Någon som har lust att hjälpa?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ewe J
  • Startdatum Startdatum
Sv: Någon som har lust att hjälpa?

tänk bara på att det är lätt att de får korsförlamning om de får för mycket näringsrikt foder.

en dags eller fler dagars vila mer än vad de är vana vid + hårt jobb sen så smäller det.

våra får när de är igång att tävla, Tre kilo sport.
På jobbet får de tre kilo havre /dag.

tänk på att maten ska beräknas på hur mycket hästen går.
har du beräknd foderstat så hon får i sig allt hon behöver? mineraler, kalk salt?

Vid upptränig av hästen.. Hur mycke havre rekomenderar ni att hon ska få då ca?

tänk på att maten ska beräknas på hur mycket hästen går.
har du beräknd foderstat så hon får i sig allt hon behöver? mineraler, kalk salt?

Njä.. Vet att min ridlärare jag hade visade mig men de har runit hur mitt huve...

foderstaten kan du beräkna nånstans här på internet... sök!

vid uppträning, menar du att hon ska gå intervaller då elr bara långsamt ploj?

jag håler på att sätta igång min nu, fast r i startgroparna och travar inte så mycket än, men hon får inget annat än grovfodret, ast hon har stått utan nu i mer än två månader.

får din 6 kilo fortfarande?
trappa ner försiktigt till kanske 1.5 - 2 kilo, beroende på om hon faller ur mycket.

foderstaten kan du beräkna nånstans här på internet... sök!

vid uppträning, menar du att hon ska gå intervaller då elr bara långsamt ploj?

jag håler på att sätta igång min nu, fast r i startgroparna och travar inte så mycket än, men hon får inget annat än grovfodret, ast hon har stått utan nu i mer än två månader.

får din 6 kilo fortfarande?
trappa ner försiktigt till kanske 1.5 - 2 kilo, beroende på om hon faller ur mycket.

Ska väll försöka blanda de lite lite intervaler o jobbing, sköna skrit turer..

Näää, De får hon inte. Hos oss så har hon som mest fåt 1kg..

Är de bra eller dåligt att träna med käk?

Efter som att hon är bak rädd... Kan jag använda skyglapar även hema i skogen då eller ska jag kör/rida utan så hon helt änkelt vänjer sig..

om ni har köpt henne för att hon ska gå på banan, så tyckerj ag att ni borde veta lite mer om det hela, du skriver t.ex om det är bra att träna med käk osv. Det tyckerj ag man har koll på om man hålls med trav.

sen är hon fyra år, kanske det är så att de sålde henne för att hon nite håller tiderna? jag råkade själv ut för det.

hästar är inte alltid vad de utgers för o vara, för alla tycker ju att deras egan häst är bäst. försök kolla upp tidigare tränare som haft kontakt med hästen etc.

om ni har köpt henne för att hon ska gå på banan, så tyckerj ag att ni borde veta lite mer om det hela, du skriver t.ex om det är bra att träna med käk osv. Det tyckerj ag man har koll på om man hålls med trav.

sen är hon fyra år, kanske det är så att de sålde henne för att hon nite håller tiderna? jag råkade själv ut för det.

hästar är inte alltid vad de utgers för o vara, för alla tycker ju att deras egan häst är bäst. försök kolla upp tidigare tränare som haft kontakt med hästen etc.

Min mamma har vart tränare i över 1 år nu.. Men jag välljer att häldre fråga anndra än min mamma.. Jag vet varför hon såldes men de är inget jag tänker skriv ut här.. De har jag jort o han sa att han trode att hon skulle klarar kval tiden.. Men efter de så har hon haft problem med tänder o inte sprungit redigt.

Senast ändrad av en moderator:

Men vad då? Att kvala på 1.23 innebär ju att man är låååångt efter i loppen. Så visst har din mamma en poäng i att det kanske inte är rätt häst att fortsätta med.

Du påpekar hela tiden att hästen KANSKE kan klara kvaltiden, jag köpte en sån en gång, knegade på i ett år innan jag insåg: NÄ, detta GÅR INTE, han kan inte mer.

Vi har oxå haft en sådan, hon klarade kvaltiden men hon kunde aldrig sänka sig... Det spelade ingen roll hur hon tränades, hon klarade helt enkelt inte av att trava fortare... Numera är hon lycklig ridhäst och får gallopera runt och fint istället.! :D

Fråga jari som fick en korsis på sin pålle.... :angel:

:mad::smirk: Å det är inte kul... Och nu har hon lyckats få en allvarlig skada så hon har haft Boxvila+ att det nu blir fullständig vila ett par veckor... Gissa om det blir spännande att sätta igång henne igen:crazy:

:mad::smirk: Å det är inte kul... Och nu har hon lyckats få en allvarlig skada så hon har haft Boxvila+ att det nu blir fullständig vila ett par veckor... Gissa om det blir spännande att sätta igång henne igen:crazy:

Vad ska man säga???? Korsisar är INTE kul även om min inte tränar längre.

Välkommen tillbaka förresten, jag har saknat dig... :idea:

Har fullt upp med skolan och resten av livet! Har faktiskt internetuppkoppl i husvagnen häruppe nu!!:D

Till Ts: Träna på lite hemma och ta sen kontakt med ett duktigt proffs och be att få ett "utlåtande" efter provkörning!

Efter som att hon är bak rädd... Kan jag använda skyglapar även hema i skogen då eller ska jag kör/rida utan så hon helt änkelt vänjer sig..

men att ha skygglappar när hon är bakrädd är ju inte alls bra, då hör hon ju de som kommer bakifrån men ser dem inte, det är ju ännu läskigare!

Käk använder vi bara under lopp/fortkörning, om det inte är en häst som springer med huvudet mellan benen, då har vi det även under intervallträningen.

så din mamma har varit tränare ett år, det tycker ju inte jag är särskilt länge.. är hon "självlärd"?..fast jag tycker du ska lyssna på henne när det gäller denna hästen, kan hon kanske klara kvalet är det inget att spinna vidare på.

Sen undrar jag är de bra eller dåligt att trän med käk.. Sen vilket som är bäst att ha lång eller kort käk vi snab jobb tävling?

Bra eller dåligt att träna med käk - ja du det varierar väl från häst till häst, vissa hästar går ju aldrig med käk vare sig i träning eller tävling medans andra går med käk tom i lugna tempojobb. Personligen tycker jag att man ska träna så mycket som möjligt utan käk eller med en lååång käk som hästen kan ta stöd i om det skulle behövas. I långsamkörning så kör man utan käk om man inte har speciell anledning.

Utan att veta mer om din häst än det du skrivit här i denna tråden så skulle jag nog rekommendera mängdträning. Skit i intervallerna ett tag och bara träna kondis och styrka ett par månader för vagn. Ut och kör i lugna tempon i kuperad terräng (om det finns). Börja lugnt ett par veckor och öka sedan på efterhand som hästen blir starkare. Kör i ett tempo som är något snabbare än joggingtempo. Jag hade lagt ner intervalljobben helt ett tag eftersom hästen uppenbarligen inte "tar åt sig" den typen av träning för tillfället. Sen tror jag nog att jag hade låtit en veterinär gå igenom hästen helt och hållet innan jag hade tränat vidare för om den bröt så mycket som du skriver så tvivlar jag på att det bara är i munnen felet sitter.

Efter att ha läst igenom hela tråden så undrar jag verkligen hur det går för den här hästen? :confused:
Är man inte nyfiken och frågar så får man inget veta......:)

Efter att ha läst igenom hela tråden så undrar jag verkligen hur det går för den här hästen? :confused:
Är man inte nyfiken och frågar så får man inget veta......:)

Anledningen till att hon sprungit så illa tror jag är för att hon har haft ont i ryggen.. Tillslut kunde hon knapt springa.. Har inte märkt av de alls fören 2 veckor sen ca... Så förta veckan så kom en kille o rätade till de.. Han sa att de vart så länge... Typ bak vid kårset.. Dom som hade henne förut sa att hon bruka galoppera med bakbenen o både jag o mamma har med uppleft de någon gång men efter som att de slutade så bryde vi oss inte.. Dom sa att hon brukade göra så när hon ståt några dagar... Men han sa att hon hade haft ordenkligt ont.. Så nu är vi på gång i gen.. han s att vi kan behövba rätta till de om ett tag i gen.. Men han sa att de var konstigt att hon inte hade mer späninga fram efter som att de var så mycke "fel" bär bak

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 897
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka