Någon som stött på rekoliv

vallhund

Trådstartare
I hundsammanhang? Hittade en tråd som handlade om det på ett annat hundforum, begrep inte alls vad det gick ut på o där fanns inga källor angivna, men naturligtvis en rottisägare som ansåg att man inte kan uppfostra en riktig hund med köttbullar (typ).

Reko i hundträning innebär väl träning med positiva metoder? Dvs ingen "träningsfilosofi" (vet inte riktigt hur jag ska kalla det :p) för den som sysslar med träningsmetoder inspirerade av Cesar Millan. Är med i en grupp som heter "Reko hundliv" på facebook och där står det bland annat i gruppbeskrivningen: "Det här är en grupp för oss som tror på och arbetar med våra hundar med mjuka metoder baserade på modern forskning om beteende och inlärning hos hund.

Vi är alltså en grupp för dem som redan tagit ställning mot aversiva träningsmetoder/-verktyg som exempelvis stryphalsband eller hundtränare som Cesar Millan. Det är därför viktigt att du som ny medlem läser igenom våra regler."

Reko i hundträning innebär väl träning med positiva metoder? Dvs ingen "träningsfilosofi" (vet inte riktigt hur jag ska kalla det :p) för den som sysslar med träningsmetoder inspirerade av Cesar Millan. Är med i en grupp som heter "Reko hundliv" på facebook och där står det bland annat i gruppbeskrivningen: "Det här är en grupp för oss som tror på och arbetar med våra hundar med mjuka metoder baserade på modern forskning om beteende och inlärning hos hund.

Vi är alltså en grupp för dem som redan tagit ställning mot aversiva träningsmetoder/-verktyg som exempelvis stryphalsband eller hundtränare som Cesar Millan. Det är därför viktigt att du som ny medlem läser igenom våra regler."
Den slags träning har existerat o utövats i decennier innan CM blev megastar eller FB ens var påtänkt. Inget nytt under solen m.a.o. Kejsaren har bara fått nya kläder av en liten klick på FB, drygt 270 medlemmar.

Den slags träning har existerat o utövats i decennier innan CM blev megastar eller FB ens var påtänkt. Inget nytt under solen m.a.o. Kejsaren har bara fått nya kläder av en liten klick på FB, drygt 270 medlemmar.

Ja, ungefär så, redan sedan innan befintliga träningsmetoder som fått ett nytt namn.

Folk i den där gruppen har ju dock typ slagit runt åt andra hållet. Enligt vissa verkar aldrig få utsätta hunden för något den inte riktigt vill utan den ska själv bestämma hur det ska vara. Det är tydligen rimligare att anpassa sitt liv helt efter hunden (flytta och byta jobb) istället för att omplacera/avliva om den är så stressad t.ex.
Jag tror inte de flesta rekopersoner är så egentligen, men på fb har det liksom spårat ur.

REKO är en förkortning för Respekt, Empati, Kunskap och Omtanke. Man kan säga en del om den rörelsen, men ofta blir den kritiserad utifrån genom att peka på tomtarna som identifierar sig som reko men tenderar att lyckas missa K:et... Typ "de där är ju inte riktigt kloka, de säger att man aldrig får neka en hund någonting och koppel är grymt och onaturligt, haha!". Vilket är ungefär lika rättvisande som att säga att klickertränare inte har några regler för sina hundar, eller att traditionella tränare hatar sina hundar och slår dem för nöjes skull.

Folk i den där gruppen har ju dock typ slagit runt åt andra hållet. Enligt vissa verkar aldrig få utsätta hunden för något den inte riktigt vill utan den ska själv bestämma hur det ska vara. Det är tydligen rimligare att anpassa sitt liv helt efter hunden (flytta och byta jobb) istället för att omplacera/avliva om den är så stressad t.ex.
Jag tror inte de flesta rekopersoner är så egentligen, men på fb har det liksom spårat ur.
Haha, åh, det påminner mig om att några i den gruppen i princip tycker att jag inte borde ha hund för att jag är för hård mot dem, använder för fel utrustning osv. (vilket jag aldrig hört på andra ställen, snarare så att folk brukar tycka att jag är för mesig annars.)

Haha, åh, det påminner mig om att några i den gruppen i princip tycker att jag inte borde ha hund för att jag är för hård mot dem, använder för fel utrustning osv. (vilket jag aldrig hört på andra ställen, snarare så att folk brukar tycka att jag är för mesig annars.)

Kommer ihåg när någon i den gruppen väntade ut sin hund i lägenhetshuset för att rasta den när den inte ville ut i regnet (hade täcke). Tror de stod i över 30 min ibland. Snacka om att överdriva..

Kommer ihåg när någon i den gruppen väntade ut sin hund i lägenhetshuset för att rasta den när den inte ville ut i regnet (hade täcke). Tror de stod i över 30 min ibland. Snacka om att överdriva..

Nu har jag noll koll på exakt den händelsen, men jag skulle utan att tveka lägga en halvtimme eller mer på att Premacka något grundligt. Även rekommendera andra att göra det. Det är värt det.

Självklart finns det många som överdriver eller missar saker inom alla filosofier. Jag tycker nämnda facebookgrupp är ett bra ställe att diskutera med likasinnade, få tips om övningar, artiklar osv. Men som alltid så sållar jag ju lite och tar inte till mig allt med hull och hår. Det går ganska snabbt att se vilka som faktiskt har kunskap och brukar komma med bra idéer och tankar, precis som på andra forum/sociala medier;)

Premacks princip, psykologisk princip om att utnyttja störningar för att förstärka det beteendet du vill ha, kort sammanfattat.

Fast med den principen så måste man väl göra just regnet roligt..? Dvs ut och lek, eller lära hunden att det blir en kort tur när det regnar.

Hur tränar man det i hallen för att hunden kan stå och tjura i 30-45 min?

Fast med den principen så måste man väl göra just regnet roligt..? Dvs ut och lek, eller lära hunden att det blir en kort tur när det regnar.

Hur tränar man det i hallen för att hunden kan stå och tjura i 30-45 min?
Jag vet ingenting om den nämnda situationen vad som tränades/inte tränades eller hur det gjordes så det är svårt att svara på.

Läste om det nu. Är väl samma sak som när man använder sig av att belöna med omgivningen?

Så med andra ord så kanske man går in ett steg när hunden går ut och arbetar sig längre och längre ut? Fine om folk vill göra så. Enligt mig lite onödigt då regnet fortfarande kommer vara lika obehagligt och hunden kommer längta lika mycket till insidan. Jag hade iaf inte pallat stå och vänta ut min hund varje gång det regnade som de i tråden för att man absolut inte får tvinga hunden till något. Det är i mina ögon att dra det lite för långt.

Och de tränade ju inte enligt den principen heller så det känns ju lite konstigt att ta upp en träningsmetod som inte ens användes..

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 242
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp