Någon som har koll på lugnande till häst?

Sv: Någon som har koll på lugnande till häst?

Hej!

Tyvärr har hovis FÅTT kort stubin, från början var hovis alldeles strålande med pållan (och förra pålle också- jag har haft hovis i säkert 6 år och det är först förra året det började gå fel).

Och från början var inte pållan rädd, men nu vet jag inte längre. Ja det blir inte mer stryk från hovis oavsett vilket, för nu blir det byte så hoppas jag kunna lösa problemet- kanske mja mat- det har funkat tidigare.. Och ett lugnt stall där pållan trivs.. Oh det är ändå minst 1 månad tills vi är där, snarare 2, eftersom hon skos på klinik nu.. På måndag är det dags igen..

/Lavinia

En veterinär måste alltså få en licens per läkemedel? Trodde de bara behövde en licens å sen fick skriva ut vad som?

Nej, som veterinär får du skriva ut alla de mediciner som finns upptagna i FASS. Sedan finns det ett gäng till, en del som saknar indikation för t ex häst, andra där godkännande i Sverige inte är genomfört osv, dessa kan man söka licens för. På licensansökan får man motivera varför man anser sig behöva just denna medicin och till vad.

ett litet problem med preparaten är att bipacksedeln till vetranquil är på franska... där fick jag dosering av vet att börja med 2 rågade msk, mot slutet var jag uppe i 4...
Sedalin hade en bipacksedel på tyska, fick där rekommendationen 2ml per gång.
Vetranquil blir väldigt mycket billigare, då vetranquilet räcker så väldigt mycket längre än sedalinet som blir max 5 användningar. Som tidigare sagts så är omgivningen väldigt viktig. Bäst effekt fick jag den gången jag hann ställa in honom en timme innan de andra kom in, släckte ner, då var han påverkad länge... Men hopp och skutt klarade han av ändå:crazy:

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka