Någon som har tips !

B

Bladpirri

Har en schäfer på 6 år,en tik som är väldigt matfixerad. Problemet är bara att hon äter även upp sin egen bajs när hon gjort den, äter även gammal som hon hittar ute,även bajs från rådjur o annat. Finns de något man kan ge henne som gör att de inte är så intressant att äta bajs jämt ??? MVH/Anna.

Sv: Någon som har tips !

För många bajsätare så gäller det att "punktmarkera" intensivt under en tid för att bryta ett mönster.

Släpp tex inte hunden lös själv i trädgården, var nitisk i att plocka upp bajs överallt.
Tillsätt annanasjuice i maten under några veckor - detta brukar avskräcka vissa hundar.

Prova även att aktivera hennes huvud lite mer då det för vissa hundar blir ett "tidsfördriv" att äta bajs då det inte händer nog mýcket annat i livet.

Vad gäller rådjurs-, har-, kanin- och älgbajs så är det lite svårare! Men för mej är dessa gräsätares bajs lättare att acceptera att hunden äter då det känns förhållandevis "rent" :)

/Swat

Swat skrev bra.

Sedan kanske du har möjlighet att ge hunden mer mat, så att hon faktiskt känner sig lite mer mätt? Om du inte kan göra det utan att hon blir tjock och inte kan ge ett annat foder som fungerar bra så kan man alltid blanda i morötter och liknande i maten. Det har hjälpt, i alla fall lite, på min tokiga bajsätare.

När jag har henne lös nu, där jag vet att hon kan hitta skit, så får hon ha munkorg på sig. Inte en tät munkorg då utan en där hon kan ha munnen öppen och flåsa (vilket behövs när hon springer).

Kan hunden "loss" så kan man försöka få hunden att spotta ut skiten som den tar, samt försöka vara snabb på att se vart det finns skit så att man kan hindra hunden innan den ätit något. Har man tur så resulterar det i att hunden låter bli att ens försöka eftersom den vet att den ändå inte får i sig något.

Ett tips vi fick när vår nuvarande valp äter de andra hundarnas bajs är att ge honom banan. Vi har inte provat själva än men det skadar kanske inte att försöka. Har ingen aning om vad i banen som gör att de skulle sluta eller varför.

När hon är ute och hittar bajs, försök locka med godis, leksak eller som nu på vintern, snö. Min hund äter mer än gärna hästbajs, men nu på vintern är det ganska lätt att locka bort honom genom att kasta eller låtsas kasta snö, då kommer han på en gång.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 470
Senast: Lingon
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka