Någon som har erfarenhet av svullander i ben orsakade av subkutan vätska?

WildWilma

Trådstartare
Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden?

Jag har aldrig hört talas om något liknande och vill därför höra om liknande fall om hästen har blivit frisk eller inte och hur behandlingen såg ut.

Hästen i fråga här är 19 år och 7 månader och kom in från hagen med en varm svullnad i höger bakben för ca en månad sedan och har sedan dess vilat. Efter en vecka kom vet ut undersökte senor mm kändes hela och hästen 0,5 grader halt i trav och var ca 1,5 grad halt efter böjning av kotleden, finadyne ordinerades. Svullanden minskade snabbt och endast en galliknande svullnad i kotsenskidan blev kvar. Efter en vecka markerade hästen knappt synbart i trav och var ca 0,5 grader halt efter böjprov. Hästen gick på finadyne ej full dos i totalt 15 dagar och var 2 dagar efter kurens slut inte halt men hade en knappt synbar rörelseförändring. Sen dess har svullnaden ökat. Idag gjordes ultraljud på båda bakbenen och ingen senskada kunde hittas och svullnaden verkade orsakas av vätska under huden, eventuellt viss påverkan på ringbandet kunde ses men hästen är inte tillräckligt halt för att det ska vara en förträngning. En rörelsestörning kunde konstateras idag också. Hästen ordinerades 6 veckors hagvila, kylning varje dag och behandling med antiinflammatorisk gel.

En vecka efter att svullanden uppstod:
32682348.jpg


Idag lite drygt 4 veckor senare:
32682346.jpg


Vad jag förstod det som så verkade inte vet heller vara helt säkert på vad det är därför hoppas jag på lite tips här :laugh:
 
Sv: Någon som har erfarenhet av svullander i ben orsakade av subkutan vätska?

Eller om någon har varit med om svullnader av vätska under huden på andra ställen utan uppenbar anledning?

Eller bara ideér om vad man kan göra för att det ska gå åt rätt håll.

Hoppas verkligen att hästen kan få bli frisk och få några lagom lugna pensionärsår eftersom hon är så pigg och fin i övrigt :(
 
Sv: Någon som har erfarenhet av svullander i ben orsakade av subkutan vätska?

Jag är också nyfiken då min häst har precis samma symtom.... på ingenting. Vätska i benet bara, samma ben som din. Har också UL:at utan att hitta något men ska göra en lite mer omfattande undersökning i slutet av veckan. Kanske finns det ändå en pytteliten blödning någonstans som kan förklara detta.

Min häst blir ren och fin i benet av att skrittas en stund men efter en kvart på stallgången har det fyllt på sig igen :( Helskumt!
 
Sv: Någon som har erfarenhet av svullander i ben orsakade av subkutan vätska?

Ingen aning, min häst hade samma svullnad på sitt ena bakben under ett par dagar, var dock inte halt men jag lät henne vila i 5 dagar poch sen var det helt borta och har inte kommit tillbaka. Hon hade inte ont eller så heller.

Kommer följa tråden då även jag gärna skulle vilja veta vad det handlade om.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av svullander i ben orsakade av subkutan vätska?

Hoppas att ni hittar något. Vad är det för undersökning ni ska göra?

På den här hästen blir det ingen större skillnad på svullnaden efter rörelse, men hon har inte heller gjort så mycket mer än 1 kvarts promenad 1 gång förutom hagvistelse. Ska kanske prova en lite längre promenad för att se om det får någon effekt.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av svullander i ben orsakade av subkutan vätska?

Än så länge verkar det gå åt rätt håll för fuxtanten, kvar av svullnaden är en mjuk svullnad stor som en femkrona som enligt det senaste ultraljudet är ca 3mm hög. Ser ut som en lite större galla. Helt ohalt.

Nu är hästen under försiktig igångsättning sen någon vecka tillbaka och tycker att skrittpromenader går på tok för långsamt, så det är tur att det finns plast för galopprace i hagen :crazy:

Vi har aldrig satt igång någon häst efter en skada förut, vid vilken motionsnivå kan man säga att hästen är fullt igång?
45 min ridtur med 15-20 min trav och galopp de flesta dagar i veckan?
Just nu går hästen ca 30 min med 1-2 min trav (resten skritt) på rakt spår ca 4 ggr i veckan så det är en bra bit kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 144
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 413
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 733
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 142
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp