Någon som har koll på lugnande till häst?

devilsdaughter

Trådstartare
Ska få sedalin utskrivet av veterinären för att skrittmotionen ska gå lite lugnare till, men hur dyrt är det egentligen? Hästen väger uppskattningsvis 550 kg och jag går ju med henne 2 gånger om dagen.. Någon som vet något annat som är bra att veta om sedalin?

Sv: Någon som har koll på lugnande till häst?

Sedalin är ett effektivt preparat, men det kostar en del om man skall hålla på och ge det ett längre tag. Vetranquil är billigare och fungerar lika bra tycker jag. Det enda med Vetranquil är att det tar något längre tid för det att verka, en timma istället för 40 minuter - som jag har för mig att det tog med Sedalin.
Sen tycker jag inte att det spelade så stor roll om hästen fick något att äta när man gav Sedalin, däremot så tappar Vetranquil i effekt om man ger hästen flera kg foder under den timman som man skall vänta på att det verkar. Förmodligen är det samma om hästen är precis nyäten. Man kan ju i o f s ge mer då om det behövs.
Sedalin satt i mycket längre tid än Vetranquil tycker jag, men det beror i o f s säkert på hur mycket man ger. Hur mycket har din vet sagt att du skall ge? Har haft en häst som fick 4 ml om dagen, den var påverkad i säkert 5-6 timmar på den dosen.

Jag började med 2ml sedalin till när jag skulle promenera min häst (ungefär samma strl som din), effekten satt i i nästan 6h, är dock ganska dyrt, vetranquil är som tidigare nämnts, billigare för långvarigt bruk.
Tyvärr vart min häst mindre och mindre känslig så man fick öka på dosen , och trots ökad dos så vart han svårhanterlig, han vart liksom full i kroppen men inte i huvudet. Han kunde gå och halvsova, snubbla och ha sig, för att sen fullkomligt explodera... Inte kul att promenera med:crazy:. Jag blev väldigt glad när pålle fick gå ut till sina kompisar igen, plötsligt vart han sitt gamla snälla jag igen:laugh:

Tack för svaren! Min veterinär sa att det bara fanns detta (sedalin) och ett annat preparat som de blev så däckade på att det inte gick att gå med dem, vet inte vad det hette.. Men i och med att hon kommer att behöva lugnande under en lång tid så vore det ju jättebra om det gick att fixa ett annat alternativ som är billigare.. Ska ringa och kolla detta med honom imorgon! Han var inte säker på dosen, sa att han skulle kolla det innan han skickade in receptet, men han trodde 1 ml/100kg. Så det skulle ju isåfall innebära 5 ml för min pålle.. Han sa också att jag skulle dubbla det om det inte gav verkan, är ju väldigt stor skillnad på 2 ml(!!) Låter inte bra det där med att det inte påverkade huvudet så mkt.. Vill ju inte att hon ska snubbla då hon har en skada..

KL

Ursäkta en okunnigs fråga, inget av preparaten finns i VetFass, men de verkar innehålla Acepromazin, samma som i Plegicil, vars användningsområde är:

"Indikationer

Tillstånd av nervositet och aggressivitet, t ex hos hundar i samband med undersökning och hos ston efter förlossning mm. Premedicinering vid kastning. Premedicinering vid anestesi på hund. Nervositet hos häst i samband med undersökning, skoning och transport. Kramplösande vid tetanus. Potentiering av analgetika och anestesimedel."
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19571206000029&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Är det verkligen OK att ge Neuroleptika till ett djur för att kunna motionera det?
Eller har jag missat något?

KL

Ursäkta en okunnigs fråga, inget av preparaten finns i VetFass, men de verkar innehålla Acepromazin, samma som i Plegicil

Det verkar inte som att Sedalin och Vetranquil egentligen säljs i Sverige till veterinärer? Jag har en vän som är helt nyutexaminerad veterinär och jag hmm, bad henne skriva ut Sedalin för att ha när jag ska klippa ponnyn. Men hon kunde inte hitta det:/.

I vilket fall som tycker jag att Sedalin är supereffektivt och en klar förbättring till gamla plegicil! Hästarna blir off, men har fortfarande kroppskontroll. Och ja, jag tycker att det är bra att veterinärer skriver ut Sedalin eller annat lugnande till konvalscenthästar. En häst som bara ska promeneras korta stunder eller börja ridas efter skada kan vara direkt farlig både för sig själv och den som ska hantera den. Då är droger bra:p.

Tack för svar.
Vetranquil kan tydligen fås på licens.

Jag har inga problem med att det används till konvalescenter eller när det är befogat, så som det beskrivs i Fass, dock verkar det användas till lite av varje.

Vetranquil uppfattar jag som vanligt när man ska hantera boxvilande hästar, promenade och motsvarande. Någon annan användning har iaf inte jag stött på.

*KL*

Hej!

Min pålla har ju utvecklat en enorm tramsighet vid skoning, så fort man lyfter framhovarna hoppar hon iväg och står på bakbenen. Senaste skoningarna har skett på klinik, med lugnande, men det är en ganska stor apparat att få in henne dit (se till att ha en bil, se till att ha ett släp, köra in hästen) och kostar sen därefter (dubbla priset mot hemma). Min pålla är såklart värd detta, men det vore enklare om man kunde sko hemma.

Så då är frågan, kan man få vet att skriva ut nåt sån lugnande inför skoning? Så man slipper åka in och hemmahovis kan ta över igen?

Vilket medel är i så fall bäst?

/Lavinia, som gärna skulle vilja öva fröken till att sköta sig, men hon är snäll med mig så jag vet inte hur det ska gå till..

Jag tror inte att något preparat som du kan få ut hjälper faktiskt. Så du har nog bara två val. Antingen tar du ut distriktaren eller annan vet varje gång du skall sko och sprutar hästen med Domosedan, eller också så får du be hovslagaren att komma väldigt ofta under en period och helt enkelt träna hästen på att få tillbaka sitt förtroende för hovisen igen.
Då gör man så att hovisen kommer, pratar snällt med hästen, lyfter en hov försiktigt, släpper ner den igen, klappar hästen och åker därifrån. Det finns inget annat sätt att få en sån här häst att stå still igen.
Jag har en häst som blev som din p g a en skada som gjorde att det gjorde väldigt ont när han lyfte sina bakben. Det resulterade i att hästen var tvungen att tränas upp igen på att våga lita på hovslagare. Min häst fick ont en enda gång i några sekunder, det räckte för att det skulle etsa sig fast i minnesbanken ordentligt. Men med träning på det sättet som jag skrev om så försvann hans rädsla efter ett tag och är nu helt borta.
Alternativet är att du själv utbildar dig till hovslagare... :p
Annars är det betydligt enklare att ta kliniken till hästen istället för tvärtom och det gör du om du tar ut vetten och hovisen till stallet istället :)

5 ml är mycket! Och 10 ml är ofantligt mycket! Så mycket kan du inte ge. Be din vet att skaffa sig licens för Vetranquil så att du kan få ut det istället om du skall ge din häst lugnande ett längre tag, för det blir betydligt billigare.

Det var nog Domosedan munhålegel som vetten menade när h*n sa att det fanns ett annat starkare preparat. Det hade nog varit att ta i ja :D

Jag fattar inte att en veterinär inte är bättre påläst om de olika sorternas lugnande som man kan använda till konvalescens hästar :confused:

kl

Både Sedalin och Vetranquil är licenspreparat och finns inte med i FASS. Veterinärer får via läkemedelsverket ansöka om licens och kan därefter förskriva till djurägare. Medicinen hämtas sedan på apotek som vanligt.

Båda preparaten innehåller acepromazin som aktiv substans och bör således inte ha olika verkan. Det finns dock en uppfattning om att Sedalin har bättre effekt och det bör i så fall bero på beredningsformen - bättre upptag, lättare att få i hästen hela dosen?

Acepormazin måste ges under lugna formen, är hästen uppjagad när den får medicinen uteblir ofta den lugnande effekten. Effekten av medel som ges i munnen är generellt sämre än effekten av injicierade preparat (även om det är samma substans) och det brukar ta lång tid innan effekt ses.

Priset vet jag inget om!

Det är inte ovanligt att man ger acepromazin för att ta udden av nervositet/vråltaggad konvalescens. Dosen man använder i dessa fall gör inte att hästen vinglar fram, den dämpar bara. Det går inte att jämför med att ta en promenad med en Domosedan-behandlad häst!

Man kan använda acepromazin vid skoning, men då bör man ge hästen medicinen inna hovslagaren äntrar gården. Har hästen väl börjat stressa upp sig får man sällan effekt, snarare kan hästen bli än värre. Domosedan, som tillhör en annan grupp sedativa, kan ha bättre effekt även oral och det skulle jag testa på hemmaplan. Annars är Domosedaninjektion inför skoning det bästa, tycker jag.

Hej!

Just nu skos häst ungefär var 4e vecka.. Hon blir inte bättre, tyvärr. Förhoppningen var att hon skulle bli lugnare med lugnande, men hon har bara blivit värre (utan alltså). I och för sej har hon (haft?) ont i en av hovarna och har väl minnen från det, men det är riktigt löjligt nu. Bara hovis lyfter hoven står häst på bakbenen och studsar.. Och då blir det spruta (som hon också hatar..)..

Ta ut hovis oftare än så för att ta av och på skor på en häst med känsliga hovar känns inte rätt. Det bästa vore om häst kunde gå barfota- men då är hon så öm att hon inte rör sej alls.. Så det är lite moment 22. Hästs hovar ska inte stressas och häst behöver övas på sömslagandet..

Jäkla hovhäst.. *mummel mummel*

/Lavinia, trött på hovslagarräkningar på 1400 för 2 hovar, var 4 vecka.. Speciellt som häst inte går att rida just nu..

Har ni testat Domosedan gel? Det kan ju vara värt ett försök iallafall! Stå ut med sederingen en tag till, sånt där kan gå över efter ett tag utan att man behöver göra nåt öht. Men det är onödigt att stressa hästen vid varje skotillfälle - låt inte hovis röra hästen förrän hon är trött.

Hej!

Just nu skos hon på klinik oavsett pga skadan, men den lär ju gå över och då vill jag gärna ha ett alternativ till en stressad häst. Så nu får hon spruta- lättare så liksom, så sover hon snällt och vaknar med nya fina hovar.

Gelen har vi inte provat, men jag ska kolla med klinikhovis vad hon anser, om det kan vara ett alternativ till att åka in. Klinikhovis tyckte egentligen att häst kunde skotts denna gång hemma, men bristen på lugnande och behovet av att häst faktiskt sköter sig kändes lite för mycket för att våga chansa.

Sen ska jag byta hemmahovis också, senaste gångerna (innan skadan) har min ordinarie börjat slå fröken häst rätt mycket och det känns inte alls ok. Inte konstigt om fröken häst blir mer stirrig när hon får stryk liksom.. Klinikhovis är jättera på det sättet, snäll och förstående, men tröttnar såklart på stegringarna och då blir det spruta.

Gelen ska kollas upp, absolut. Tack för tipset!

/Lavinia

Till våran stora kille som har shivering får jag domesedan pasta utskrivet, funkar kanon men måste ges under tungan, innna hade vi sedalin vid bla tappskor (vet kom vid vanlig skoning då hon hade häst i samma stall) men det fungerade inte alls bra på honom. Vet en till som använder domusedan pasta vid skoning på sitt fullblod som försöker sparka ner hovis. Funkar bra därmed.

Ja du kan ju det där :) Trodde inte att man kunde få så bra effekt på gelen (har aldrig använt den), bra att veta om det skulle vara så någon gång.

Lavina, det var inte bra att hovisen har en så kort stubin, våld lär knappast lösa några problem. Lika bra att byta ut hovslagaren i så fall. Med "ofta" så menar jag minst en gång i veckan, helst två, under ett tag. Men det krävs såklart en hel del god vilja ifrån en hovslagare om den skall orka hålla på så. Jag hade tur för jag har väldigt snälla hovisar! :love: Det kan t o m vara så att hovslagaren inte ens skall lyfta något ben alls första gångerna om hästen blir rädd, bara säga hej och hej då. Det tar tid att lösa såna här problem, men jag tror att man kan göra det i de flesta fall om har tillräckligt med pengar, tålamod och förstående välvilliga hovisar. Och självklart skall man ge hästen något lugnande om det behövs, det är för stor risk att hovslagaren skadar sig annars och det är meningslöst att skrämma livet ur hästen också.

hehe ja. han är gammal och har lite svårt för att komma ihåg saker rätt, och det sa han också..

En veterinär måste alltså få en licens per läkemedel? Trodde de bara behövde en licens å sen fick skriva ut vad som?

Min man pratade precis med veterinären, såhär sa han.. Att sedalin och vetranquil är samma preparat men i olika former, sed. (pasta) och vetr. (pulver). Han sa att han har licens för båda men att vi skulle prova med en tub sedalin först eftersom det ibland inte fungerar alls. Men funkar det så kan han skriva ut pulver till oss, men vi skulle kolla med apoteket om det verkligen var billigare med pulvret.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka