Någon som stött på rekoliv

Kan du beskriva hur du burtränade honom med denna metod? Skulle uppskatta det!

Nu så!

Förutsättningar
Hunden hatar buren, vill inte gå in i den eller vara i den. Äter inte något inne i buren pga stess och tar inte emot belöning i buren. Detta oavsett om det är bilbur, gallerbur eller canvasbur.

Så här tränade vi
Första steget:
Att få hunden att närma sig buren. Om hunden kan tasstarget så kan du använda en targetplatta. Det syns ganska snart var hundens comfort zone tar slut, men det ska ändå vara i närheten av buren. När hunden är där; klicka om du använder klicker, och belöna BORT FRÅN BUREN. Kasta godis eller leksak i riktning från buren, och allt blir enklare om det blir lite fart. Det du vill är att hunden snabbt springer bort från buren - för att sedan snabbt ta sig tillbaks till buren så snart som möjligt för att få ny belöning. Du kan sitta vid buren, men din placering får inte tränga hunden.

Andra steget:
Snart fattar hunden att det här med att springa till buren = kul belöning! Det finns inget obehagligt i att springa dit, få klick och sedan springa och hämtad kastad belöning. Plus att om hunden håller tempot uppe så hinner den många upprepningar innan det blir härdsmälta. Här har hunden alltså fattat konceptet för leken. Nu kan du börja flytta targeten eller kravet närmare buren eller in i buren. Du behöver inte göra det i små steg, i och med att fokus inte ligger på att stanna i buren utan bara att med glada språng springa dit och vända i det här skedet. Just de där glada sprången = väldigt viktigt. Här får du en hund som glatt VILL springa till buren.

Tredje steget:
Dags att avancera. Buren ska fortfarande vara öppen när ni tränar, och hunden ska fortfarande INTE få belöning i buren, utan extern-/kastbelöning åt ett annat håll. Nu börjar jag tänja på tiden som hunden är inne i buren.

Fjärde steget:
Bygg vidare med störningar, miljö, tid och placering. Jag byggde upp konceptet så att kommandot "Buren!" innebär att han ska springa in i buren, vända sig mot dörren och lägga sig ner. Där kan han ligga LÄNGE och invänta ett släpp, och stannar även om buren är öppen. Han kan också skickas in i buren bakifrån, så att han måste runda hela buren för att komma in, osv. Hela tiden vi har tränat har han varit positiv och förväntansfull, sedan steg två har det inte varit någon oro eller tveksamhet.

Här på filmen har vi gått över till omvänt lockande och kastar inte belöningen längre. Filmen är från 2013, och den här träningen "uppföljande underhåll" av hur vi började och visar steg 4. Det här är alltså en hund som några månader tidigare vägrade gå in i en bur och som var helt paralyserad av stress och ångest inne i buren. Jag har tyvärr ingen nyare film.

 
Nu så!

Förutsättningar
Hunden hatar buren, vill inte gå in i den eller vara i den. Äter inte något inne i buren pga stess och tar inte emot belöning i buren. Detta oavsett om det är bilbur, gallerbur eller canvasbur.

Så här tränade vi
Första steget:
Att få hunden att närma sig buren. Om hunden kan tasstarget så kan du använda en targetplatta. Det syns ganska snart var hundens comfort zone tar slut, men det ska ändå vara i närheten av buren. När hunden är där; klicka om du använder klicker, och belöna BORT FRÅN BUREN. Kasta godis eller leksak i riktning från buren, och allt blir enklare om det blir lite fart. Det du vill är att hunden snabbt springer bort från buren - för att sedan snabbt ta sig tillbaks till buren så snart som möjligt för att få ny belöning. Du kan sitta vid buren, men din placering får inte tränga hunden.

Andra steget:
Snart fattar hunden att det här med att springa till buren = kul belöning! Det finns inget obehagligt i att springa dit, få klick och sedan springa och hämtad kastad belöning. Plus att om hunden håller tempot uppe så hinner den många upprepningar innan det blir härdsmälta. Här har hunden alltså fattat konceptet för leken. Nu kan du börja flytta targeten eller kravet närmare buren eller in i buren. Du behöver inte göra det i små steg, i och med att fokus inte ligger på att stanna i buren utan bara att med glada språng springa dit och vända i det här skedet. Just de där glada sprången = väldigt viktigt. Här får du en hund som glatt VILL springa till buren.

Tredje steget:
Dags att avancera. Buren ska fortfarande vara öppen när ni tränar, och hunden ska fortfarande INTE få belöning i buren, utan extern-/kastbelöning åt ett annat håll. Nu börjar jag tänja på tiden som hunden är inne i buren.

Fjärde steget:
Bygg vidare med störningar, miljö, tid och placering. Jag byggde upp konceptet så att kommandot "Buren!" innebär att han ska springa in i buren, vända sig mot dörren och lägga sig ner. Där kan han ligga LÄNGE och invänta ett släpp, och stannar även om buren är öppen. Han kan också skickas in i buren bakifrån, så att han måste runda hela buren för att komma in, osv. Hela tiden vi har tränat har han varit positiv och förväntansfull, sedan steg två har det inte varit någon oro eller tveksamhet.

Här på filmen har vi gått över till omvänt lockande och kastar inte belöningen längre. Filmen är från 2013, och den här träningen "uppföljande underhåll" av hur vi började och visar steg 4. Det här är alltså en hund som några månader tidigare vägrade gå in i en bur och som var helt paralyserad av stress och ångest inne i buren. Jag har tyvärr ingen nyare film.


Tack så mycket!

Skall läsa detta noggrannare senare efter jobbet. Tror jag kan lära mig mycket! Detta vore nog nått att träna med bilen också tänker jag, då jag har en valp/snart unghund som inte "med glada steg" gärna springer till bilen, även om han är lugn väl inne där. Men det vore ju fantastiskt att få till nått i stil med det du visar med canvasburen & bilen på sikt. Toppen vid träning att kunna "skicka" hunden till buren/bilen medans man förbereder nått moment tex.

Nu är min valp inte rädd eller visar nån särskild stress när han är i bilen eller canvasburen..men jag har aldrig riktigt burtränat, eller tränat att han ska ligga kvar i canvasburen. Enda jag har gjort är att canvasburen står uppställd hemma så han kan gå in där när han vill, och att jag brukar lägga in torrfoder/godis där ibland, och låta han få en måltid där ibland..
 
I hundsammanhang? Hittade en tråd som handlade om det på ett annat hundforum, begrep inte alls vad det gick ut på o där fanns inga källor angivna, men naturligtvis en rottisägare som ansåg att man inte kan uppfostra en riktig hund med köttbullar (typ).
Haha.. hade nämnda hundägare en hund på under året som hundägaren lägger på marken och biter i örat när hen tröttnar på hundens bus? :P
 
Nu så!

Förutsättningar
Hunden hatar buren, vill inte gå in i den eller vara i den. Äter inte något inne i buren pga stess och tar inte emot belöning i buren. Detta oavsett om det är bilbur, gallerbur eller canvasbur.

Så här tränade vi
Första steget:
Att få hunden att närma sig buren. Om hunden kan tasstarget så kan du använda en targetplatta. Det syns ganska snart var hundens comfort zone tar slut, men det ska ändå vara i närheten av buren. När hunden är där; klicka om du använder klicker, och belöna BORT FRÅN BUREN. Kasta godis eller leksak i riktning från buren, och allt blir enklare om det blir lite fart. Det du vill är att hunden snabbt springer bort från buren - för att sedan snabbt ta sig tillbaks till buren så snart som möjligt för att få ny belöning. Du kan sitta vid buren, men din placering får inte tränga hunden.

Andra steget:
Snart fattar hunden att det här med att springa till buren = kul belöning! Det finns inget obehagligt i att springa dit, få klick och sedan springa och hämtad kastad belöning. Plus att om hunden håller tempot uppe så hinner den många upprepningar innan det blir härdsmälta. Här har hunden alltså fattat konceptet för leken. Nu kan du börja flytta targeten eller kravet närmare buren eller in i buren. Du behöver inte göra det i små steg, i och med att fokus inte ligger på att stanna i buren utan bara att med glada språng springa dit och vända i det här skedet. Just de där glada sprången = väldigt viktigt. Här får du en hund som glatt VILL springa till buren.

Tredje steget:
Dags att avancera. Buren ska fortfarande vara öppen när ni tränar, och hunden ska fortfarande INTE få belöning i buren, utan extern-/kastbelöning åt ett annat håll. Nu börjar jag tänja på tiden som hunden är inne i buren.

Fjärde steget:
Bygg vidare med störningar, miljö, tid och placering. Jag byggde upp konceptet så att kommandot "Buren!" innebär att han ska springa in i buren, vända sig mot dörren och lägga sig ner. Där kan han ligga LÄNGE och invänta ett släpp, och stannar även om buren är öppen. Han kan också skickas in i buren bakifrån, så att han måste runda hela buren för att komma in, osv. Hela tiden vi har tränat har han varit positiv och förväntansfull, sedan steg två har det inte varit någon oro eller tveksamhet.

Här på filmen har vi gått över till omvänt lockande och kastar inte belöningen längre. Filmen är från 2013, och den här träningen "uppföljande underhåll" av hur vi började och visar steg 4. Det här är alltså en hund som några månader tidigare vägrade gå in i en bur och som var helt paralyserad av stress och ångest inne i buren. Jag har tyvärr ingen nyare film.

Menar du att detta är Premacks princip som används?
 
Såg det.

Det låter lite udda. Inte dåligt men udda. Hade jag varit i trådskaparens sits där jag hela tiden analyserat och klandrat mig själv hade jag behövt sänka kraven på mig. Annars hade jag blivit helt förstörd. Man får göra så gott man kan. Har man ambitionen att fostra hunden reko tror jag att man är "tillräckligt nära" reko om man försöker lösa situationerna så och analyserar i efterhand på en sund nivå utan att klandra sig själv.
 
Menar du att detta är Premacks princip som används?

Ja? Jag belönar hunden med något som den vill göra (springa, få godis/lek, komma bort från buren), efter att den har gjort något som den helst inte vill göra (vara nära/i buren) och resultatet blir att den snart väljer att springa in i buren frivilligt. Menar du att det inte är Premacks princip?

(Jag har använt samma tänk när jag har tränat kontaktfält.)
 
Jag undrar om jag inte använt mig av detta med Premarcks princip utan att tänka på vad det är exakt? Är det inte lite det man gör när man tex...som jag gjort ibland..:

Hunden ser en fotboll ute på gräsmattan som ungar lämnat där. Vill rusa fram och ta den/leka med den (som alltid.... :S). Jag står tyst och väntar och så fort han tar kontakt och rör sig mot mig, då belönar man direkt med att han får springa fram till bollen? Dvs, han vill bara till bollen i det läget och absolut inte till en tyst, tråkig människa..men det är det som krävs för att få komma till bollen!
 
Jag undrar om jag inte använt mig av detta med Premarcks princip utan att tänka på vad det är exakt? Är det inte lite det man gör när man tex...som jag gjort ibland..:

Hunden ser en fotboll ute på gräsmattan som ungar lämnat där. Vill rusa fram och ta den/leka med den (som alltid.... :S). Jag står tyst och väntar och så fort han tar kontakt och rör sig mot mig, då belönar man direkt med att han får springa fram till bollen? Dvs, han vill bara till bollen i det läget och absolut inte till en tyst, tråkig människa..men det är det som krävs för att få komma till bollen!

Ja, enkelt förklarat.
Den bästa förklaringen jag har hört är "Om du äter upp maten får du glass till efterrätt" :rofl:
 
Ja, enkelt förklarat.
Den bästa förklaringen jag har hört är "Om du äter upp maten får du glass till efterrätt" :rofl:

Hur jobbar du upp "farten" i det hela? Eller kommer det med tiden&repetitioner? Kan annars se det framför mig hur min valp sniglar sig till buren (eller vad det nu var) varje gång före sin belöning... :P
 
Ja? Jag belönar hunden med något som den vill göra (springa, få godis/lek, komma bort från buren), efter att den har gjort något som den helst inte vill göra (vara nära/i buren) och resultatet blir att den snart väljer att springa in i buren frivilligt. Menar du att det inte är Premacks princip?

(Jag har använt samma tänk när jag har tränat kontaktfält.)
Jag menar att det är vanlig inlärning av att förändra en känsla inför ett obehag. Det är inte samma sak som Premacks princip som innebär att ett vanligt beteende förstärker ett mindre vanligt. Exempel på detta är hunden som har svårt att fokusera på föraren utan vill lukta. När hunden tar kontakt ger man hunden möjlighet att få lukta i gräset. Hundens mindre sannolika beteende (att ta kontakt) förstärks av hundens mer sannolika beteende (att lukta i gräset) vilket kommer att leda till att hunden blir mer benägen att ta kontakt.
 
Hur jobbar du upp "farten" i det hela? Eller kommer det med tiden&repetitioner? Kan annars se det framför mig hur min valp sniglar sig till buren (eller vad det nu var) varje gång före sin belöning... :P

Om du har en trögis hade jag belönat upp "tryck och fart" separat. Plus att rätt belöning i regel ökar både motivationen och farten. Jag jobbar mycket med övningsdesign och har typ alltid målet att hunden ska klara uppgiften inom loppet av ett par sekunder. Om det ska fungera behöver både du och hunden ska vara förberedda för uppgiften.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 242
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp