någon som sitter inne på lite måttenheter?

Seabaz

Trådstartare
Hur mycket väger 1 liter lucernpellets (torr) ?
Hur mycket väger 1 dl mineralpellets (typ kraffts?)

Jag glömde ta med min hushållsvåg till stallet idag och väga själv och vill inte åka ut igen enbart för det, det är så krokig väg till stallet, hehe.

Tänkte om någon har koll här ändå? :)

Sv: någon som sitter inne på lite måttenheter?

Vet inte exakt hur mkt luzern väger, men 1 l krafft väger ca 1 kg. 1 dl mineraler är 80 gram

Nej, ca 15 dl av kraffts pelletterade foder väger 1 kg. De lusernpellts jag har testat väger lika mycket ungefär.

kraffts egna foderskopor är då på två liter. så två liter krafft väger 1kg. lusern som är pelleterat borde väga ungefär samma..

Du måste väga lucernet och se vad just ditt lucern väger. Det kan skilja en hel del. Så ta med vågen imorgon och väg just ditt.

1 dl krafft pelleterad mineral = ca 80 gram dock, där behöver du inte kontrollväga. Krafft är tom så vänliga att de anger det på hinkarna/säckarna =)

kraffts egna foderskopor är då på två liter. så två liter krafft väger 1kg. lusern som är pelleterat borde väga ungefär samma..
Svarar flera!

Kraffts foderskopor rymmer inte 2 liter! Någonstans runt 1,6 liter har jag för mig!

Kraffts färdigfoder (Groov, Sport bl a) ca 0,6 kg per liter
Kraffts koncentrat (PLUSS) nästan 0,7 kg per liter

Pellets (beroende på vad de innehåller) som har mindre diameter får oftast högre volymvikt eftersom pelletsen packar ihop sig bättre om den är mindre!
Dvs om du fyller en Krafftskopa med Krafft Groov så får du i ett kg, men tar du tex Krafft Föl blir det troligen nästan 1,1 kg eftersom den är mindre i pelletsstorleken!

Jag har en digitalvåg i mitt skåp. Låna den om du behöver framöver. :)

Jag har väldigt svårt att tro att 0,5 liter lucern väger 0,51 kg, möjligtvis inklusive ett mått av metall! Annars skulle lucernen väga mer än en halv liter vatten!

Jag har väldigt svårt att tro att 0,5 liter lucern väger 0,51 kg, möjligtvis inklusive ett mått av metall! Annars skulle lucernen väga mer än en halv liter vatten!

I och för sig då så tog jag bara för givet att mitt mått är 0,5 liter... det ska jag kolla upp! Det är möjligt att det är en liter förstås :o :D

Jag ger inte så mycket krubbfoder, men jag har mätt 1 dl av Kvarnbys lucernpellets och det väger ca 60 g - exklusive måttets vikt :laugh:

Ta mig tusan men mitt mått är 0,5 liter.

Fyller jag måttet med lucern så väger det 0,51kg exkl måttets vikt såklart

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 933
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.