någon som jobbat med galopp?

Sv: någon som jobbat med galopp?

ok Camilla :) (bättre så?)
Jag ska kika lite på de sidor du tipsat.

Jag menade att du/ni kanske kunde berätta hur ni har det i era stallar och hur ni jobbar. Om det händer något kul istallet eller med hästarna?
kramkram:bump::banana:

Camilla var rätt men man brukar skriva OK med stora bokstäver också!:angel:

Men nu försöker du i alla fall och det är huvudsaken,:bow: nu är bara att jobba på så blir det OK till slut. ;)

Jag tror inte det är så många här som jobbar i stall, själv har jag bara en gammal pensionär som går här hemma och skrotar. För något år sedan var det fler aktiva här - då hade även jag starthäst - men nu verkar de flesta har försvunnit. En del har egna bloggar och andra hänger ut på fejan.

Hör gärna av dig när du har läst lite bloggar. En till som har en kul blogg - även om hon inte skriver så ofta - är Amie, hennes blogg heter Amies betraktelser eller nå't sånt. Skulle tro att det finns en länk till hennes blogg på Ung Galopp för hon skriver där också ibland.

P&K
Svenskfröken..

OK, svenskfröken hehe :)
jag gillar inte facebook alls faktiskt.
Bloggar har jag inte besökt några än då jag inte heller tycker det är intressant utan gensvar. Därför tycker jag att forum är mer intressanta:D

Jag själv är 21 år men är nog den mest ointresserade äldre ingdom jag vet :)
Alla andra har facebook, bloggar m.m
följer modetrender.
Det har aldrig intresserat mig spec. men för det kan jag klä mig bra.
Svartvitt vet jag är klassiskt, simpelt och snyggt med rätt accesories :)

Det nya hästmodet är också rätt snyggt.
Kavaj, helskodda jeansliknade ridbyxor och svarta snygga stövlar till och en fin fläta i håret alt hästsvans.
Elegant och snyggt!

Titta! Du kan ju skriva så man förstår vad du menar om du bara anstränger dig lite!:bow::bow:

Förutom att jag inte förstår "ointresserade äldre ingdom"? Ointresserad av vad?:confused:

Jag tror att det är mer diskussioner om träningsupplägg i travforument. Vi galoppisar träffas oftare i verkliga livet eftersom vi inte är så spridda över landet. Tror inte att det har varit någon sådan tråd här så länge jag har varit med. Det har varit folk från travforumet här och frågat men vi tjafsar mest.:D

Så du får nöja dig med att läsa bloggarna, tittade runt lite och förutom Jossan och Inez tyckte jag Annika Källses var bra. Jossan är i Frankrike, Inez i USA och Amie i England men Annika är på Täby och hon skriver mycket om sina hästar och hur hon tränar dem. Man brukar kunna kommentera bloggarna - ibland kanske bloggaren svarar på dina kommentarer.

Låter som du har bra klädsmak, svart och vitt är klassiskt - enda faran är att man kan se ut som man är servitris istället för gäst!:angel:

Det viktigaste är att man köper välsittande kläder i bra tyger, då kan man ha det i många år. Jag gillar att ha enfärgat med accessoarer i färg, då kan man ha samma kläder och ändå se ut som man har något nytt på sig.:)

Och fundera lite på när du gör ny rad. Är det ett nytt stycke brukar man ha två mellanrader. Svensklärarinnan i mig kan inte låta bli.:devil:

P&K
Camilla

Jag skriver som en kratta !
( Var kommer det uttrycket ifrån ? )
Hade bara en undran ang att "bli erbjuden" jobb ....
Får man tacka nej till ett arbete i Dagens Sverige ?

Hej från en undrande Hambo

ja du får tacka nej till jobb.
Du är inte på något sätt bunden till någon arbetsplats utan någon typ av kontrakt. men har du bara blivit erbjuden ett jobb så kan du givetvis tacka nej om det inte passar dig av någon orsak.

Adenick: Stor bokstav i början av varje mening!!!:devil:

Hambo: Det är det som är tjusningen med att jobba med hästar, det finns alltid jobb! Ingen duktig hästskötare är någonsin arbetslös!

Våra mammor tyckte att vi skulle skaffa oss RIKTIGA utbildningar så vi hade något att "falla tillbaka" på. Men i verkligheten är det alltid på hästarna man kan tjäna några kronor. Civilekonom från Handels ger inga pengar i lågkonjunkturer men träningsridning finns det alltid efterfrågan på.:angel:

Våra mammor tyckte att vi skulle skaffa oss RIKTIGA utbildningar så vi hade något att "falla tillbaka" på. Men i verkligheten är det alltid på hästarna man kan tjäna några kronor. Civilekonom från Handels ger inga pengar i lågkonjunkturer men träningsridning finns det alltid efterfrågan på.:angel:

Det där ska jag visa för större delen av min familj! Jag tycker unghästutbildar-utbildningen på Flyinge låter som en jättebra idé, det gör dock inte många andra. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Men du ska inte sikta på ridhästar - det är galopp eller trav som gäller. Det måste vara hästar som kan tjäna pengar. Inte hästhandel för det är sanslöst dåligt betalt om det inte är du som säljer och det är stora risker. Det är bara de största och/eller skurkaktigaste som tjänar pengar på hästhandel.

Senast ändrad:

OK Camilla.
Jag ska försöka tänka på det :D
Det är bra med tips från dig. Det hjälper till mycket att tänka på vad du korrigerar mig på i skrivningen.
Det hjälper även när man mailar till andra att förstå mig bättre?
Tackar och bockar :D
God natt på er alla!

God morgon.
Eller god kväll rättare sagt.
Har tittat runt lite på unggalopp m.m och det verkar nog inte vara något för mig iaf.
Vet inte om jag alls tror på "häst på bana stilen?
Jag kan inte jobba med något som jag inte tror helhjärtat på.
OK om man mer eller mindre är tvungen till att ha dem stallade på bana men jag tycker nog att KAN MAN VÄLJA så ska man i största mån avstå.
Tycker inte det är en sund hästhållning att djuren får vara ute 2-4 timmar/dygn?
Tycker inte heller att det är ett rättvist argument att det är bättre för djuren eller för träningsmöjligheterna.
Jag har 2 st rundbanor som jag gjort själv med traktorn och lagt ut mer material med skopan och håller efter med harv.
Man kan alltid hyra stall om man inte kan bygga/köpa eget?
Strunt samma. Som jag sa, "häst på bana är inget för mig.
Vad tycker du/ni andra?
kram

:confused:

"citationstecken" både före och efter - tycker jag;-)

Häst på bana eller inte är väldigt individuellt. När min Sune blev skadad fick han boxvila på banan i tre veckor och han älskade det! Fullt med andra hästar och folk och det hände grejor hela tiden - fram till lunch - sen var det vila i tre, fyra timmar.
.
Hästar som går i träning som åringar och står på banan vet inget annat och så länge man tar hand om dom på rätt sätt mår dom inte illa av det. Visst kan det vara skönt för dom att gå i hage men många hästar tillbringar hälften av hagtiden till att stå vid grinden och vänta på att få komma in. Nu när Sune inte startar längre och får vara ute i princip hela dagarna så törs jag inte visa mig utanför stallet efter lunch för då kommer han farande och vill in. Shettisen ska vi inte tala om - han står vid grinden och väntar på att få komma in hela dagen. Och mina hästar har gräshagar på cirka ett tunnland var.

Jag tror att det är lite olika med fullblod och andra hästar - det verkar som fullbloden har ett större behov av att vila ostört än andra hästar.

Ibland känner jag det som att folk överdriver hur kul hästarna tycker att det är att gå i hage, boxarna blir avgjort mer lättmockade när hästarna är ute länge.:angel:

Fick mina hästar bestämma själva, så vore det ut och springa, hoppa runt i snön, rulla sig och sen gå in i sin box igen. Hur mycket hö det må vara ute. Och nu har jag inte bara fullblod utan här är en salig blandning. Mina djur är konstiga :) Men jag tycker om dom ändå ( kan ju inte skryta med att vara helt redig själv )

Jag har bara varmblod.
Tror inte att det har med rasen att göra utab vad de är vana med.
Våra hästar vill enbart komma in för vi fodrar havre inne. Annars går de på lösdrift när det är varmare än noll gradigt ute.
Så fort de ätit havren så vill de ut igen.
Jag har en ridtravare som är helt min egen som jag köpte i somras och då var han van med att komma in på kvällen och stod och hängde vid staketet. Men nu när han är helst van med att bara få havre inne så kommer han in med de andra. Äter och ska ut igen.
De kan stå inne på natten men då måste man släcka fort i stallet annars börjar de bli rastlösa och skrapar i golvet.
Vi har även en ordning på hur de går ut dvs. vem som går först/sist och gör man i fel ordning så går de inte ut helt enkelt. Märkligt kanske men sant. De är så vana vid att ha det så och det är mycket behändigt för mig/oss som måste på/av med täcken osv. då börjar vi i fel ordning dvs tar täcket först på den häst som ska gå ut sist. Och hon rör sig inte utanför boxdörren :D så skönt.
Hur kul hästarna har det i hagen beror ju också på om der går i samma lilla hage jämt år ut och år in. Våra växlar hagar rätt ofta bara för att omväxlings skull och de fullkomligt älskar det! De har ca 10ha mark?? fördelade på skogshagar, öppna fält, blandad terräng och de tycker det är hur kul som helst och väntar otåligt när de märker att de ska få växla hage :D

Som sagt, jag tror det beror på vad djuren är vana med då hästar är rutindjur.
Men om man tittar på hästens naturliga rörelsermönster och beteende så är det inte naturligt för dem att stå boxade i stort sett dygner runt.
De blir som avtrubbade och robotiserade tycker jag.
Träffade faktiskt på en bantrött travare idag som stått i stort stall med mycket häst och mycket boxvistelse. Den hästen uppvisade helt klara
"symtom" på robotisering. Stum, avtrubbad och osäker när hon kom ut i en stor hage. Hemskt tycker jag...

Ja, hästar är verkligen vanedjur och om dom får som dom vill vill dom ha tråkigt.:angel:

Försök hitta på något nytt så blir dom bara förvirrade. Det är en anledning till att det går bra att ha dom i box hela tiden. För tävlingshästar är det också den bästa lösningen. För hur man än vrider och vänder på det är det inte normalt för hästar att springa i kapp med någon på ryggen eller med stödhjul och för att få dom att fungera i en onaturlig situation kanske det bästa är att behandla dom onaturligt?

Jag är ganska gammal och jag har sett mycket - de allra bästa galopphästarna lever klart "onaturliga" liv och trivs uppenbarligen med det. Sen finns det naturligtvis avarter - visst kan lösdrift fungera lika bra som att ha hästar på stall men då krävs det en hel del jobb och investeringar för att det ska fungera. Vi har en tränarfamilj som har sina hästar på lösdrift och det fungerar väldigt bra - men dom har foderautomater som fodrar 10 gånger om dygnet och varje häst har en jättestor egen hage.

Sammantaget kan man nog säga att allt kan fungera om man bara tänker igenom vad man gör och sätter hästarna i första rummet och personalen i andra..:devil:

P&K

ja självklart ska djurens bästa komma i första hand.
Spec om de ska prestera bra så måste de ju må bra och trivas.
Det är egentligen ganska synd att hästarna inte vet bättre än att stå boxade så mkt.
Det finns inget roligare än att se hästarna när de släpps på ett riktigt fint sommarbete. De springer och sprallar och hoppar och har sig och det är så kul att se för då ser man verkligen att de är lyckliga. Och de får vara naturliga.
De kan rulla sig utan täcken, gå nästan hur de vill. Busa med varann och bara ha det bra. De har fri tillgång på fint färskt gräs, träd att klia sig på och vatten i egen källa. Vi har en starthäst men henne släpper vi på bete iaf på somrarna. Hon startar ändå och gör hyfsat ifrån sig varje gång.

Det är egentligen ganska synd att hästarna inte vet bättre än att stå boxade så mkt.

Men om dom trivs, blir väl omskötta och presterar är det väl bra för dom? Det man inte vet saknar man inte. Det finns massor av grejor jag heller skulle göra än att sitta här och vara hjärnskadad och pank i ett snöigt Sverige. Men visste jag inte hur kul det är att galoppera hästar i Californien hade jag inte saknat det.:cool:

Har du förresten sett videon med en massa travkuskar som sjunger I wanna be a Rockstar? Från Hästgalan - finns på YouTube. Piggar upp vilken dag som helst!:D

mmm jo det är ju sant. det man inte vet det saknar man inte.
Ska kolla tuben på en gång.
Min favorit travtränare är Stefan Hultman!
Man blir så glad av att se den karln :)
Varje gång han syns i tv för något som rör honom och hans hästar så grinar han :D Man blir så glad av att se han och jag håller alltid på hans hästar i storloppen.
kram

Jag är kär i Timo Nurmos efter att ha sett den videon.:eek:

Och jag är också glad över att inte någon vill att jag ska leva naturligt! Sitta i en buske och frysa utan YouTube och mobil, lagad mat, kläder, mediciner, vin och rock-and-roll. Glöm det!:p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 522
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 376
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka