Någon som studerar parelli?

N

nilemarindy

Tänkte börja följa hans arbete och levels. Till saken är att jag absolut inte vet hur man ska börja? Kollade hans hemsida, men vet inte riktigt vad man behöver för böcker/dvds som start? Någon som har koll?

Tacksam för svar=)

Sv: Någon som studerar parelli?

Jag tror också att det är en bra början med Success-series. Det är dock Lev 1 som praktiskt sätter igång dig. Liberty & Horsebehavior :bump:är det värdefullaste i och med vad det lär ut i att 'läsa av' hästen, dvs. lära dig vilken Horsenality du för tillfället har att göra med och vilka strategier att använda. Hästpsykologi. Identifiera goda och dåliga ledaregenskaper.

Clinic är ju det bästa som nybörjare, för att få vägledning i alla situationer. Det myllrar dock inte av PNH-clinics i Sverige. Parelli Sweden på facebook kanske har någon typ av info, eller om användarna kan ha det.
//Annika

Du kan ocksa spara massor av pengar och anvanda ditt sunda fornuft samt lasa Alojs Podajskys book om traning hastarna i Vienna. Som kanske ar lite gammaldags men val vart.

Om du vill ha en bra hast som ar bombproof finns det ocksa en book som ar skriven av en fd NY mounted police officer, How to bombproof your horse heter den. Vet inte om den finns pa svenska...

Men vill du spendera pengar for saker som ar vanligt i sverige visst kop parelli.. ga pa seminar etc..

Nej jag tycker inte om Parelli, jag har gatt seminars och kurser och gjorde det for att ngn annan betalade.. Lat oss saga, vad han lar ut ar vad svenska folket har anvant i aratal.. Inget nytt alltsa.

Men lycka till

Alojs Podajsky känner jag inte till, vad gör han? Så spännande med boktips! :)

Jag har haft/har den underbara lyckan att ha en parelli tränare som bor bara någpn km från där jag bor! en RIKTIGT duktig tjej också så jag har tagit privatlektioner för henne i sommras och hoppas att kunna fortsätta med det nu när det är bättre väder. Annars så har han jätte bra böcker och filmer!
Tänk bara på att låta det ta tid och kolla inte på filmerna på en högre nivå än vad du är på för då blir det för brottom. Se the 7 games den kräver mycket tid, du vill själv kunna bemästra dom uutan och innan till och hästen måste också vilja leka med dig. Alla övningar kan man spåra tillbaka dit så det är viktigt att dom funkar.
Jag har inte fått kolla på någon än den för jag ska ta det lungt däremot har jag gjort mycket svårare övningar på henne shästar.
Parelli är helt klart det bästa jag stött på! :D

Alojs Podajsky känner jag inte till, vad gör han? Så spännande med boktips! :)

Han VAR en av cheferna for spanish ridingschool i Vienna, under manga ar, Han dog ngn gang tidigt 70tal. Men hans laror anvands aven idag av de som tranar unghastarna och aven den hogre skolan.
Ga och googla och du kan hitta mer information om honom.. Jag ar inte saker pa hur hans namn stavas, det ar konstigt och valdigt lika vad jag skrev lol..

Jag hade som ponny ryttare tillfalle att rida for honom vid ett av hans besok i Stockholm pa 60 talet. Jag larde mig mer en lektionen an jag hade gjort pa flera ar av lektioner.. Kopte boken da och har haft den som bible sedan dess.. Och anvant att trana mina araber. Nej de gar inte i hogre skolan men grundtraning.. Som example, min da 2 ariga hingst var kord framfor plogen i potatislandet, som 5 aring red jag honom (han hade da varit riden i 6 manader) vid en av de storre rodeos i Texas, barandes flagga. Och 20 000 manniskor pa laktarna..

Man behover inte Parelli for att trana sin hast, man behover sunt fornuft och det ar val vad som saknas, dock vet jag att det har hjalpt vissa manniskor.. Allt det ar, ar sunt fornuft..

Tack för ditt svar!

Jag kan inget om Parelli - har inte riktigt kopplat poängen med NH överlag, det verkar mest gå ut på att komplicera saker (skrivs i samma mening där jag erkänner min okunskap...;))

Men jag är alltid nyfiken, och denna Alojs ska jag kolla upp!

Parelli är inte alls så självklart för mig och min omgivning. Javisst grunden används ständigt (om än inte riktigt på rätt sätt) men fördjupningen lär jag mig massor av. Han är en smart kille som vet att man ska ta betalt för sina kunskaper men det gör honom ju inte till en sämre hästmänniska.

Tack för länken! Ska läsas så fort jag har en minut över och tagit mig igenom Markus Holst Ridhandbok.

Du kan ocksa spara massor av pengar och anvanda ditt sunda fornuft samt lasa Alojs Podajskys book om traning hastarna i Vienna. Som kanske ar lite gammaldags men val vart.

Om du vill ha en bra hast som ar bombproof finns det ocksa en book som ar skriven av en fd NY mounted police officer, How to bombproof your horse heter den. Vet inte om den finns pa svenska...

Men vill du spendera pengar for saker som ar vanligt i sverige visst kop parelli.. ga pa seminar etc..

Nej jag tycker inte om Parelli, jag har gatt seminars och kurser och gjorde det for att ngn annan betalade.. Lat oss saga, vad han lar ut ar vad svenska folket har anvant i aratal.. Inget nytt alltsa.

Men lycka till

Jag har ocksa fatt gratis biljetter till seminarier med Pat och Linda (tva stycken) och tagit ett par kurser for "licenced Parelli Trainers".... och tycer inte heller om Parelli;)

Tack for linken... den ska lasas nar jag far tid.

Parelli är inte alls så självklart för mig och min omgivning. Javisst grunden används ständigt (om än inte riktigt på rätt sätt) men fördjupningen lär jag mig massor av. Han är en smart kille som vet att man ska ta betalt för sina kunskaper men det gör honom ju inte till en sämre hästmänniska.

Fjordtokan är tuff!:D -Vågar skriva att det nästan är okej att ta betalt för sina kunskaper...;) Eller rättare sagt Pat Parelli. Att köpa andras böcker och material och gå på andra clinics verkar mer accepterat av vissa. Just Pat Parellis utbildningssystem är gigantiskt, och används av många, annars har han samma grundkunskaper som en hel del andra fantastiskt duktiga hästmänniskor. Det poängterar han ofta, och namnger och hedrar konstant sina mentorer, tex Troy Henry, Tom Dorrance, Ray Hunt, Ronnie Willis...
Jag träffade honom förra året och jämfört med Linda som är ödmjuk och mysig, så är han ju definitivt full av självkänsla och inte lika social!!! Han har dock vigt sitt liv åt att 'teach humans to teach horses', och tack vare det är det många, inklusive jag själv, som fått så otroligt mycket kunskap på så kort tid. Vad man tycker om den är ju upp till var och en. Jag har lagt ner flera tusentals kronor på Parelli, fast om jag börjar räkna det jag fått som kurstid och annan litteratur har jag kommit ruskigt billigt undan och det är värt varenda öre! Jag unnar gamle Pat att leva sitt liv ekonomiskt oberoende med dagar fulla av kvalitetstid med hästarna, och tackar i hemlighet för att jag så enkelt fick möjligheten att lära mig allt det jag har i huvudet, ryggraden och fingertopparna nuförtiden!
Idag har jag delat ut bugningar till höger och vänster i olika trådar, och innan jag lägger mig och sover så ska jag dela ut några till! Till stenrike, kaxige, men en av världens störste hästälskare, samt naturligtvis hans hustru Linda som 'tolkar' honom åt oss: :bow::bow::bow::bow::bow:

Och om Parelli är en sekt så blir jag ruskigt svår att omvända till mitt forna okunniga, frustrerade, pedantiska, nitiska, strikta och fantasilösa jag!!!:D

Natti. Annika

Ja men jag fattar inte det för när det handlar om tränare i andra områden (som också har egna kollektioner) så är det helt ok att betala. Jag tycker att kan man leva på sina kunskaper så är ju det superbra. Det skulle jag också vilja :) Folk bestämmer själva vad de lägger sina pengar på och jag lägger endel utav mina på Parelli.

Tack for link till boken pa svenska. Skall printa ut och sen forsoka forsta lol..

Hastflicka, jag kan inte hitta min copy pa engelska just nu (haller fortfarande pa att flytta in) och om du ar ute och springer och ser den till ett pris som ar inte alltfor hogt (Halfprice books or such), kan du snalla snalla kopa?? Inte mer an $25.oo. Lat mig veta sander jag pengar.. Kommer du fortfarande till Sverige i sommar? Paminner om leadropes....

Om Parelli: Visst ar de trevliga, sociala manniskor och kan mkt om hastar. Och det finns ett behov i USA tex for deras traningsmetoder, da hastar har blivit under manga ar blivit behandlade annorlunda an i Sverige/Europe. Sa jag forstar varfor folk tycker de ar great.. Jag personligen tycker inte om Mr Parelli, men han ar en smart businessman.. det ger jag honom.. Sen att jag tycker man skall dela med sig allt man kan, utan att ta betalt for det, det ar en helt annan historia..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: ufot
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 440
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar