någon som har erfarenhet av piphas?

R

ronjaminplutt

Min häst har fått piphas pga av att hon stod på spån i boxen och alldeles för lite.
Har nu flyttat henne till ett annat stall och nu står hon på halm.
Men kan man få bort piphasen eller kommer hon alltid ha kvar den?
Tacksam för svar :-)

Sv: någon som har erfarenhet av piphas?

Det är svårt att svara på, det hänger lite på hur skadad vävnad har blivit för det är anledningen till piphas att vävnaden i hasledsspetsen blir krossad kan man säga eller i varje fall skadad av olika anledningar.

Ett för hårt underlag kan orsaka piphas, mitt sto fick det för många år sedan när hon gick en vinter med sitt föl i lösdrift. Hon valde att lägga sig ute, och förmodligen var underlaget för hårt vilket gav i uttryck av piphas. I de flesta fall en fråga om utseende, hennes syns om man anstränger sig att titta.

Jag har fått för mig att de får det av för liten box- väggen eller att de alltid måste lägga sig där.....att de behöver ströat upp på kanterna.

Som regel är det väl en förstorad slemsäck som blir permanent :confused:

Beror ju på vad som skadats, och det är ju inte ett måste att hästen står på box för att få piphas.;) Finns hästar som fått piphas av en spark, och som sagt min häst fick sin piphas som jag beskrev tidigare.

Min förre häst fick piphas av att stå och slå i transporten. Hingstfasoner :mad: Hjälpte absolut inte med transportskydd eller nåt. Han stod väl och nötte hela vägarna.

En annan hingst jag haft fick åxå piphas då han stod och slog i boxväggen. Han hjälpte det att sätta på transportskydd eller hasskydd i boxen.

Roliga hästar. :crazy:

Men till ämnet. Deras piphasar försvann aldrig. Den ena var det bara ett skönhetsfel på, den andra blev halt av det.
Så det beror nog på skadan som skett om det försvinner eller ej och om det bara blir skönhetsfel eller hälta.

Hoppas det blir bra med din TS :)

Ja och om slemsäcken blir skadad så finns alltid risker för att skadan också ger sig i uttryck av mer än ett skönhetsfel, om det endast handlar om skadad vävnad så brukar det oftast handla om ett renodlat skönhetsfel och utseendefråga.

Min häst fick piphas för sju år sen när hon sparkade väldigt mycket i väggen mot boxgrannen. När hon slutade sparka gick det ner och idag syns inget av det.

Kommer inte ihåg alla turer men givetvis hade jag en veterinär som tittade på henne. Hon var blev inte halt av det så ingenting hade väl skadats, hon var bara överansträngd:D

Min häst har fått "piphas" flera ggr för att hon sparkar mycket och hårt i boxväggarna, men det kommer och går lite. Det blir som svullet, som en fylld påse (förstorad slemsäck (?) där men just nu har hon nästan inget av detta kvar, känner man kan man känna att ena är lite större men det går knappt att se. Däremot har hon ett skönhetsfel precis under hasen på utsidan vid senorna där det är en brusten bursa, där har hon en permanent knöl. Fick en antiinflammatorisk gel att smörja denna med när den var nygjord och då gick det ner ganska bra, deg gelen (kommer inte ihåg vad den heter just nu) kanske funkar på piphas också...Min häst har nu stallets största box och gummimattor på väggen med luftkanal bakom (där hon sparkar mest) och även gummimattor under spånet... Nu sparkar hon bara 1/10 av vad hon gjorde förr så jag hoppas att den inte kommer tillbaka...

Tack för alla era svar :) ska till veterinären på Måndag med så får se vad de säger också. Tack igen! ;)

KL*
snor tråden lite :angel:

vad finns för alternativ åt stentjurig dam som bestämt ska sova på betongen, oavsett spånmängd? hon kan stå och skrapa i flera minuter om så nödvändigt, för att sedan kunna lägga sig på den kalla betongen:devil:
hon har inte utvecklad piphas ännu (peppar peppar..) men små skavsår får hon då och då.. Provade med gummimattor förra vintern, men pga. "skarvar" i golvet blev det så ohygieniskt så hälften vore nog.. (allt piss rann in under mattorna, blandades med kalket och torkade fast:crazy:)
Här uppe är det dessutom grymt svårt, om inte omöjligt att få tag i annat strö än spån..

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 201
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 800
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka