelli, fast om jag börjar räkna det jag fått som kurstid och annan litteratur har jag kommit ruskigt billigt undan och det är värt varenda öre! Jag unnar gamle Pat att leva sitt liv ekonomiskt oberoende med dagar fulla av kvalitetstid med hästarna, och tackar i hemlighet för att jag så enkelt fick möjligheten att lära mig allt det jag har i huvudet, ryggraden och fingertopparna nuförtiden!
Idag har jag delat ut bugningar till höger och vänster i olika trådar, och innan jag lägger mig och sover så ska jag dela ut några till! Till stenrike, kaxige, men en av världens störste hästälskare, samt naturligtvis hans hustru Linda som 'tolkar' honom åt oss:
Och om Parelli är en sekt så blir jag ruskigt svår att omvända till mitt forna okunniga, frustrerade, pedantiska, nitiska, strikta och fantasilösa jag!!!
Natti. Annika