Någon som sprutat igång en brunst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ciurur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 800
C

ciurur

Hejsan

Var iväg till Seminstationen imorse bara för att få bekräftat att jag var en eller två dagar för sen :-(

Jag som äntligen bestämt mig för att betäcka nu och så kom brunsten, men ultraljudet visade att ägget redan släppt :(

Så de rekommenderade att ge henne en spruta på fredag (Efter 1v alltså) och sen komma in på måndagen efter för insemination.

Är det någon som har erfarenheter av detta?

Det är ett sto på 4 år och första betäckningen. Ganska oregelbunden cykel under våren-gles! Har inte märkt av någon direkt brunst sedan februari nämligen och trodde det var kört för i år tills nu.

Tacksam för alla tips och råd!

F-03, Fux ca 166cm, e. As de Thurin ue. Marwin
Ganska lätt i typen dock kort hals och så syns det ju att det är ett sto:angel:
Har bestämt mig för Jaguar Mail i förta hand och funderar på alternativ eftersom han är hett eftertraktad i år...

Sv: Någon som sprutat igång en brunst??

jag åkte iväg till stationen med mitt sto några dagar innan beräknad brunst...hon bara vägrade brunsta när hon väl stod hos hingsten. efter en vecka sprutade vi igång henne. hon sprutades på söndagen och på tisdag kväll brunstade hon rejält! hon betäcktes sedan onsdag morgon och fredag morgon. hon konstaterades dräktig på 16 dygnet förra helgen! kan vara bra att ge stoet lite hjälp på traven ibland.... lycka till!!

Tack för svar!
Hoppas på samma tur då!

Det dom sprutar stoet med är prostalgin (lite osäker på stavnignen) PG kallas det oftast.
PG finns i hästkroppen och är det hormon som sätter igång stoets brunst även naturligt så att säga, så det är inget syntetiskt eller så och så vitt jag vet har det inte hänt några komplikationer med ston som blivit sprutade heller.

Dräktighets förutsättningarna är dom samma alltså

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka