Någon som stött på rekoliv

Premacks princip- att använda sig av ett mer sannolikt beteende för att förstärka ett mindre sannolikt beteende. Till exempel låta hunden lukta på kissfläck när den tar kontakt med dig (förutsatt att den tycker att det är belönande att lukta på kissfläck).

REKO hundliv på Facebook är helt fnoskiga (många av dem åtminstone). De tål inte frågor eller ifrågasättanden. Droppen kom när de ansåg att det var djurplågeri och synd om hunden om den gick skydd.... :confused:
Mycket tyckanden och åsikter. En del kunskap om inlärning. Väldigt lite hundkunskap. Tyvärr.

Läste om det nu. Är väl samma sak som när man använder sig av att belöna med omgivningen?

Så med andra ord så kanske man går in ett steg när hunden går ut och arbetar sig längre och längre ut? Fine om folk vill göra så. Enligt mig lite onödigt då regnet fortfarande kommer vara lika obehagligt och hunden kommer längta lika mycket till insidan. Jag hade iaf inte pallat stå och vänta ut min hund varje gång det regnade som de i tråden för att man absolut inte får tvinga hunden till något. Det är i mina ögon att dra det lite för långt.

Och de tränade ju inte enligt den principen heller så det känns ju lite konstigt att ta upp en träningsmetod som inte ens användes..

Jag vet absolut inget om den tråden du pratar om (vilket jag också skrev), jag tog upp Premack för att det är träning som kan ta tid att starta ibland och alltså skulle jag kunna tänka mig att någon blivit stående i hallen ett bra tag (om det vore det de höll på med). En kommentar om att det inte är bortkastad tid att lära hunden rätt saker, även om det är trögstartat, helt enkelt.

(Och nej, premackar man så kommer inte hunden att fortsätta hata regnet, inte heller kommer det att fortsätta ta tid.)

Jag vet absolut inget om den tråden du pratar om (vilket jag också skrev), jag tog upp Premack för att det är träning som kan ta tid att starta ibland och alltså skulle jag kunna tänka mig att någon blivit stående i hallen ett bra tag (om det vore det de höll på med). En kommentar om att det inte är bortkastad tid att lära hunden rätt saker, även om det är trögstartat, helt enkelt.

(Och nej, premackar man så kommer inte hunden att fortsätta hata regnet, inte heller kommer det att fortsätta ta tid.)

Fast vad går premack ut på? Vad jag kunde läsa mig till är det helt enkelt att man använder sig av de belöningar som finns "naturligt". Som att lukta gräs, få komma in, springa ett varv eller vad det nu är hunden vill just då.

Men bara för att hunden vet att belöningen kommer betyder det väl inte att den kommer tycka bättre om regnet tänker jag. Om man nu inte gör själva vistelsen i regnet roligare och trevligare. Eller hur menar du?

Fast vad går premack ut på? Vad jag kunde läsa mig till är det helt enkelt att man använder sig av de belöningar som finns "naturligt". Som att lukta gräs, få komma in, springa ett varv eller vad det nu är hunden vill just då.

Men bara för att hunden vet att belöningen kommer betyder det väl inte att den kommer tycka bättre om regnet tänker jag. Om man nu inte gör själva vistelsen i regnet roligare och trevligare. Eller hur menar du?

Det går ut på att flytta värdet, dvs att det man premackar in kommer att anta värdet av det man premackar mot.

Det går ut på att flytta värdet, dvs att det man premackar in kommer att anta värdet av det man premackar mot.

Du använder ordet på ett sätt jag verkligen inte är van vid och förstår verkligen inte alls hur du menar. Du får nog ge ett exempel på både hur det tränas och vad resultatet förväntas bli i den situationen.

Du använder ordet på ett sätt jag verkligen inte är van vid och förstår verkligen inte alls hur du menar. Du får nog ge ett exempel på både hur det tränas och vad resultatet förväntas bli i den situationen.

OK, jag har aldrig använt mig av det för "hatar regn", men jag kan göra ett försök.
Hunden vill inte gå ut i regnet, den vill gå hem till lägenheten. När hunden frivilligt rör sig mot regnet springer man hem. Gör kopplingen tydlig, upprepa, hunden kommer att uppfatta att sättet att få det han helst vill (gå hem) är genom att göra det han inte vill (gå ut i regnet). Eftersom gå ut i regnet är vägen till lycka kommer han att flytta värdet på "gå hem" till "gå ut". Och alltså bli glad för att få gå ut i regnet (medan att gå hem sjunker i värde).

Edit: Obs, krav, tjat, visa, locka, osv sabbar allt. Noll A från föraren.

OK, jag har aldrig använt mig av det för "hatar regn", men jag kan göra ett försök.
Hunden vill inte gå ut i regnet, den vill gå hem till lägenheten. När hunden frivilligt rör sig mot regnet springer man hem. Gör kopplingen tydlig, upprepa, hunden kommer att uppfatta att sättet att få det han helst vill (gå hem) är genom att göra det han inte vill (gå ut i regnet). Eftersom gå ut i regnet är vägen till lycka kommer han att flytta värdet på "gå hem" till "gå ut". Och alltså bli glad för att få gå ut i regnet (medan att gå hem sjunker i värde).

Som jag skrev då. Skillnaden är väl då att jag inte tror att hunden kommer tycka om regnet pga det om den tycker själva regnet gör ont (är kallt). Den blir säkert lättare att få ut eftersom att den vet att den får komma in när den går ut. Men jag har svårt att tro att den kommer tycka om att bli kall pga det.

Som jag skrev då. Skillnaden är väl då att jag inte tror att hunden kommer tycka om regnet pga det om den tycker själva regnet gör ont (är kallt). Den blir säkert lättare att få ut eftersom att den vet att den får komma in när den går ut. Men jag har svårt att tro att den kommer tycka om att bli kall pga det.

Du behöver inte tro mig (eller Premack då), jag bara förklarade vad det är. Det finns dock experiment (från den gamla goda tiden :crazy:) där råttor lär sig nya beteenden för belöningen elchock.

Nu ska jag käka om jag ska hinna sova något innan det är dags att åka på klubben igen.

Så har jag burtränat med Billy, faktiskt det enda sättet som funkade. Vi hade provat en hel del före...

Du behöver inte tro mig (eller Premack då), jag bara förklarade vad det är. Det finns dock experiment (från den gamla goda tiden :crazy:) där råttor lär sig nya beteenden för belöningen elchock.

Nu ska jag käka om jag ska hinna sova något innan det är dags att åka på klubben igen.

Jag använder det för att träna in stopp och andra "jobbiga" saker i vallningen. Funkar ypperligt!

Jag använder det för att träna in stopp och andra "jobbiga" saker i vallningen. Funkar ypperligt!

Fast det är väl inte samma sak alls?

Jag kanske tänker helt fel men förstår inte vad det obehagliga eller smärtsamma är med att lära sig stanna :p Tråkigt möjligtvis om hunden vill fortsätta med något roligt.

Har också använt mig av det i träning. Men inte för att hunden ska tycka något smärtsamt är roligt. Snarare typ. Gör du detta så får du lukta där borta. Funkade skitbra som belöning på en kompis drever :D

Intressant! Var finns det att läsa om? Jag förstår nämligen inte alls hur det praktiskt kan göras att hunden helt plötsligt gillar smärtan eller obehaget i sig liksom. Känns konstigt! Och om det var en belöning för dom, varför är det elakt? Ja jag vet, hundra frågor :D

Fast det är väl inte samma sak alls?

Jag kanske tänker helt fel men förstår inte vad det obehagliga eller smärtsamma är med att lära sig stanna :p Tråkigt möjligtvis om hunden vill fortsätta med något roligt.

Har också använt mig av det i träning. Men inte för att hunden ska tycka något smärtsamt är roligt. Snarare typ. Gör du detta så får du lukta där borta. Funkade skitbra som belöning på en kompis drever :D
Om du sätter det i situationen med en vallhund insläppt i en fårhage, där stoppet blir det ultimata straffet eftersom det tar bort kontrollen över fåren, så kanske det blir mer logiskt att det upplevs som aversivt ;)

Fast skillnaden är väl att buren i sig inte fortsätter ge obehag. Alltså, buren är bara en bur. Frågan är om han tyckt om buren om något obehagligt eller smärtsamt hänt varje gång också?

Under en väldigt lång tid tyckte han att buren var obehaglig varje gång.

Under en väldigt lång tid tyckte han att buren var obehaglig varje gång.

Ja absolut. Men det är ju skillnad på om det faktiskt sker något obehagligt eller om hunden upplever det obehagligt. Om du förstår hur jag menar?

I det ena fallet kan de ju lugna sig och förstå att det visst inte var obehagligt. I det andra så blir obehaget bekräftat varje gång.

Om du sätter det i situationen med en vallhund insläppt i en fårhage, där stoppet blir det ultimata straffet eftersom det tar bort kontrollen över fåren, så kanske det blir mer logiskt att det upplevs som aversivt ;)

Fast det där går ju inte att jämföra? Så gör man ju med ungefär alla högdriftade hundar. Skyddet tex. Man bygger ju upp det långsamt och så hunden vet att behärskar den sig så får den belöningen. Det blir ju en kul lek av det hela. Eller används det som straffmetod för att minska oönskade beteenden hos vallhundar?

Intressant! Var finns det att läsa om? Jag förstår nämligen inte alls hur det praktiskt kan göras att hunden helt plötsligt gillar smärtan eller obehaget i sig liksom. Känns konstigt! Och om det var en belöning för dom, varför är det elakt? Ja jag vet, hundra frågor :D

Hm, njä, inte på rak arm. Det var nog ett par år sedan jag läste dem, och den sortens läsning är inte något jag går tillbaka till (pallar inte) även fast det är intressant. Jag kan kolla när jag har tid om jag har några anteckningar om det. Annars tror jag att jag snubblade över dem när jag gick in lite djupare på klassisk betingning, så du kan kolla om Rescorla kanske har dem i någon källhänvisning?

"Elakt" dels för att det som @Blueberry skriver inte händer på direkten (särskilt inte när det handlar om starka obehag), och dels för att den graden av kontroll/hjärntvätt helt enkelt inte är OK för mig. Där kör man verkligen rakt över hela poängen med hur lärande fungerar, lägger i backen och gasar bara för att man kan. Visst, viktig forskning, men jag kan inte se det som etiskt neutralt precis.

Fast det där går ju inte att jämföra? Så gör man ju med ungefär alla högdriftade hundar. Skyddet tex. Man bygger ju upp det långsamt och så hunden vet att behärskar den sig så får den belöningen. Det blir ju en kul lek av det hela. Eller används det som straffmetod för att minska oönskade beteenden hos vallhundar?
Japp, stoppet används som en typ av negativt straff.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 242
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp