Någon som känner igen...

L

Lolydodia

..."distorsion/carpit" eller "fissur os carpit"?
Medryttarhästen som ägaren har haft sedan i påskas var hos veterinären idag. Vi upptäckte hälta i måndags när hon sprang i hagen. :( Först trodde vi att det var en hovböld eller en söm som hamnat fel eftersom hon strax innan hade blivit skodd. Men det var ingen hovböld.

Idag röntgades hon, de höll på med henne från klockan 11 till 15. Hon hade en spricka i knät. :cry: Det var en väldigt ovanlig spricka, veterinären hade knappt sett något liknande. Så han ska skicka bilderna till en expert i Stockholm.
Vi vet inte om detta är ett sk "dolt fel" eller om det är nytt. Det kunde vara nytt det konstiga är att inget syns och det har inte hänt något speciellt. det enda vi kan tänka oss är att hon har fått en spark. Usch det känns jättehemskt. Hon ska vila tre veckor i box till och börja med. Jag tycker så himla synd om henne. :cry: :cry: Stå inne när solen skiner ute, hon måste även få lugnande för att hon inte ska "snurra" sig fördärvad i boxen.

Känner någon till något liknande, med en spricka i knät? Kan de bli helt friska igen? Kan det komma tillbaka om det väl läker?

Sv: Någon som känner igen...

det var iofs inte i knät, men i kotleden..

en ridskolehäst på min klubb hade blivit sparkad, fick en fissur i kotan, 22 år gammal, och ett halvår senare var han så frisk och fräsch att han gick på lektion igen!
nu är han finare än nånsin!

så, hopp finns det nog, men lång konvalecens kanske ni får räkna med..

Sv: Någon som känner igen...

Det var väldigt skönt att höra.Lite frågor om du vet: Hur länge han behövde ha boxvila? Hur sattes han igång igen? Finns det chans att det återkommer?

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama