Sv: någon som jobbat med galopp?
Jag har bara varmblod.
Tror inte att det har med rasen att göra utab vad de är vana med.
Våra hästar vill enbart komma in för vi fodrar havre inne. Annars går de på lösdrift när det är varmare än noll gradigt ute.
Så fort de ätit havren så vill de ut igen.
Jag har en ridtravare som är helt min egen som jag köpte i somras och då var han van med att komma in på kvällen och stod och hängde vid staketet. Men nu när han är helst van med att bara få havre inne så kommer han in med de andra. Äter och ska ut igen.
De kan stå inne på natten men då måste man släcka fort i stallet annars börjar de bli rastlösa och skrapar i golvet.
Vi har även en ordning på hur de går ut dvs. vem som går först/sist och gör man i fel ordning så går de inte ut helt enkelt. Märkligt kanske men sant. De är så vana vid att ha det så och det är mycket behändigt för mig/oss som måste på/av med täcken osv. då börjar vi i fel ordning dvs tar täcket först på den häst som ska gå ut sist. Och hon rör sig inte utanför boxdörren
så skönt.
Hur kul hästarna har det i hagen beror ju också på om der går i samma lilla hage jämt år ut och år in. Våra växlar hagar rätt ofta bara för att omväxlings skull och de fullkomligt älskar det! De har ca 10ha mark?? fördelade på skogshagar, öppna fält, blandad terräng och de tycker det är hur kul som helst och väntar otåligt när de märker att de ska få växla hage
Som sagt, jag tror det beror på vad djuren är vana med då hästar är rutindjur.
Men om man tittar på hästens naturliga rörelsermönster och beteende så är det inte naturligt för dem att stå boxade i stort sett dygner runt.
De blir som avtrubbade och robotiserade tycker jag.
Träffade faktiskt på en bantrött travare idag som stått i stort stall med mycket häst och mycket boxvistelse. Den hästen uppvisade helt klara
"symtom" på robotisering. Stum, avtrubbad och osäker när hon kom ut i en stor hage. Hemskt tycker jag...