Någon som har lust att hjälpa?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ewe J
  • Startdatum Startdatum
E

Ewe J

Har ett varmblods sto på 4 år aldrig startad.. Vi köpte henne till mig som första häst på min träningslista. Jätte snäll att köra o tycker de är super kul.. Vi körde in henne till banan o så skulle någon köra henne.. Hon stog o somnade i stallet o var helt cool. O han körde på banan o kunde hon inte ta stöd o gick o bröt så tog vi henne till tandläkaren o då visade de ju sig att hon hade lite fel i munen.. Efter de så började min mamma att vi skulle sälja henne för att hon inte kunde springa fortare.. Men då tänker jag att hur fan ska hon kunna ta stöd i tömarna om hon hade hon i munnen.. La ner träningen i någon vecka Men har börjat nu igen mesta för skojs skull.. Men jag Hoppas att hon kan springa bätre nu när tänderna inte stör.. Red henne i går (lördags) o hon skötte sig bra fast orkade inte så mycket efter som att hon inte får någon kraft.. Men hon kräver mycket stöd annars rullar hon över. Har verkligen fäst mig vid den hästen o vill se vad hon går för nu när tänderna inte stör mer. Hoppas de finns någon som kan ge mig något tips..

Sv: Någon som har lust att hjälpa?

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha tips om? Om ni har åtgärdat tänderna så är det bara att träna vidare! :bump:

Kan ni inte ta hjälp av någon proffstränare i närheten som provkör hästen några gånger och så kan denne tala om för er vad han/hon tror om hästens kapacitet och framtidsutsikter?

Han som tränade henne innan hon kom till oss sa att kon klarade nog skulle klara kval tiden när vi fick henne med kanske något jobb till.. Se efter att vi köpt henne så fick ju en anna köra henne på banan o de var då hon gick o bröt o gick över.. Troligen för tänderana då. Kom inte ihåg hur fort de gick men han sa att de var katastråf att hon inte kunde springa fortare.. Men så hade hon ju ont i munen med så de var säkert därför hon inte kunde ta stöd o springa fortare..

Kraft fick hon då så att hon skulle orka. Men hon kanske behöve lite mer kanske.. De handlar ju lite om att lära käna häste o se hur mycke kraft den behöver o hon är ganska liten med. Men när han körde blev de tillslut galopp när de jorde ont i munen o hon inte kunde ta stöd längre.. Vi åkte o ficksade tänderna. Red henne här hema i går (Söndags).. Då sköte hon sig mycke fint o gick jätte bra :D.. Men hästar som behöver mycke stöd är de någon spesiel utrustning man kans sät på en sån häst för att hjälpa den lite mer?

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du att hon skulle tappa orken pga mindre kraftfoder?? :confused:

Du utelämnar en hel del i dina inlägg så det blir knepigt att förstå.

Att hästen behöver mycket stöd är ett varningstecken i mina ögon, den ska helst kunna gå 25 utan käk ocdh utan att hänga i tömmarna för att jag ska lägga tiden på den. Jag har tränat för många kassa/skadade hästar för att tycka att det är meningsfullt att träna dessa för start. :( Man blir bara besviken.

Kan ju tästa då o rida henne utan käk näst gån o se hur de går... Om inte annat så hoppar hon ganska bra :)

Han som tränade henne innan hon kom till oss sa att kon klarade nog skulle klara kval tiden när vi fick henne med kanske något jobb till.. Se efter att vi köpt henne så fick ju en anna köra henne på banan o de var då hon gick o bröt o gick över.. Troligen för tänderana då. Kom inte ihåg hur fort de gick men han sa att de var katastråf att hon inte kunde springa fortare.. Men så hade hon ju ont i munen med så de var säkert därför hon inte kunde ta stöd o springa fortare..

Många ggr är det ju inte sant allt som säljaren säger!! Det kanske är så att hon inte är tillräckligt tränad. Jag hade nog "börjat" om och grundtränat henne och inte kört fortare än hon"klarar" av!

Kan ju tästa då o rida henne utan käk näst gån o se hur de går... Om inte annat så hoppar hon ganska bra :)
När du rider, rider du intervaller/jobb med henne då iom att du har käk?

Har ett varmblods sto på 4 år aldrig startad.. Vi köpte henne till mig som första häst på min träningslista.
När köpte ni henne?

Jätte snäll att köra o tycker de är super kul.. Vi körde in henne till banan o så skulle någon köra henne.. Hon stog o somnade i stallet o var helt cool. O han körde på banan o kunde hon inte ta stöd o gick o bröt så tog vi henne
till tandläkaren o då visade de ju sig att hon hade lite fel i munen..
Hur länge efter du köpt henne for ni in på banan? vad hade hon fått för jobb/motion innan dess

Efter de så började min mamma att vi skulle sälja henne för att hon inte kunde springa fortare.. Men då tänker jag att hur fan ska hon kunna ta stöd i tömarna om hon hade hon i munnen.. La ner träningen i någon vecka
Hur länge är någon vecka?1, 2, 6?

Men har börjat nu igen mesta för skojs skull.. Men jag Hoppas att hon kan springa bätre nu när tänderna inte stör.. Red henne i går (lördags) o hon skötte sig bra fast orkade inte så mycket efter som att hon inte får någon kraft..
Beroende på hur länge ditt sk träningsuppehåll varade så ska hon normalt inte tappat något.

Hur mkt kraftfoder/hö har hon fått vid dom olika perioderna?

Senast ändrad:

Jag de gör jag o då har jag käk.

Vi köpte henne i september någon gång tror jag de var.

De var i början av november om jag inte mins fel som vi tog in henne till banan... Jag hade ridit o kört intervaler med henne så ndär varanan vad tredje dag...

De var 2veckor hon stog still kanske någon dag mer.

När hon tränades så fick hon fri tillgång till hö på natten o ut fodrades i haden 3-4 gånger per dag med ca 5kg fast hon får nog inte i sig all dom 5kg då hon går med våran ett åring som vill leka.

Hon fick under träningen ca1kg Uppbygnads foder Med engergi o vita miner i med mera.. Vilket hon blev ganska pigg av..

Många ggr är det ju inte sant allt som säljaren säger!! Det kanske är så att hon inte är tillräckligt tränad. Jag hade nog "börjat" om och grundtränat henne och inte kört fortare än hon"klarar" av!

Kan va så.. Men tror inte de.. Min mamma har haft kontakt med han som var med o tränade henne inan genom min lillebrors skola

Hur många kilometer är lagom att rida/köra då? O när är de lagom att öka sträkan lite gran?

Konditionshöjande - ca 1,5 mil (räkna med minst 45 min. sammanhängande jogging), men har de väl skaffat sig grundkonditionen behöver man sällan hålla på och nöta med den, den sitter! :idea:

Formhöjande / Tempojobb: 600 - 1000 m intervaller och inte "allt vad det går" utan i en fart där hästen springer i balans utan att vräka sig på bettet. (kan vara en utopi på vissa speciellt om de har ont någonstans). Innan man hittat hästens balans skulle jag inte köra fortare än så. Vare sig det är 2min-tempo eller 40-tempo.

Sen är jag väldigt tveksam till att rida konditionsjobb/snabbjobb då det blir för mycket "hängmattestuk" på ryggen om man rider vanligt och för mycket belastning på framdelen om man inte orkar stå i balans läääänge i montésits.

Menar du att hon blev het av 1 kg kraftfoder och stod på bara fri tillgång på hö för övrigt? Hur mår hon i magen?

när du rider intervaller, eller fort, klockar du då eller kör du på känsla?

vad går hon för tider?

rider du intervaller så ofta?:eek:
hur ofta låter du henne gå ett lugnt långsamjobb?

jag tycker du ska göra som någon annans sa, ge mycket tid till grundträningen (långsamjobb) och låt sedan någon proffstränade köra ett par gånger och se vad hon går för.

har de ont i munnen brukar de även kränga omkring och slänga med huvudet, gjorde hon det?

Menar du att hon blev het av 1 kg kraftfoder och stod på bara fri tillgång på hö för övrigt? Hur mår hon i magen?

Het kanske är fel att kala de. Men hon blir ganska pigg av de.. Sen den tidigare tidigare ägare jätt henne 6kg kraft vid träning o typ 3 när hon stog still.. O han kunde inte förstå varför hon inte stog still när han ville stana mitt i skogen o röka..

när du rider intervaller, eller fort, klockar du då eller kör du på känsla?

vad går hon för tider?

rider du intervaller så ofta?:eek:
hur ofta låter du henne gå ett lugnt långsamjobb?

jag tycker du ska göra som någon annans sa, ge mycket tid till grundträningen (långsamjobb) och låt sedan någon proffstränade köra ett par gånger och se vad hon går för.

har de ont i munnen brukar de även kränga omkring och slänga med huvudet, gjorde hon det?

Ibland har jag ridit/kört med klocka Vilket inte går så bra så jag försöker gå mer på känsla..

För söker vara de lite..

Njä inte vad jag har mine av.. Hon gick bara o bröt o körde upp huvet iband när man tog i henne..

att rida intervaller på känsla är svårt, det känns mycket fortare än vad det eg är.

kör långsamt några gånge i veckan och intervallträna en gång. hon kanske inte tycker att det är roligt, eller så är hon spänd.

låt henne ta lite lugnt ett tag.

bara för att man känner förra ägaren betyder inte det att det bara är sanningen som har kommit fram. han som hade min ljög om allt.
fast är det sant som han har sagt betyder inte det att det är rätt för hästen, hon kan behöva annan utrustning än vad han haft på henne tex.

är det bara jag som tycker att 6 kg krafftfoder/dag är mycket?

Fråga jari som fick en korsis på sin pålle.... :angel:

Vid lugnare träningsperioder utan snabbjobb har mina gott och väl klarat sig på 1,5 kg havre, korsis-pållar stod på 3,5 kg kraftfoder i full tävlingsform och så kompletterade jag med lusern i stället. :idea:

I övrigt har jag faktiskt inte märkt någon större skillnad i lydnad under arbete efter att hästen stått högre eller lägre i form/kraftfoder. Speciellt inte sedan jag slutade att gå på kg och räkna foderstater i stället.

att rida intervaller på känsla är svårt, det känns mycket fortare än vad det eg är.

kör långsamt några gånge i veckan och intervallträna en gång. hon kanske inte tycker att det är roligt, eller så är hon spänd.

låt henne ta lite lugnt ett tag.

bara för att man känner förra ägaren betyder inte det att det bara är sanningen som har kommit fram. han som hade min ljög om allt.
fast är det sant som han har sagt betyder inte det att det är rätt för hästen, hon kan behöva annan utrustning än vad han haft på henne tex.

är det bara jag som tycker att 6 kg krafftfoder/dag är mycket?

Jo jag vet men har inte fåtkläm på de där med att hålla i klockan samtidigt.. Tycker de är jätte svårt

De vist tycker hon de är kul fast de är roligare tror jag att hon tycker att köra när jag är själv.. Kör mamma före med maja o Emma efter då knatar hon på som tuvsan.. Maja är ganska stor så när hon tar ett steg så måste Emma typ ta två eller tre..

Dom har inte haft nåt när dom tränat henne.. Jag har haft helstängt för att få henne att kånsentrera sig rakt fram o för att hon är lite bak rädd....

Tycker de är alldeles för mycke i allafal för hennes lilla kropp.. Mja får ca 6kg kraft när hon ska tävla men hon är ganska stor med

Sen undrar jag är de bra eller dåligt att trän med käk.. Sen vilket som är bäst att ha lång eller kort käk vi snab jobb tävling?

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 795
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 667
Senast: anhe
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 899
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka