Någon som har erfarenhet av paraffinolja?

N

nallip_90

Hej!

Jag har en fråga som gäller paraffinolja, min lilla shetlandskille hade kolik för några månader sedan och jag är fortfarande rädd för att han ska få det en gång till. Men jag fick höra från en kompis att jag skulle ha paraffinolja hemma och ge honom om jag ser klara och tydliga tecken på ett nytt anfall.

Men jag undrar då; Var får man tag i sånt?
Hur ska man dosera det? Alltså, hur mycket ska man ge?
Och vidare sa hon att man skulle ge det med betfor så hästen tog det, men vågar man ge det med betfor för han brukar inte få sånt.
Kan betforen i sig ge honom fångkänningar istället?

Jag har hört så mycket så jag vet varken ut eller in!

Är paraffinolja bra eller inte??

Sv: Någon som har erfarenhet av paraffinolja?

Jag har alltid paraffinolja hemma, min har lättare känningar ibland :crazy:

Man kan köpa det på klinik alt färgaffär (billigare och det är samma sort )

Jag brukar blanda lite betfor och mest använda vattnet så han ska få i sig oljan :grin: något han tycker är sådär....

Min kan vara känslig för kallt vatten,har du märkt något liknande? Eller vet du varför han fick kolik?

Okej, i en vanlig färgaffär alltså? :)

Vi är lite osäkra på varför han fick det men vi tror det handlar om förstoppningskolik, han dricker inte gärna vattnet ute nu när det är kallt...

Hur mycket olja ger du? Kan det kanske variera på storlek på häst?

Om han får kolik av att han dricker dåligt när det är kallt ute så är ju ett bättre alternativ en värmebalja ?

Ge inte paraffinoljan i förebyggande syfte eftersom det ska hindra även näringsupptaget ?

Mia

Nej köp på apoteket! Annars kan den innehålla farliga kemikalier. :crazy:

Håller med Miaa om att det inte är särskilt klokt att ge förbyggande..... ge då tex linfrö istället, det är bra för magen och smörjer tarmarna.

Jag vet inte alls hur det här fungerar med paraffinolja utan är intresserad av vad för effekt det ger/ kan ge.
Om man ger honom lite paraffinolja så sker det då en effekt direkt? På studs?

Jag förstår så pass att det borde ge en effekt på näringsbehovet.
Och linfröolja får han som det är rekommenderat i daglig dos. Borde det räcka?
Räcka så pass att jag kan slopa tanken på paraffinolja?

Eller ska jag helt släppa det här med att ge honom lite paraffinolja när man ser koliksymtomen?

Miaa: Jag har en värmebalja, men han dricker inte mer för det.

Centaur: Finns det verkligen på apoteket? Det trodde inte jag ....

Linfröoljan har inte samma funktion som paraffinolja. Linfröolja är iofs mkt bra för tarmarna men har inte den smörjande effekt som paraffinolja har. Paraffinolja tas inte upp i tarmen utan förs helt opåverkad ut genom systemet och smörjer på så sätt. Linfröolja tas upp i tunntarmen och smörjer ingenting.

Hela linfrö eller loppefrön kan vara mycket bra att ge för ett bättre tarmpassage. Tänk på att linfröna måste hettas upp ordentligt, det behöver man inte göra med loppefröna.

Jag har köpt paraffinolja av vet. som har 1 l. plastflaska. A. hade sist jag kollade bara små i glas.

Problemet med att ge en kolikhäst är att de inte äter.

Jag har det mer ifall om hästen har ätit ngt olämpligt- för att förebygga fång om det går.

Att se till att de dricker vintertid är nog så gott förebyggande för kolik.

jag ger nu både morgon o kväll varmt linfrövatten som de mer än älskar.

Parrafinolja finns att köpa på apoteket tror jag.
En parentes, men betor är bra att ha med i foderstaten som förebyggande för kolik. Han man en häst som lätt får det skulle jag absolut ge betfor med extra mycket vatten varje dag. Vill man ha bort socker så kan man spola av den uppblötta betforen i ett durkslag innan fodringen. Fibrerna är det som gör nytta för mage/tarmar.

Linfröolja tas upp i tunntarmen och smörjer ingenting.

Säger inte att du har fel men är lite vetgirig och har motsatt erfarenhet av linfröoljan. Så min fråga är, var har du läst det någonstans att den inte smörjer? Jag jämför inte med paraffinoljan eftersom det är något helt annat.

Vänligen
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Matolja absorberas i tunntarmen och har därför ingen effekt i tjocktarmen. Tunntarmens uppgift är att bryta ned födan och absorbera näringsämnen. Andra oljor, t.ex. paraffinolja tas inte upp utan följer med ut i grovtarmen och har därmed en smörjande effekt.

Tror det var i Tidningen Ridsport jag läste en artikel om hur linfröolja påverkade tarmen. Tror det var nåt om att Omega-3-fettsyrorna sätter sig i tarmslemhinnan och påverkar positivt positivt på det sättet.

Jo, men vid hur stor mängd och under hur lång tid har eventuell undersökning gjorts?
Villen typ av hästar, arbete, ras och klimat. Det är många parametrar att ta hänsyn till. Jag har försökt få det verifierat om det även smörjer tarmarna eller inte.
De veterinärer, 2 st, som jag frågat anser att det har en smörjande effekt.
Tack i alla fall, jag får väl söka vidare.

Rolle
IpL

Jo, men vid hur stor mängd och under hur lång tid har eventuell undersökning gjorts?
Villen typ av hästar, arbete, ras och klimat. Det är många parametrar att ta hänsyn till. Jag har försökt få det verifierat om det även smörjer tarmarna eller inte.
De veterinärer, 2 st, som jag frågat anser att det har en smörjande effekt.
Tack i alla fall, jag får väl söka vidare.

Rolle
IpL

Tyvärr tror jag inte jag sparat artikeln men ska kolla i kväll.
Att de påstår att linfröolja skulle ha en smörjande effekt är i så fall en väldigt stor förenkling. Det är ingen vits med att smörja i tunntarmen eftersom det är i grovtarmen som kommer senare i systemet som problem uppstår.

Tackar på förhand :)

Ja den stora frågan är hur långt det transporteras innan det försvinner beroende på de olika parametrarna som jag nämnde i tidigare inlägg.

Rolle
IpL

kl

Jag ger min häst paraffinolja i munnen med hjälp av spruta när hon får magknip. Det ger en rätt snabb effekt och ofta fiser hon ut nåt inom en timme efter att hon fått det.

Jag såg att det går att köpa i foderbutiken, tror det var av märket emin.

Jag har också använt paraffinolja dem 3 gångerna min häst har fått kolik.

Jag tar det tillsammans med betforvattnet, i en spruta. Fungerar väldigt bra, iaf på honom.
Släpper efter ½-2 timmar! :)

Kommer nu inte ihåg vilken mängd jag använde mig av.

kl

Jag ger min häst paraffinolja i munnen med hjälp av spruta när hon får magknip. Det ger en rätt snabb effekt och ofta fiser hon ut nåt inom en timme efter att hon fått det.

Jag såg att det går att köpa i foderbutiken, tror det var av märket emin.

Så har jag också gort och fått samma effekt efter någon timme . Känns inte kul att tvinga i det i spruta men det hjälper och tillsammans med promenader och massage .

Mia

Huruvida linfröolja smörjer tarmen eller inte borde mest vara en fråga om hur man definierar "smörjer". Fram till dess att oljan är absorberad borde den absolut ha en smörjande effekt i och med att tarminnehållet blir oljigt. Ju mer som sedan absorberas, desto mindre smörjning.
Jag gissar på att det inte finns några studier som har tittat på de olika parametrar du nämner. Ger man så pass mycket olja att det inte hinner absorberas i tunntarmen kommer det förstås att spilla över i grovtarmen. Man brukar mest prata om det som en negativ effekt i utfodringssammanhang, eftersom oljan försämrar smältningen (den mikrobiella nedbrytningen) av fibrerna. Anväder man olja som ett fodermedel har man ju ett annat syfte än när man ger paraffinolja.

Om jag får spekulera lite fritt.

min är väldigt snäll att sköta skador/sjukdomar på.
Hon verkar förstå att man gör det för hennes skull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 134
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve